پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۲۴
کد خبر: ۱۳۲۳۹۰
|
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
فرشته تکراری در نشست کنکاشی برای پاسخ به سوالات نوجوانان در اندیشه‌های امام خمینی (ره) بیان کرد: امام با پیروی از نیاکان پاکش، از سال‌های جوانی، سجایای اخلاقی و کرامت‌های انسانی را در وجود خویش متجلی ساخت؛ آن‌گاه، راهنما و دلیل راه مردم شد و با فیض انفاس قدسی و به مدد دم مسیحایی خود، به قلب‌ها و جان‌ها، زندگی و پویایی ویژه‌ای بخشید و آنان را که مستعد هدایت و رهایی بودند، از گرداب هلاکت و غرقاب نیستی، خلاصی داده و به ساحل آرامش و نجات، رهنمون ساخت.
فرشته تکراری: امام خمینی (ره) به قلب‌ها و جان‌ها زندگی ویژه‌ای بخشیدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در نشست گفتگو محور ویژه نوجوانان با عنوان «کنکاشی برای پاسخ به سوالات نوجوانان در اندیشه‌های امام خمینی (ره)» که به مناسبت سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در فرهنگسرای اشراق برگزار شد، فرشته تکراری بیان کرد: موضوع جوان، تعلیم و تربیت و اسـتخراج دیـدگاه امـام (س) در مورد آن، واجد پیچیدگی های چندگانه‌ای است. از سویی تعلیم و تربیت با ابعاد مختلف و متنوع آن وجود دارد، و از سـوی دیگر، پرداختن به نجوان و دوره نوجوانی که دوره التهاب، هیجان، شور و نشاط، امید و آرزو و تـوانایی‌های بسیار است، امر سـهلی نـیست و بالاخره کشف زوایای وجودی و دریافت اندیشه سترگ امام علیه السّلام، مستلزم شناخت همه جانبه آن شخصیت بزرگ است-که این خود نیازمند احاطه بر تمامی گفتارها و سیره و رویه های علمی آن مربی عالی قـدر در موقعیت های تربیتی است که امری پس دشوار است.
وی افزود: امام خمینی (رحمة الله علیه) همواره تأکید داشتند که باید در برابر ستم و نابرابری‌ها ایستادگی کرد و با قدرت، صبر و استقامت به دفاع از حقوق خود و دیگران پرداخت. ایشان همچنین به جوانان و نوجوانان تأکید می‌کردند که آینده کشور به دست آنان است و باید با پرورش فکری و اخلاقی خود، به رشد و تعالی کشور کمک کنند.

او مهمترین شاخصه اندیشه‌های امام(ره) را نیز الهی بودن این اندیشه‌ها توصیف کرد و گفت: امام دقیقاً به آنچه خواست خدا بود و در قرآن و احادیث آمده است توجه داشت و با توجه به این که در این راه هیچ ترس و واهمه‌ای نداشت مصداق بسیاری خوبی از آیه «لایخافون لومة لائم» بود.
‌تکراری با اشاره به مصادیق و شواهد این مسئله بیان کرد: امام در زمانی که هیچ کس به مخالفت با شاه فکر نمی کرد با او اعلام مخالفت کرد و همین جریان را نیز پیگیری کرد تا به نتیجه رساند و بعد از آن هم شعار «نه شرقی، نه غربی» از محورهای اندیشه امام بود و در حالی که با امریکا و اسرائیل مبارزه کردند، به شوروی و گورباچف نیز نامه‌ای قاطعانه و دقیق ارسال کردند و اینها همه برآمده از اندیشه و منش الهی ایشان بود.

وی در بخش دیگری از نشست با اشاره به یکی از رویکردهای امام در عرصه‌های اجتماعی، از حمایت و طرفداری امام از قشر مستضعف یاد کرد و گفت: امام چندین بار این سخن را بیان و تکرار کردند که «من یک موی شما کوخ‌نشینان را به همه کاخ‌نشینان نمی‌دهم» و عملاً هم حمایت از قشر مستضعف در همه جای دنیا و مبارزه با قشر کاخ‌نشین الگوی عمل ایشان بود.
او با اشاره به سادگی خانه حضرت امام و حسینیه جماران به عنوان تریبونی که در کل جهان دیده می‌شد، ساده‌زیستی را از شعارها و اندیشه‌های اصلی امام خواند و افزود: ساده‌زیستی از لوازم انقلابی بودن است و بلا و آفت هر فرد انقلابی تجمل‌گرایی است و معمولاً کسانی که در انقلاب‌ها و در جریان مبارزات دچار تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری می‌شوند کسانی هستند که در مبارزه کم می‌آورند و جایی دست از مبارزه می‌کشند؛ اما امام هم شعار ساده‌زیستی را دادند و هم به آن عمل کردند؛ هم در قم، هم در نجف، هم در زمانی که در اروپا در مرکز نگاه‌ها و اخبار قرار داشتند و هم وقتی که به ایران بازگشتند و رهبری را به عهده گرفتند.
تکراری با بیان اینکه میان رهبران نهضت‌ها و ملت‌ها، امام خمینی (ره) اسوه‌ای بی‌بدیل است اظهار کرد: امام با پیروی از نیاکان پاکش، از سال‌های جوانی، سجایای اخلاقی و کرامت‌های انسانی را در وجود خویش متجلی ساخت؛ آن‌گاه، راهنما و دلیل راه مردم شد و با فیض انفاس قدسی و به مدد دم مسیحایی خود، به قلب‌ها و جان‌ها، زندگی و پویایی ویژه‌ای بخشید و آنان را که مستعد هدایت و رهایی بودند، از گرداب هلاکت و غرقاب نیستی، خلاصی داده و به ساحل آرامش و نجات، رهنمون ساخت.
او ادامه داد: حضرت امام، در عین حال که به تحصیل و تدریس رشته‌های گوناگون علمی، اخلاقی، عرفانی و... اشتغال می‌ورزید، همواره خدمت به دین و مهربانی بر همگان، بویژه جوانان و نوجوانان را مطلوب خویش تلقی می‌کرد و از هر مجالی، به منظور تعالی و تکامل روح و اندیشه نسل نو، بهره می‌جست و از همان آغاز رهبری خود نشان داد که مخاطبان و امیدهایش را در گهواره‌ها، مدرسه‌ها و دانشکده‌ها می‌جوید و می‌پرورد.
نظر شما