پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۶
کد خبر: ۱۳۲۱۹۸
|
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
نمایشگاه آثار هنرمندان ماندالاکار کشور، چهارم و پنجم خرداد 1402 در نگارخانۀ فرهنگسرای ملل با حضور مسئولان فرهنگی سفارت هند در ایران برگزار خواهد شد.
گردهمایی ماندالاکاران در نگارخانۀ فرهنگسرای ملل
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نمایشگاه گروهی هنرمندان انجمن ماندالاکار ایران طی روزهای چهارم و پنجم خرداد با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان این رشتۀ هنری و مسئولان فرهنگی سفارت هند در ایران برگزار خواهد شد.
به گفتۀ خانم مریم حوری، مسئول برگزاری نمایشگاه ماندالاکاران، این نمایشگاه که به همت انجمن خودجوش هنرمندان ماندالا در ایران و مشارکت و حمایت فرهنگسرای ملل برگزار می‌شود، با ارائۀ 65 اثر از هنرمندان سراسر کشور، ساعت 15، روز چهارم خردادماه جاری با حضور مسئولان فرهنگی سفارت هند در جمهوری اسلامی ایران افتتاح خواهد شد و تا ساعت 19 میزبان علاقه‌مندان به این هنر خواهد بود.
مهمانان ویژۀ مراسم افتتاح نمایشگاه، دکتر شوکلا، رئیس واحد فرهنگی سفارت هند در جمهوری اسلامی ایران؛ آقایان رابیندر و مدی ، مشاوران فرهنگی سفارت هند خواهند بود.
ماندالا (Mandala) در زبان سانسکریت، به معنی دایره یا حلقۀ سحرآمیز است و ریشه در هند دارد. طرحهای ماندالا بیانگر لایه‌های درونی انسان‌اند و نگاه کردن به آنها یا ترسیم آنها؛ باعث تمرکز فرد بر خویشتن و جستجو در درون می‌شود. ماندالا، ترکیبی از هنر و هندسه است و به عنوان نماد و نشانه‌ای از جهان هستی به کار می‌رود.
تاریخچۀ ماندالا به هزاران سال پیش برمی‌گردد و می‌توان این نقوش را در بناهای تاریخی بسیاری از کشورهای جهان از جمله در معماری اسلامی پیدا کرد. نقوش ماندالا در حیاط باغ فین کاشان، طرح حیاط مسجد علی اصفهان، طرح حیاط زیارتگاه شاه نعمت‌الله و ... یافت شده است.
نمایشگاه ماندالا روزهای چهارم و پنج خرداد از ساعت 15 تا 19 در نگارخانه فرهنگسرای ملل واقع در بزرگراه آیت‌الله صدر، بلوار قیطریه، بوستان قیطریه میزبان علاقه‌مندان به این هنر نقاشی نوپا در ایران خواهد بود.
نظر شما