جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۴
کد خبر: ۱۳۲۰۲۲
|
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
زهرا طوطی در نشست «انس با کتاب» گفت: با مطالعه کتاب «چهار بانوی تاریخ‌ساز» در می‌یابیم که زن الهه‌ای است که دامانش محرم اسرار خدا و حضورش غزل غزل‌هایی است که آفرینش بهتر از او نسروده است. او بهشت خداست و بهشت در زیر پای او معنا می‌شود. این کتاب ادای دینی به سزا به زنان تاریخ ساز است.
زهرا طوطی: «چهار بانوی تاریخ‌ساز» ادای دین به زنان تاثیرگذار استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، زهرا طوطی در نشست «انس با کتاب» که به کتاب «چهار بانوی تاریخ‌ساز» نوشته زهرا زواریان اختصاص داشت و در کتابخانه شیخ‌اشراق فرهنگسرای اشراق برگزار شده بود بیان کرد: این کتاب به سرگذشت چهار بانوی نمونه تاریخ می‌پردازد. روایتی است از زندگی فاطمه بنت اسد، نرجس خاتون، هاجر و رابعه عدویه. بانوانی که هر کدام نقش و تاثیر مهمی در سرنوشت بشر داشته‌اند. بانوانی که با گذشت قرن‌ها، همواره نامشان زنده بوده و بر تارک اندیشه و ایمان انسانی درخشیده‌اند.
وی دریاره فصل‌های مختلف کتاب اظهار کرد: فصل اول این کتاب با عنوان بهشته من، مروری است بر زندگی و حالات بانوی کعبه، فاطمه بنت اسد (س). او زنی برتر از زیبایی است. او شریان زندگی در لطیف‌ترین هوای صبگاهی است. فاطمه دختر اسد، همیر ابوطالب و عروس عبدالمطلب بود. آن روزها که او دختری بود بسیار زیبا و هنوز به خانه بخت نرفته بود، شبی خواب عجیبی دید. روزی زنی از کاهنات یمن آمده بود در مکه و می‌خواست به شام برود. کاهنه خواب فاطمه(س) را تعبیر کرد و سال‌ها بعد این خواب به حقیقت پیوست.
این کارشناس ادبی ادامه داد: خاتون عشق عنوان فصل دوم این کتاب است که به داستان زندگی نرجس خاتون مادر گرامی امام زمان(عج) می‌پردازد. ملیکه، دختر قیصر روم که بعد از اسارت با نام نرجس خاتون خوانده شد، همسر امام حسن عسگری(ع) بود. که این داستان نگاهی اجمالی دارد بر زندگی این بانوی گرامی.
وی با بیان اینکه «دامنی از جنس آب« فصلی دیگر از این کتاب است که مروری دارد بر شخصیت و زندگی بانوی صحرا هاجر، همسر حضرت ابراهیم(ع)، افزود: هاجر پیش از ازدواج با حضرت ابراهیم(ع) کنیز دربار فرعون بود اما به درخواست ساره همسر اول حضرت ابراهیم(ع) که زنی بود بسیار زیبا اما نازا و ناتوان از مادر بودن، همسرحضرت ابراهیم(ع) شد. که این ازدواج سبب بروز مشکلاتی شد که در این فصل به آن پرداخته شده است.
وی اضافه کرد: آخرین فصل این کتاب با عنوان هم آغوش روشنایی، در نظر دارد به زندگی و حالات روحی رابعه عدویه بپردازد. رابعه عدویه متعلق به قرن دوم هجری است و بانویی است که در طول حیات خود صاحب کرامات بوده و بعد از مرگش قبر او زیارتگاه حاجتمندان و ملجاء مشتاقان و عاشقان می‌شود. صاحبدلان از او با عنوان شهید عشق الهی یاد می‌کنند.
 زهرا طوطی تاکید کرد: با مطالعه این کتاب در می‌یابیم که زن الهه‌ای است که دامانش محرم اسرار خدا و حضورش غزل غزل‌هایی است که آفرینش بهتر از او نسروده است. او بهشت خداست و بهشت در زیر پای او معنا می‌شود. این کتاب ادای دینی به‌سزا به زنان تاریخ‌ساز است.
زهرا زواریان نویسنده و پژوهشگر ادبی در سال 1341 در تهران به دنیا آمد. از سال 1359 در آموزش و پرورش مشغول به کار شد و از سال 1367 به داستان‌نویسی روی آورد. وی پس از شهید آوینی سردبیری ماهنامه ادبیات داستانی را به عهده گرفت. دو سال دبیر صفحه داستان مجله سوره به سردبیری شهید آوینی و سپس مؤسس مجله ادبیات داستانی و دبیر تحریریه آن بوده است. بعد از شهادت سید مرتضی آوینی سردبیری آن مجله نیز از جمله فعالیت‌های اوست.
گفتنی است در این نشست بخش‌های مختلفی از این کتاب برای حاضرین قرائت و بررسی شد.

نظر شما