پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۳۰
کد خبر: ۱۳۲۱۰۹
|
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
با همکاری تبیان و فرهنگسرای خانواده برگزار شد؛
تریبون آزاد «تک فرزندی و پیری جمعیت» همزمان با روز ملی جمعیت با همکاری تبیان و فرهنگسرای خانواده در بوستان شفق برگزار شد.

تریبون آزاد «تک فرزندی و پیری جمعیت»به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ جمعیت هر سرزمینی مهم‌ترین سرمایه ملی آن کشور است؛ چرا که سرمایه انسانی هر کشور در ساختن جامعه جوان، سالم و غنی ساختن میراث فرهنگی و انتقال آن به نسل آینده نقشی مؤثر دارد بر این اساس در این برنامه اصلی ترین مشکلات تک فرزندی، تک فرزندی آسیب است یا مزیت، تک‌فرزندی و عوارض آن، بررسی قانون جوانی جمعیت و ... مورد بحث و گفت و گوی حاضران در برنامه بود.

در این برنامه از جمله عوامل تک فرزندی اینگونه عنوان شد: سبک زندگی انسان‌ها امروز نسبت به گذشته تغییرات بسیاری کرده است، این روز‌ها تمایل پایین زوجین به مقوله فرزندآوری و نهایتا آوردن یک فرزند سبب شده است نرخ زادو ولد در کشور کاهش یابد چنانچه در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کاهش جدی جمعیت و کم شدن نیروی جوان و شاداب خواهیم بود که بدون شک مشاهده یک کشور پیر برای هیچ‌کداممان خوشایند نیست.

همچنین از دیگر مسائلی که در برنامه تریبون آزاد توسط شهروندان عنوان شد: تک‌فرزندی انتخابی است که این روزها برای بسیاری از زوجین به صورت یک اجبار تحمیل می‌شود که از علل آن می‌توان به بالا رفتن سن ازدواج و بچه‌دار شدن، شاغل بودن مادر، ترس از مسئولیت‌پذیری، شرایط اقتصادی خانواده‌ها و کوچک شدن محیط خانه در سال‌های اخیر اشاره کرد چراکه زندگی‌های امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و زیاد شدن مشغله‌های خانواده‌ها بسیار متفاوت با گذشته شده است و زوج‌ها را به سمت داشتن یک فرزند سوق می‌دهد.

گفتی است؛ قانون جوانی جمعیت آبان ماه سال ۱۴۰۰ برای اجرا به دولت ابلاغ شد و در این قانون پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به متولدین ۱۴۰۰ به بعد، دریافت زمین و خانه به دارندگان سه فرزند و بیشتر، پرداخت ماشین بدون نوبت به ماداران دارای فرزند متود ۱۴۰۰ به بعد، ثبت نام سهام عدالت این فرزندان، حمایت از خانواده های دارای دوقلو و چندقلو و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ازداواج از جمله این مشوق ها است.

سی ام اردیبهشت، سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت توسط رهبر معظم انقلاب است و در تقویم جمهوری اسلامی ایران، "روز ملی جمعیت" نام گرفته است. تقویت هویت مادری، تحکیم خانواده و تقویت نشاط درون خانواده، مقابله با مساله سقط جنین، ناباروری، دلایل و راهکارها، ترویج ازدواج به وقت نیاز و جوانی جمعیت، دستاوردها و پیامدها، از جمله محورهای رویداد جوانی جمعیت و سند تحول جمعیتی هستند.

فرهنگسرای خانواده در هفته ملی جمعیت از 24 تا 30 اردبهشت ماه با اجرای برنامه های متعدد از جمله معرفی کتاب فرزند بیشتر آینده بهتر، نشست روانشناسی نمی خواهم تنها باشم، انتشار محتوا با عنوان دلخوشی یعنی و ایران جوان بمان به اجرای برنامه برای شهروندان پرداخت.

نظر شما