جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۰۳
کد خبر: ۱۳۰۷۷۰
|
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
در آیین نکوداشت پدر زبانشناسی توحیدی مطزح شد؛
آیین نکوداشت و تجلیل از مقام و شخصیت علمی نویسنده، محقق، فیلسوف، مترجم و پدر زبانشناسی توحیدی استاد علامه دکتر الحسینی برگزار شد.
آثار دکتر الحسینی تولید علم است نه شرح علمبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، آیین نکوداشت علامه دکتر سید محمدعلی الحسینی قائم مقامی، نویسنده، محقق، فیلسوف، مترجم و پدر زبانشناسی توحیدی، پنج‌شنبه ۴ اسفندماه با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه و اهالی شهرک اکباتان و به همت خانه فرهنگ آیه، با مشارکت معاونت امور اجتماعی و اداره آموزش‌های شهروندی منطقه ۵ برگزار شد.

حجت الاسلام حاج سیدمصطفی میرلوحی به عنوان سخنران اول این آیین، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و لزوم تزکیه در دو ماه رجب و شعبان جهت ورود به ماه پر فضیلت رمضان و بهره مندی از شب‌های پر فضیلت قدر، در خصوص فضایل استاد الحسینی گفت: در وصف ایشان همین بس که در زمینه‌های گوناگون تالیف و اخلاق و فلسفه و مباحث مختلف زبان‌شناسی و ... در عرصه‌های مختلف حوزه و دانشگاه به تحصیل و تحقیق پرداخته و نام‌آشنا و چهره هستند.

وی در ادامه به دو مبحث جامعیت و تخصص که هر کدام طرفداران خاص خود را دارد اشاره کرد و افزود: اگرچه نگاه تخصصی به موضوعات امروزه بسیار مقبول است، اما با توجه به اختلاف سلایق بین اساتید نیاز به یک دید و عقل مافوقی است که بتواند نگرش های تخصصی را جامعیت بخشیده و مدیریت کند.

میرلوحی گفت: در واقع ملاک ارزش علم در نفع‌رسانی آن به دیگران است؛ این نقل قول از آیت‌اله بروجردی، در آن درس بسیار است. لذا با توجه به سابقه تحصیل و تدریس و تحقیق جناب الحسینی در سطوح بین المللی و اعتباراتی که در حوزه و دانشگاه در کشورهایی مانند ایران و عراق و انگلستان به صورت تخصصی داشته‌اند، صلاحیت جامعیت بخشیدن آن در حوزه زبان‌شناسی توحیدی را دارند.

در ادامه دکتر حاج سعید حدادیان مداح و ذاکر نام‌آشنای کشور ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مجلس معنوی، به فضایل بی‌شمار علامه الحسینی اشاره کرد و گفت: مباحث رئوس ثمانیه در علم شامل 8 بخش از جمله تعریف، موضوع، فایده، غایت، هدف، نهایت و ابداع و.. است، و با توجه به بررسی ریشه بیش از یک میلیون لغت توسط استاد و تسلط ایشان در چند زیان بین‌المللی از جمله فارسی، ترکی، عربی، انگلیسی، فرانسه، اسپانیایی و... ارتباط بین زبان‌ها و زبان‌شناسی توحیدی، منجر به تولید و ابداع علم نموده‌اند که این بسیار ارزشمند است.

حمیدرضا سرشکاری شاعر مطرح کشور، سخنران دیگر این آیین بود و در مورد فضایل دکتر الحسینی به ایراد سخن پرداخت و گفت: در مسافرتی که در خدمت ایشان بودم و مباحثه‌ای که بین ما شکل گرفت، علامه با علم و دانش خود من را بسیار شگفت زده و کنجکاو کرد. 

وی در ادامه افزود: طبق گفته ارسطو هر پدیده از منظر علل مادی، صوری، فاعلی و غایی مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ کتاب زبان‌شناسی توحیدی ایشان را بنده از این 4 منظر مورد تحقیق و بررسی قراردادم که به نظرم تمام جوانب و موارد در این کتاب به طور کامل مد نظر نویسنده در زمان تالیف قرار داشته است؛ ضمن اینکه توجه به روحیه شاعرانه ایشان و اینکه دستی نیز در سرودن اشعار مختلف دارند بر زیبایی‌های این کتاب افزوده است؛ بنابراین مولف یک کار بین رشته‌ای انجام داده یعنی تلفیق زبان‌شناسی با فقه و اخلاق و عرفان و...

وی در پایان تصریح کرد: آثار ایشان تولید علم است نه شرح علم. به همین علت، به نظر من کتاب زبان‌شناسی توحیدی استاد می‌تواند زمینه‌ساز گفتگوی تمدن‌ها در جهان باشد.  

سخنران پایانی مراسم استاد علیرضا منوچهریان بود که ضمن اشاره به مواردی از فضایل ایشان در زمینه‌های مختلف شخصیتی و علمی گفت: انسان بهتر است در همه حال روحیه دانش آموزی را داشته  و آن را حفظ کند و استاد الحسینی با درجه استادی دارای چنین ویژگی بارز و ممتازی است و بنده بسیار مفتخرم که از محضر استاد چه به صورت مجازی و چه حضوری بهره‌مند شده و این بسیار مایه خرسندی است.

استاد علامه دکتر سید محمدعلی الحسینی قائم مقامی متولد ۱۳۱۹ شمسی در نجف اشرف، نویسنده، پژوهشگر فلسفه اسلامی، نظریه پرداز و مبدع زبانشناسی توحید، دارای دکترای فلسفه و زبانشناسی تطبیقی در سال ۱۹۷۹ میلادی از دانشگاه سنت آندروز انگلستان است و بدو انقلاب شکوهمند اسلامی در دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، تربیت معلم، امام صادق(ع)، مدرسه عالی شهید مطهری و دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس پرداخته و بیش از 20 سال مترجم مقام معظم رهبری در دوره ریاست جمهوری و همچنین بعثه ایشان در موسم حج بوده است.

وی در دهه 1360 سردبیر دو مجله انگلیسی زبان echo of islam و mahjubah بوده و قریب به سه دهه و از سال ۱۳۷۱ تا ۱۴۰۰ امامت جماعت مسجد امام رضا(ع) واقع در شهرک اکباتان را عهده‌دار و مشغول ترویج فرهنگ اسلام ناب محمدی در این منطقه بوده‌ و ده‌ها کتاب و صدها مقاله علمی تحقیقاتی به زیور طبع آراسته شده است؛ از جمله اساتید شاخص دکتر الحسینی در کلام و فلسفه در ایران می‌توان به مرحوم علامه محمدتقی جعفری، مرحوم دکتر مهدی حائری یزدی و مرحوم آیت الله سیدرضی شیرازی اشاره کرد.


در پایان این مراسم که تحت عنوان «شهروند متعالی» برگزار شد، با اهدای لوح و هدیه از مقام و شخصیت علمی علامه دکتر سید محمدعلی الحسینی قائم مقامی تقدیر به عمل آمد. 

نظر شما