جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۸
کد خبر: ۱۳۰۸۲
|
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۶
فرمانده پليس راه کشور با اشاره به اينکه قوانين فعلي ترافيک کارآمد و اثر بخش نيست و بايد تحت بازنگري قرار گيرد از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواست تا لايحه رسيدگي به تخلفات رانندگي پيشنهادي پليس را به تصويب برسانند.

به گزارش خبر نگار شهر  پليس سردار "محسن بيگي" روز پنجشنبه در همايش جامعه ايمن- رانندگي ايمن"افزود: پليس راه با داشتن وظيفه پيشگيري از وقوع حوادث بر جنبه هاي مديريتي و نظارتي با تمام توان خود درعرصه حاضر خواهد بود تا زير ساختار ايجاد شده توسط نهاد هاي ذيربط مورد استفاده و بهره بردازي قرار گيرد.

 

وي بيان داشت: برخورد قاطع با متخلفين حرفه اي در رابطه با موضوعات ترافيکي در دستور کار پليس قرار گرفته تا با استفاه از فناوري هاي نوين نظارت بر ترافيک، افراد خاطي شناسايي و برخورد قاطع با آنهاانجام شود.

وي افزود: شرح ذاتي وظايف پليس به عنوان حافظان نظم، اين نيرو را در زمينه روان سازي و حفظ نظم عبور و مرور فعال مي کند اما ايجاد بسترهاي مهم براي رفتارهاي مناسب ترافيک و ايجاد جامعه ايمن به هماهنگي بيشتر دستگاه هاي ذيربط نياز دارد.

 

وي با اشاره به دومين روز هفته سلامت، جامعه ايمن- رانندگي ايمن گفت: توجه به حمل و نقل عمومي، حمل و نقل ريلي، هوايي و ترويج فرهنگ عدم استفاده از وسيله نقلي شخصي و همچنين جايگزيني وسايل نقليه مطمئن و کارآمد ما را در ساختن جامعه ايمن کمک مي کند.

وي با بيان اينکه تلفات بالاي سوانح رانندگي در کشورهاي روبه توسعه داراي سابقه است گفت: زمان آن رسيده از فرافکني و فرار از مسووليت پرهيز کنيم و با همت بيشتر در جهت ايجاد تثبيت و حفظ ايمني ترافيک در کشور اقدامات گذشته را با جديت در آينده و با همدلي و وفاق ملي ترسيم و اجرايي کنيم.

 

وي با بيان اينکه در سالهاي اخير به ويژه در ايام نوروز شاهد انجام دقيق مقرارت از سوي مردم بوديم اظهار داشت: ايمني ترافيک محقق نمي شود مگر اينکه ديد و تفکر ايمني محور در تمام بخش هاي دخيل در اين صنعت اعم از خودرو، راه، سازمان هاي آموزشي، واحد هاي نظارتي و سامانه امداد رساني و بهداشت حاکم شود.

 

وي بيان داشت: ترافيک در کشور هنوز به طور کامل کنترل نمي شود و سامانه هاي حمل و نقل عمومي شديدا به تقويت و برنامه ريزي براي پاسخگويي به نياز هاي جامعه نياز دارد.

 

وي با اشاره برنامه پنجساله سوم گفت: در اين برنامه ميانگين رشد تلفات جاده 3/11 درصد بود که اين رقم در برنامه چهارم به 5/2 درصد رسيد که اين حدود 9 درصد را کاهش نشان مي دهد ولي اين موضوع به توجه عموم هم ميهنان درمورد حفظ سلامتي خود و سايرين نياز دارد.

 

وي گفت: در زمان حاضر اکثر بزرگراه هاي و جاده هاي کشور قدمت چهار تا هفت دهه اي دارند ضمن اينکه بسياري از آزادراه هاي کشور ويژگي استاندارد يک آزادراه را ندارند.

 

سردار بيگي در بخش ديگري از سخنان خود به تاثير فاجعه بار حوادث ترافيکي بيان داشت: اثرات اين موضوع آنقدر شديد است که دربرخي جوامع براي گشودن دريچه اي براي تحمل اين ضايعات از اموري چون "سرنوشت و قسمت " ياري گرفته مي شود که اين مفاهيم مرهم کوچکي بر سر بازماندگان به شمار مي آيد.

 

فرمانده پليس راه کشور به تحقيقات در عواقب سوانح رانندگي اشاره کرد و گفت: تحقيقات نشان داده حدود 90 درصد افرادي که يک عضو از خانواده خود را از دست داده اند و 85 درصد از افرادي که دچار معلوليت شدند کيفيت زندگي خود را ازدست داده و بسياري از بازماندگان عوارضي از قبيل سردرد، اختلالات خاص، مشکلات سلامت عمومي و کابوس هاي شبانه را که تا مدتها پس از حادثه باقي مي ماند ،تحمل مي کنند.

 

وي با بيان اينکه تلفات اسف بار تصادفات رانندگي در جهان بيش از يک ميليون نفر کشته و بيش از 100 ميليون زخمي بر جاي مي گذارد گفت : اکثر اين حادثه ديدگان کمتر از 45 از سال سن داشته و اين موضوع باعث شده که تلفات سوانح رانندگي حدود شش برابر بيماري سرطان جان انسانها را به خطرنابودي برساند.

 

وي همچنين به ايمني راهها اشاره کرد و گفت: وضعيت ايمني راههاي کشور در سالهاي اخير تا حدودي جدي گرفته شده ولي آنچه مسلم است براي رسيدن به وضعيت مطلوب به کار و تلاش مضاعف نياز دارد که به مشارکت عمومي و سازمان هاي مردم نهاد نياز دارد.

 

همايش جامعه ايمن و رانندگي ايمن در فرهنگسراي خاوران با حضور جمعي از مسوولان پليس راهنمايي و رانندگي و مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و همچنين شهرداري تهران برگزارشد.


نظر شما