جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۶
کد خبر: ۱۳۲۰۴۶
|
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
نمایشگاه نقاشی قهوه خانه ای، نقش خیال در نگارخانه ملک الشعرای بهار باغ موزه قصر افتتاح شد.
نمایشگاه نقاشی قهوه خانه ای در باغ موزه قصر
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نمایشگاه نقش خیال با نمایش 14 اثر منتخب نقاشی قهوه خانه ای سهیل مسیبی و سعید مسیبی  از 28 اردیبهشت تا 10 خرداد ماه در نگارخانه ملک الشعرای بهار باغ موزه قصر دایر می باشد.

نقاشی قهوه خانه ای  اصطلاحی است برای نوعی نقاشی روایی با سوژه ای مذهبی یا رزمی و گاهی بزمی که توسط هنرمندان مکتب ندیده با تکنیک رنگ و روغن نقاشی می شد. این هنر متقارن با دوران جنبش مشروطیت ، بر اساس سنت های هنر مردمی و دینی و متاثر از نقاشی طبیعت گرای رایج در آن زمان می باشد. نقاشان این رشته برای آثار خود عنوان «خیالی سازی» را برگزیده بودند تا از نقاشانی که به واقعیت عینی می پرداختند متمایز باشند.

تا نیمه دوم سده نوزدهم میلادی ، در قهوه خانه ها بر خلاف امروز به جای چای ، واقعا قهوه به مشتریان داده می شد ؛ چرا که چای بعد از این تاریخ به ایران وارد شده است. قهوه‌ خانه محلی برای اطلاع‌رسانی ، نشر افکار و اخبار اجتماعی-اقتصادی و حتی سیاسی بوده است. همچنین برای سرگرمی ‌، مدیحه ‌سرایی ، نقالی ، شاهنامه ‌خوانی ، غزل ‌خوانی ، سخنوری و مشاعره نیز در آنجا انجام می شده است. نقال با در اختیار داشتن یک تصویر بزرگ به شرح رشادت های پهلوان شاهنامه یا حماسه کربلا می پرداخت که این امر عامل رشد نقاشی قهوه خانه محسوب می شود.  این نقاشی بر خلاف جریان های آکادمیک و نگارگری و خارج از حوزه هنر رسمی رشد کرد.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند تا 10 خرداد ماه از ساعت 10 الی 17 به نگارخانه ملک الشعرای بهار باغ موزه قصر به نشانی انتهای خیابان شهید مطهری، بعد از تقاطع شریعتی میدان پلیس مراجعه نمایند.
نظر شما