پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۰۸
کد خبر: ۱۳۲۱۴۰
|
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
ماجرای نوشتن کتاب «همه چیز رو به راه است؛ ممنونم» درباره صحیفه سجادیه از زبان نویسنده آن
نویسنده کتاب «همه چیز رو به راه است؛ ممنونم» گفت: در مسابقه گویندگی «صدای تو» نوجوانان با تیپ‌ها و سلیقه‌های مختلفی دور هم جمع شدند و با خدا گفت‌‌وگو کردیم.
شهاد زمانی: نوجوانان با سلایق مختلف دورهم جمع شدند و با خداوند گفت‌وگو کردندبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ و هنر،  همزمان با برگزاری جشنواره گل و گلاب در فرهنگسرای اشراق مسابقه گویندگی «صدای تو» با هدف شناسایی و کشف استعداد نوجوانان برتر در حوزه گویندگی و صدا برگزار شد. این مسابقه با محوریت کتاب «همه چیز رو به راه است؛ ممنونم» به همت فرهنگسرای اشراق برگزار شد .

 کتاب «همه چیز رو به راه است؛ ممنونم» نوشته شهاد زمانی، ترجمانی آزاد و وفادارانه با زبانی صمیمی و ساده برگرفته از نیایش‌های صحیفه سجادیه است.

 شهاد زمانی، نویسنده این کتاب و یکی از داوران مسابقه گویندگی صدای تو درباره کتاب خود و این مسابقه توضیحاتی داد. او درباره استقبال نوجوانان از این مسابقه گویندگی گفت: با عنایت امام سجاد (ع) و به برکت کتاب شریف ایشان صحیفه سجادیه شاهد آن بودیم که در این برنامه مخاطبان با تیپ‌ها و سلیقه‌های مختلفی دور هم جمع شدند و با خدا گفت‌‌وگو کردیم. 

این دورهمی سلیقه‌ها و افکار مختلف یکی از نکات بسیار مهم و از جمله موفقیت‌های مهم مسابقه «صدای تو» بود که در دل جشنواره «گل و گلاب اشراق» اتفاق افتاد. مخاطب هم انتظار مسابقه‌ای حرفه‌ای در دل این جشنواره را نداشت و خوشبختانه استقبال بالایی از این مسابقه شد. این نویسنده و پژوهشگر در پاسخ به سوالی درباره اینکه کتاب «همه چیز رو به راه است؛ ممنونم» در چه سالی نوشته شده و چرا به سراغ نگارش آن رفته است، عنوان کرد: تا 3 سال پیش فکر نمی‌کردم کتابی در خصوص صحیفه‌ سجادیه بنویسم و قطعا این عنایت خداوند و امام سجاد (ع) بوده که توانستم آن را بنویسم. در حین همکاری‌های مشترک با سلمان صحرایی، به عبارتی از دعای ششم صحیفه ‌سجادیه برخوردم که در ترجمه‌های موجود به علت قید و بند ترجمه‌های تحت‌الفظی اجازه درخشش آن عبارت را نمی‌داد‌. با ادامه پژوهش‌های متون دینی به برداشت‌های متفاوتی رسیدیم. مترجم حرفه‌ای نبودیم و پیامی را که از عبارت‌های درخشان آن درک و دریافت می‌کردیم را نوشتیم. دوران کرونا نیز فرصت کافی در اختیار ما گذاشت تا درک خودمان را بنویسیم و به مرور نگارش کتاب تکمیل شد. جالب است بدانید دوران همه‌گیری کرونا به شخصه برای خود من فرصت بسیار خوبی را برای گفت‌وگو با خدا فراهم کرد و همین موضوع به نگارش کتاب و قوی‌تر شدن آن کمک کرد.

 او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در این مسابقه چه ویژگی‌هایی برای انتخاب نوجوانان دارای اولویت بوده است، بیان کرد: سه آیتم اصلی «طنین یا رنگ صدای گوینده»، «لحن گوینده» و «وقف و وصل‌ها» در خوانش کتاب از اولویت‌های اصلی ما است که در این مسابقه مدنظر قرار دادیم. وی اضافه کرد: رنگ صدای گوینده برای خوانش کتاب، لازمه یک گوینده است. اگر قرار باشد این گوینده در آینده کتابی را به شکل حرفه‌ای بخواند باید مدنظر داشت که آیا صدای او صدای دلپذیری است که شنونده به صدای او گوش بدهد و با او همراه شود یا خیر؟ لحن یکی دیگر از لوازم اجرا است و شرکت‌کننده‌ها باید مراقب باشند که لحن آنها شبیه اخبار گفتن، دکلمه شعر و ... نباشد. وقف و وصل‌ها نیز به این معنی است که تا چه اندازه گوینده بر متن اشراف دارد و درنگ‌ها و مکث‌ها را رعایت می‌کند.زمانی درباره ویژگی‌های کتاب «همه چیز رو به راه است؛ ممنونم» اظهار کرد: چند سالی است با سلمان صحرایی، مشاور کتاب در خصوص ارائه و بسته‌بندی درست یک محصول دینی و فرهنگی پژوهش و کار می‌کنیم. جامعه هدف این کتاب، نسل جدید، جوانان و نوجوانان است و من سعی کرده‌ام تا جایی که ساختار نوشتار کتاب اجازه می‌دهد به ادبیات و نوع محاوره نسل جدید نزدیک شوم.

نویسنده کتاب «همه چیز رو به راه است؛ ممنونم» گفت: به هر حال صحیفه سجادیه متنی کهن و به زبان عربی است که نوجوانان ذهنیت خاصی به آن دارند و نتوانسته‌اند با آن ارتباط برقرار کنند. در این کتاب متن عربی وجود ندارد و تیتر دعاها هم تغییر پیدا کرده است؛ در حقیقت این کتاب گزیده‌ای از ۳۳ دعا است و پارگراف‌هایی انتخاب شده که نسل جدید بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. علاوه براین، متناسب با هر دعا تصویرسازی‌های جذابی هم در کتاب وجود دارد که آقای محمدرضا دوست‌محمدی هنرمندانه و حرفه‌ای روی آنها کار کردند و جانی دوچندان به این کتاب بخشیدند.
وی درباره مسابقه گویندگی «صدای تو» گفت: برای نوجوانانی که در این جشنواره حضور پیدا کردند امکان خوبی مهیا شده بود تا شانس خود را برای گویندگی امتحان کنند. تا امروز استعدادهای خوبی را در این جشنواره شناسایی کردیم. در این 5 شب با نوجوانانی برخورد کردیم که به صورت حرفه‌ای در رادیو برنامه اجرا کرده‌اند ولی تا پیش از این مجال چندانی برای بروز کامل استعداد خود نیافته‌ بودند. تاکنون مسابقه‌ای در حاشیه جشنواره و با این سطح و البته با فرصت برابر برای همه تجربه نکرده‌ایم. بازخوردهای خوبی از والدین و فرزندان گرفتیم و این جشنواره مجالی برای کشف و بروز استعدادهای نوجوانان شده و امیدواریم با برنامه‌ریزی دقیق اینگونه مسابقات ادامه پیدا کند. زمانی درباره ویژگی‌های یک گوینده حرفه‌ای توضیح داد: قطعا گوینده حرفه‌ای باید آگاهی زیادی نسبت به متن و کار خود داشته باشد. گوینده باید ژانر متن را تشخیص بدهد تا لحن خود را متناسب با متن تنظیم کند. بدیهی است هر متنی لحن متفاوتی نیاز دارد. شخصی که علاقه به گویندگی دارد باید لحن، اجرا و کلام گویندگان حرفه‌ای را دنبال کند. گوینده حرفه‌ای باید کتابخوان باشد و در همین مسابقه هم اشخاصی که به فینال راه پیدا کرده‌اند، به نسبت بقیه شرکت‌کنندگان کتابخوان‌تر بودند‌. او با بیان اینکه هیچ جایزه‌ای برای نوجوانان بهتر از این نیست که ما بستری را برای عرضه هنر آنها فراهم کنیم، تاکید کرد: اهل فن می‌گویند احساس ارزشمندی، جایگاه والایی در مباحث تربیتی است. در حقیقت، اینکه نوجوانان احساس کنند هنری که ارایه می‌دهند تبدیل به محصول می‌شود، بسیار ارزشمند است. آنها با این محصول چیز جدیدی را به جهان اضافه می‌کنند. قطعا ما هم حمایت‌های لازم را داریم و هر کاری از دستمان بربیاید برای آنها انجام خواهیم داد. زمانی درباره مراحل این مسابقه گویندگی در فرهنگسرای اشراق توضیح داد: این مسابقه 4 مرحله مقدماتی داشت که در هرکدام از این مراحل، نفرات برتر معرفی و به فینال راه پیدا کردند. روز فینال، حدود ۳۰ نفر اجرا داشتند از میان آنها ۶ نفر به عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند. از تمام راه‌پیدا کنندگان به مرحله فینال تقدیر شد و هدیه‌ای از طرف فرهنگسرای اشراق تقدیم آنها شد. براساس این گزارش، مسابقه «صدای تو» همزمان با برگزاری جشنواره گل و گلاب در تاریخ‌های 16، 19، 22، 26 اردیبهشت ماه در مرحله مقدماتی برگزار شد و 28 اردیبهشت ماه نیز مرحله نهایی آن با حضور و داوری شهاد زمانی، محمدرضا رجبی و سیداحسان طباطبایی در فرهنگسرای اشراق برگزار شد.
نظر شما