جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۰۶
کد خبر: ۱۳۲۲۰۱
|
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
الهه تقیه در نشست شعرانه که به شاهنامه فردوسی اختصاص داشت بیان کرد: رمزی بودن داستان­‌های اساطیری و کشف درون­مایه‌های فلسفی و عرفانی‎ مندرج در آن­ها در حقیقت نه تنها از ارزش ادبی شاهنامه کم نمی‌کند که نام‎ فردوسی را به عنوان نخستین اسطوره شناس ایران به ثبت می­‌رساند و اینجاست‎ که باید گفت که این شکستگی ارزد به صد هزار درست.‎
الهه تقیه : رمزی بودن داستان‌های اساطیری از خصوصیات ممتاز شاهنامه استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، الهه تقیه  دبیر کانون در نشست شعرانه که در خانه فرهنگ صدف برگزار شده بود درباره اشعار حماسی فردوسی گفت: داستان اساطیری به داستانی گفته می شود که پیش از تاريخ یا در سپیده دمان آن، در ذهن آدمیان شکل گرفته و حاکی از کوشش خیال انسان در توجیه جهان آفرینش و آفریده­‌های گوناگون است. فردوسی شاعری خردگراست و اسطوره خرد را برنمی‌تابد و روندی مابعدالطبیعی و فراتر از طبیعت را ارائه می­‌کند.

وی ادامه داد: در حماسه‌های مشهور جهان، بیشتر داستان­‌ها‎ برگرفته از اساطیرند و در شاهنامه فردوسی تنها با جای پای محو و درهم شده اسطوره‌ها‎ رویاروییم و داستان­‌ها بیشتر مأخوذ از روایات پهلوانی، فولکور قومی و‎ تاریخی‌­اند. رمزی بودن داستان­‌های اساطیری و کشف درون­مایه‌های فلسفی و عرفانی‎ مندرج در آن­ها در حقیقت نه تنها از ارزش ادبی شاهنامه کم نمی‌کند که نام‎ فردوسی را به عنوان نخستین اسطوره شناس ایران به ثبت می­‌رساند و اینجاست‎ که باید گفت که این شکستگی ارزد به صد هزار درست.‎
او تاکید کرد: درون­مایه محوری این حماسه بزرگ، درون­مایه‌ای اساطیری است زیرا در شاهنامه ستیز بین انسان و سرنوشت، کوشش و بخشش و اختیار و جبر، به بهترین وجه به تفسیر کشیده شده است.
تقیه  در ادامه درباره داستان پیدایش آتش در شاهنامه اظهار کرد: هوشنگ شاه، کشنده اهریمن، روزی در دور دست چشمش به اژدهایی می­‌افتد به آهنگ از پای در آوردن آن سنگی به سویش پرتاب می‌کند. اما اژدها از برابر سنگ او می­‌گریزد. سنگ به تخته سنگی برخورد می­ کند و از برخورد آن­ها شعله­‌ای سر می­‌کشد و بدین ترتیب آتش از اسارت بیرون می­‌آید. نشد مار کشته و لیکن ز راز/ از این طبع سنگ آتش آمد فراز.
او با بیان اینکه داستان پیدایش آتش، کوتاه­‌ترین داستان شاهنامه است که فردوسی به عنوان واقعیتی که اتفاق افتاده است، آن را پذیرفته و در اثر خویش آورده است، افزود: پس از پیدایش آتش، هوشنگ به مدد آن دست به ایجاد دگرگونی­‌های اساسی در فرهنگ و تمدن جامعه خویش می­‌زند که این دگرگونی‌ها عبارتند از: آهنگری را بنیان می­‌گذارد و ساختن ابزارهای آهنین از قبیل تیشه و اره را آغاز می‌کند. به مدد ابزارهای آهنین، به کندن ترعه‌ها و بردن آب به زمین­‌های خشک می‌­پردازد و از این راه ضمن تکامل بخشیدن به امر کشاورزی، با ایجاد مراتع نو، دامداری را نیز شکوفا می‌­کند.
او ادامه داد: پختن نان و استفاده از آتش در امر تغذیه نیز به دنبال تحولات پیشین حاصل می­‌شود. ‏چو مر تازیانرا به محراب سنگ/ بدانگه بدی آتش خوبرنگ. به سنگ اندر، آتش بدو شد پدید/ کز او در جهان روشنی گسترید.
دبیر کانون تاکید کرد: براساس این اسطوره، انسان فرزند آتش است زیرا این عنصر شکوفایی فرهنگ مادی و معنوی را فراهم آورده است. کار دین و دنیا هر دو از آن نظام و رونق یافته است. همچنین هوشنگ در کار کشتن اژدهای اهریمنی است که به آتش اهورایی دست می­‌یابد. درون­مایه این روند نیز، درون­مایه‌­ای اساطیری است و می­‌نمایاند که راه آمیختن با اهورا، آویختن با اهریمن است و بر این بنیاد می­‌توان پنداشت که آتش پاداش اهریمن ستیزی هوشنگ است.
تقیه  با بیان اینکه هوشنگ به خاطر کشف آتش به ستایش و نیایش پروردگار پرداخت و او را به خاطر ارزانی داشتن این هدیۀ بزرگ سپاس گفت عنوان کرد: هوشنگ به جهت سپاسگزاری از پروردگار به خاطر این فروغ که به آنها هدیه داد، آتش را قبله‌گاهی قرار داد تا مردم خدا را به واسطۀ آن پرستش کنند و گفت که هر کس که خردمند است سزاوار است که او را بپرستد. هدف پرستش آتش در ایران نیز نه پرستش خود آتش بلکه پرستش آفریننده و پروردگار یگانه‌ای است که هدیه‌ای ارزشمند همچون آتش را به آنها ارزانی داشته است.جهاندار پیش جهان آفرین/نیایش همی کرد و خواند آفرین. که او را فروغی چنین هدیه داد/ همین آتش آنگاه قبله نهاد. بگفتا فروغیست این ایزدی/پرستید باید اگر بخردی.
نشست ادبی  شعرانه روزپنج شنبه 4 خردادماه، ساعت 10 در خانه فرهنگ صدف برگزار می شود علاقه مندان جهت شرکت می توانند به خانه فرهنگ صدف واقع در خیابان پاسدارن، گلستان پنجم، بوستان صدف مراجعه کنند و یا جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 22945577 تماس بگیرند
نظر شما