جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۷
کد خبر: ۱۳۱۵۱۵
|
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
رادفر در نشست همگام با نوجوان در مجتمع فرهنگی هنری حکیمیه بیان کرد
یک کارشناس روانشناسی می‌گوید: در دوران بلوغ، نوجوان به دلیل تغییراتی که در بدنشان رخ می‌دهد امکان دارد که رفتار‌های ناشایست و یا غیر منطقی انجام دهند. اشتباهات فراوان، پر خاشگری، نشان دادن واکنش‌های بد در برابر مسائل کوچک، زود رنج شدن و گوشه‌گیری از جمله رفتار‌هایی می‌باشد که در این دوران از نوجوان دیده می‌شود. برای همین طرز برخورد والدین در مقابل رفتار‌هایی که نوجوان از خود نشان می‌دهند اهمیت دارد.
اهمیت طرز برخورد والدین در دوران بلوغ / آگاهی خود را بالا ببریدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مهری رادفر کارشناس ارشد روانشناسی بازی و خلاقیت کودکان در نشستی که در مجتمع فرهنگی هنری حکیمیه  با عنوان «همگام با نوجوان » برگزار شده بود درباره دوران بلوغ   گفت: بلوغ به دورانی گفته می‌شود که رشد بدن با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد و با بروز علائمی مختلف همراه است. دوران بلوغ باعث می‌شود که تفاوت‌های جنسی  دختران  و  پسران بیشتر از پیش مشخص شود. دوران بلوغ با حساسیت‌های زیادی رو به رو می‌باشد و در زندگی آینده انسان تاثیر گذار خواهد بود.
وی ادامه داد: از این رو لازم است تمامی افراد به خصوص والدین درباره این برهه از زندگی نوجوان خود  اطلاعات کافی داشته باشند تا بتوانند در برابر اتفاقات مختلف چاره ‌جویی کنند و فرزند خود را درباره اتفاقات این دوران راهنمایی کنند.
وی درباره سن بلوغ  نوجوانان  عنوان کرد: عوامل مختلفی بر فرا رسیدن بلوغ موثر است. برای مثال وضعیت تغذیه افراد، محل زندگی آن‌ها، ژنتیک، شرایط آب و هوایی و … بر روی زمان بلوغ تاثیر زیادی دارد. اما می‌توان گفت که به طور کلی دختران در سنین 9 تا 13 سال به  و بلوغ پسران 9 تا 14بلوغ می‌رسند و هورمون‌های مغزی و غدد جنسی در آن‌ها فعال می‌شود.
او تاکید کرد: باید به این نکته اشاره کرد بنابر شرایطی ژنتیکی و یا محیطی ممکن است نوجوان  دچار بلوغ زودرس و یا دیر رس شوند. اگر دختری و پسری پیش از 9 سالگی وارد چرخه بلوغ شود، دچار بلوغ زودرس شده و اگر دختران  پس از 13 سالگی و پسران پس از 14 سالگی  این دوران را تجربه کند بلوغ دیر رس را تجربه کرده است
این کارشناس روانشناسی بیان کرد: بلوغ دورانی است که باید در موقع مناسب خودش انجام گیرد و در صورتی که نوجوانی  پیش از 9 سالگی به بلوغ برسد لازم است تا تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرد. عوامل مختلفی در بلوغ زودرس نوجوانان تاثیر گذار است. لازم تا پدران و مادران به این عوامل آگاهی داشته باشند و از بلوغ زوردس در نوجوان خود جلوگیری کنند.
رادفر با تاکید بر اهمیت تغییرات دوران بلوغ اظهار کرد: از آنجایی که تغییرات روحی و روانی نوجوان  در آینده آن‌ها و شکل‌گیری شخصیتشان تاثیر زیادی دارد، به والدین توصیه می‌شود که در صورت امکان فرزندانشان را تحت نظر مشاور و روانشناس قرار دهند.
وی اضافه کرد: در این دوران نوجوان به دلیل تغییراتی که در بدنشان رخ می‌دهد امکان دارد که رفتار‌های ناشایست و یا غیر منطقی انجام دهند. اشتباهات فراوان، پر خاشگری، نشان دادن واکنش‌های بد در برابر مسائل کوچک، زود رنج شدن و گوشه‌گیری از جمله رفتار‌هایی می‌باشد که در این دوران از نوجوان دیده می‌شود. همچنین در موارد زیادی دیده می‌شود که دختران در این سن بلوغ از پدر خود فاصله گرفته و با او ناسازگار خواهند شد. برای همین طرز برخورد والدین در مقابل رفتار‌هایی که دختران از خود نشان می‌دهند اهمیت دارد. و پسران از مادر خودفاصله میگرند و یا دچار چالش با مادر خود می شوند

رادفر با بیان اینکه داشتن رژیم سالم و مناسب در دوره بلوغ اهمیت بسیار زیادی دارد، افزود: در واقع بلوغ نقطه اوج رشد انسان‌ها می‌باشد و به همین دلیل لازم تا مواد مورد نیاز جهت رشد بدن به مقدار کافی تامین شود. بنابراین توصیه می‌شود که والدین در دوره بلوغ  نوجوان خود به تغذیه او توجه ویژه داشته باشند و در این باره حتما با پزشک متخصص تغذیه مشورت کنند
نظر شما