جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۰۷
کد خبر: ۱۳۱۳۱۲
|
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
«می‌شکُفتم ز طَرب زانکه چو گل بر لب جوی/ بـر سـرم سـایه‌ی آن سـرو سهی بالا بـود» این یکی از ابیات و عباراتی است که بر پیکره ۴ ساختمان اتوبان سردار شهید مهدی باکری خوشنویسی شده و نقش بسته است.
چهارگانه خوشنویسی بر پیکره اتوبان شهید باکریبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نوروز آمد و ۱۳ هم بدر شد اما یکی از یادگاران جامانده از زیباسازی شهر در این ایام خوشنویسی ابیات و عباراتی از ستایش خداوند تا وصف زیبایی بهار است که بر پیکره ۴ ساختمان در اتوبان شهید باکری نقش بسته و چشم هر بیننده ای را برای لحظه ای هرچند کوتاه به خود خیره می کند.

«الهی! همه از تو ترسند و عبدالله از خود، زیرا که از تو همه نیک آید و از عبدالله همه بد. الهی! گفتی کریمم، امید بر آن است، چون کرم تو در میان است ناامیدی حرام است.»

نقاشی های دیواری، حک تصویر شهدا و دیوارنگاری و... در شهری مثل تهران مرسوم است اما تفاوت و خلاقیت در این مورد اخیر استفاده از ابیات و عبارات اخلاقی در قالب خوشنویسی بر روی دیوار است؛ آثار هنرمندان بزرگ خوشنویس همچون میرزا غلامرضا اصفهانی قرن ۱۳ هجری قمری دوران قاجار، می رسد.

حسین خوشنویس باشی قرن ۱۳ هجری قمری دوران قاجار، میرزا اسدالله شیرازی قرن ۱۳ هجری قمری دوران قاجار و میر عماد قزوینی قرن ۱۰ هجری قمری دوران صفوی بر روی این ۴ دیوار انتخاب و از سوی هنرمندان طراز اول خوشنویسی معاصر، استادان علیرضا پاغر، سجاد همتی، عباس برزگر گنجی و رضا پتگر به اجرا درآمد.

شهاب شکیبا، مدیر اداره نقاشی دیواری سازمان زیباسازی شهرداری تهران با اشاره به انتخاب شاخص‌ترین و به نام‌ترین قطعات خوشنویسی برای ۴ دیوار در نظر گرفته شده در اتوبان شهید باکری می‌گوید: بازخورد شهروندان، اصحاب رسانه و فرهیختگان با دیدن این آثار که جزو شاخص‌ترین و به نام‌ترین قطعات خوشنویسی هستند، مثبت بوده و به نوعی بر آن مهر تایید زدند؛ مردم این نوید را به ما دادند که در انتخاب این سبک از دیوارنگاری در شهر اشتباه نکرده و راه درست را پیش گرفته‌ایم.

او ادامه می دهد: انجمن خوشنویسان و هنرمندان هنرهای تجسمی از این دیوارها به نیکی یاد می کنند چراکه در هیچ دوره‌ای کار خوشنویسی روی دیوار انجام نشده بود؛ این تجربه خوبی بود تا این راه را ادامه دهیم.

شکیبا تاکید می‌کند: در کنار ادامه دادن روند دیوارنگاری‌های خوشنویسی، هنرهای دیگر را نیز در نظر گرفته ایم تا چشم شهروندان بیشتر از گذشته با آثار هنری هنرمندان تراز اول کشور آشنا شود و خبر از ۴ اثر نگارگری می‌دهد که در آینده نزدیک قرار است بر روی دیوارهای شهر خودنمایی خواها کرد.


به گفته او، در طول سال‌های گذشته چند رویداد به صورت همزمان پیش برده‌ شد که یکی از آنها پیشگامان هنر معاصر بود و چند دیوار برای آثار هنرمندانی مانند صادق تبریزی، محمدعلی ترقی‌جاه و... در نظر گرفته شد و در رویدادی دیگر، پیشگامان هنر انقلاب بود و آثار کسانی که با موضوع انقلاب آثار درخوری داشتند بر روی برخی دیوارهای شهر به ثبت رسید.

مدیر اداره نقاشی دیواری سازمان زیباسازی شهرداری تهران خاطرنشان می کند: در حال حاضر نیز ۴ دیوار را به مفاخر خوشنویسی اختصاص دادیم که نخستین تجربه بود و در آینده دیوارنگاره‌های نگارگری خواهیم داشت که در این زمینه هم ۴ طرح نگارگری انتخاب شده و در حال رایزینی برای انتخاب دیوارهای مناسب آن هستیم.

استقبال مالکان ساختمان ها از خوشنویسی دیواری


محمدرضا شرایلی، مسئول واحد اجرا و نظارت اداره نقاشی سازمان زیباسازی شهرداری تهران در زمینه اجرای پروژه ۴ دیوار اتوبان شهید باکری می‌گوید: سال گذشته تصمیم بر این شد تا دیوارهایی برای کارهای پیشگامان هنر ایران انتخاب شود؛ ابتدا آثاری که بیشتر در حوزه نقاشی بود، به اجرا درآمد و برای نخستین بار ۴ اثر از ۴ استاد خوشنویس انتخاب شد.

او ادامه می دهد: لازم بود تا برای ثبت این آثار دیوارهای مناسب انتخاب شود که با بررسی‌ها مشخص شد که ۴ دیوار ساختمان‌های اتوبان‌ باکری گزینه‌های مناسبی هستند؛ با مالکان آنها صحبت شد و خوشبختانه استقبال کردند.

شرایلی می افزاید: مقیاس این چهار دیوار تناسب مناسبی برای اجرای آثار خوشنویسی انتخابی داشت و با همکاری بخش تامین طرح نقاشی دیواری، جانمایی انجام شد و نهایت همکاری و استقبال نیز از سوی مالکان این چهار مجتمع صورت گرفت.

او با تاکید بر اینکه اجرای قطعات خوشنویسی بر روی دیوار در ابعاد بزرگ نیاز به مجریان متبحر و کارآزموده داشت، می‌گوید: هنرمندان دیوارنگاری بسیاری داریم؛ اما اغلب آنها تخصص‌شان در بخش آثار نقاشی است. در صورتی که اجرای خوشنویسی در ابعاد بزرگ بر روی دیوار نیاز به ویژگی‌های خاصی دارد که اگر قرار باشد این آثار اجرا شود لازم است تا با اصول خوشنویسی نیز آشنا باشند. به دلیل تناسبات و ارتباطاتی که این حروف و کلمات با هم دارند در هنر خوشنویسی می‌طلبد مجریانی باشند که به این مسئله اشراف داشته و با بهترین کیفیت اثر را بر روی دیوار بنشانند.


مسئول واحد اجرا و نظارت اداره نقاشی سازمان زیباسازی شهرداری تهران با اشاره به اساتید انتخابی به منظور اجرای ۴ اثر خوشنویسی بر روی دیوارهای اتوبان شهید باکری، خاطرنشان می کند: در نهایت ۴ نفراز بهترین مجریان مسلط بر اجرای خوشنویسی انتخاب شدند؛ عباس برزگر گنجی اثر میرعماد، رضا پتگر اثر میر سید حسین، علیرضا پاغر اثر میرزا غلامرضا اصفهانی و سجاد همتی اثر میرزا اسدالله شیرازی را به اجرا درآوردند.

او یادآوری می کند: آنها قبل از اجرا برای آنکه آثار با دقت بیشتری پیاده شود تمهیداتی را در نظرگرفتند؛ کارها تقریبا به طور همزمان آغاز شد و مجموعا اجرای کار از اواسط بهمن آغاز و تا اواسط اسفند ۱۴۰۱ ادامه پیدا کرد. خوشبختانه تا قبل از آغاز سال جدید پروژه‌ها به اتمام رسید و بازخورد خوبی را در پی داشت.
نظر شما