پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۴۱
کد خبر: ۱۳۲۴۵۶
|
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷
آیین رونمایی آلبوم ارکسترال «به یاد گلها» یکی از تازه‌ترین آلبوم‌های منتشر شده، به آهنگسازی و تنظیم میلاد کیایی و خوانندگی سروش مظفری که توسط نشر «راوی» پیش روی شنوندگان قرار گرفته است، با حضور چهره‌های هنری در عرصه موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

موسیقی دوره گلها همچنان زنده است / انتقاد از اشعار کنسرت‌های پاپبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر و به نقل از خبرگزاری ایرنا، رضا مهدوی شامگاه شنبه (۲۰ خرداد) در آیین رونمایی از آلبوم ارکسترال «به یاد گلها» اظهار داشت: ما ایرانی‌ها را بیشتر به شعر و موسیقی می‌شناسد، اگر فرش و نفت داریم، دیگر هنرها را هم داشتیم و داریم، این دو بخش به مرور تمام می‌شود اما موسیقی همچنان رشد می‌کند، دلیلش حضور اساتیدی همچون میلاد کیایی است، میلاد خودش امضاست نه تنها برای نوازندگان سنتور بلکه برای جوانان که می‌خواهند عنوان و مدرک بگیرند، کیایی برتر، نخبه و مدرک دانشگاهی است.

مهدوی گفت: میلاد کیایی، بیش از ۶۰ سال حاصل عمر و چکیده آن را به خواننده جوان؛ سروش مظفری منتقل کرده و آثار او در قالب آلبوم «به یاد گلها» منتشر شده است، یعنی گلها در گلها، برنامه گلهایی که داوود پیرنیا گل سرسبد موسیقی ایران دهه ۳۰ آن را در رادیو بنیانگذاری و تا سال ۱۳۵۷ هم ادامه پیدا کرد، موسیقی گلها انقدر در جان و دل مردم ایران نشست که اگر رسانه‌های رسمی هم آثار آن را پخش نکنند، نسل نو، چراغ به دست گرفته و آثار آن دوران را جست و جو و امثال کیایی را پیدا می‌کنند.

تهیه‌کننده آلبوم «به یاد گلها» افزود: مجوز انتشار این آلبوم را سال ۱۳۹۹ دریافت کردیم و به عنوان آخرین اثری بود که بنده تولید کردم، چراکه عرصه تولید و نشر موسیقی ورشکست شد و شرکت‌ها و موسسات به واسطه برگزاری کنسرت برای چهره‌های شاخص در گونه‌های مختلف فقط می‌توانند سرپا بمانند، ما اعلام ورشکستگی کردیم اما به فال نیک گرفتم که آخرین آلبوم اثری از استاد کیایی را منتشر کردیم.

وی بیان کرد: ما موظفیم که پیشکسوتان را آن گونه که شایسته و بایسته آنان است، ارج نهیم، جوانان نیاز دارند که به پیشکسوتان تاسی کنند و علاوه بر سیره زندگانیشان به آثارشان دست پیدا کنند.

مهدوی با اشاره به ویژگی‌های آلبوم «به یاد گل‌ها» اظهارداشت: این آلبوم اندکی برآمده از دوران جوانی استاد کیایی است که با تنظیم امروزی آثار را در قطعه‌های باکلام و بی‌کلام به روز کردند و این موضوع حاکی از این است که موسیقی دوره گلها همچنان زنده است، ارکستر گلها را نداریم، ارکستر ملی هم تشکیل شد، گفتند که بنا نداریم تکرار گذشته باشیم اما گل‌هایی که مربوط به ۷۰ سال پیش بود را امروز به یاد داریم و از شخصیتی تجلیل می‌کنیم که وجودش تماما در هنر، موسیقی و شعر ذوب شده است و می‌خواهد مردم شعرخوان بشوند.

این کارشناس موسیقی بیان کرد: پس این زمان احساس می‌کنیم که بیشتر به شنیدن چنین اصوات و فرهنگ شنیداری نیاز داریم که یک باره از دستمان رفت، نمی‌دانیم چرا رفت، رادیو، تلویزیون و مسئولان، علی‌رغم اینکه خیلی با موسیقی موافق نبودند اما الان بیشتر نیناش موسیقی را از تهیه‌کنندگان و اهل فن می‌خواهند و وقتی به آنان پاسخ مثبت داده نمی‌شود، دنبال چندم‌ها می‌روند و به آنها سفارش کار می‌دهند.

وی گفت: در آیین رونمایی از یک اثر؛ آلبوم و کتاب موسیقی، روزگار، روزگاری است که ما به تذکر می‌دهد؛ ما ملت موسیقی، شعر و مودت، دوستی، همفکری و همراهی هستیم اما چرا امروز این جمع‌ها کم شده است؟ چرا امروز کمتر شاد هستیم و کمتر موسیقی خوب می‌شنویم و نافرجامی را می‌بینیم؟

مهدوی افزود: امروز گاهی در سخنانمان واژگان نامطلوب به کار می‌بریم و همین‌ها وارد موسیقی امروزی شده است، در سالن‌های کنسرت بلیت‌های اجراهای موسیقی ۷۰۰هزار تومان فروخته می‌شود و برخی از گروه‌ها طی هفت تا ۱۰ شب روی صحنه هستند، مردم با توجه به شرایط و وضعیت نامناسب اقتصادی، سر و دست می‌شکنند و در این کنسرت‌ها حضور پیدا می‌کنند، رگ و ریشه هنر و هنرمندی در وجود ایرانیان با تمام واقعیت‌هایش هست، چرا ما چنین محفل‌هایی را برای پاسداشت موسیقی اصیل برگزار نکنیم؟

وی با انتقاد از اشعار و محتوای بعضی از کنسرت‌های پاپ اظهارداشت: شعرهایی در سالن‌های کنسرت به نام موسیقی پاپ می‌خوانند و متاسفانه در رسانه‌های رسمی شنیداری ما برای اینکه از قافله عقب نیفتند، پخش می‌کنند و بیشتر آبروی موسیقی را می‌برند، نمونه‌هایی مثل «به یاد گل‌ها» هر چند اندک است اما کار خود را می‌کند و نشان می‌دهد یک مرد موسیقی، هفت و نیم دهه عمرش را در راه ارایه موسیقی اصیل گذرانده و به نسل نو می‌گوید که تمام قد ایستاده و به آینده امیدوار است و در هر شرایط سختی به موسیقی فکر می‌کند، چنین افرادی برای جوانان می‌توانند راهنما باشند که آنان در کنار موسیقی به هم‌نوعان خود نیز بیندیشند.

وی با اشاره به ویژگی‌های مطلوب نوازندگی سنتور گفت: کسی که ساز سنتور را ملیح‌تر و نرم‌تر می‌نوازد و برای اوقات مختلف مردم می‌تواند گوش‌نواز باشد، آن ماندگارتر است و چه صدایی زیباتر از صدای ساز میلاد کیایی.

هنر لازمه زندگی است

میلاد کیایی آهنگساز و نوازنده پیشکسوت سنتور نیز در این آیین اظهارداشت: هنر لازمه زندگی است، هنر فقط نوازندگی، خوانندگی و نقاشی کردن نیست، کسی که خوب گوش می‌دهد و خوب درک می‌کند، هنرمند است؛ کسی که خوب می‌خواند یا خوب ساز می‌نوازد، برای چه کسی است؟ برای یک شنونده خوب است. پس شنونده‌های خوب هم هنرمند هستند.

وی گفت: امیدوارم نسل فعلی هنرمندان بر آموزه‌های خود مغرور نشوند، برخی بسیار خوب، پرتوان و پرتکنیک ساز می‌نوازند اما وقتی ساز را از دستشان می‌گیریم، وجودشان بی‌مقدار می‌شود، پس از دیرباز گفتند فرهنگ و هنر؛ فرهنگ مجموعه‌ای از آداب، اخلاق و انسانیت و همیشه نسبت به هر نوع هنری در اولویت است، بیش از ۸۰، ۹۰ درصد فرهنگ است و بعد هنر، در این بخش قبول کنیم کمی بضاعتمان کم شده است که امیدوارم برطرف شود.

کیایی افزود: هنر اقیانوسی بی‌انتهاست. درجه‌های علمی که کسب می‌کنیم، دوره‌هایی است که طی می‌شود تا در ابتدای راه موفقیت قدم برداریم.

این آهنگساز و نوازنده پیشکسوت سنتور همچنین از حسن نیک‌بخت در نگارش و تدوین کتاب «دل به‌ دریا زدن، کوله‌باری از خاطرات میلاد کیایی» قدردانی و درباره نگارش این کتاب توضیحاتی را ارایه کرد.

سروش مظفری خواننده آلبوم «به یاد گلها» نیز در این آیین گفت: موسیقی پر پروازی به درون است، اگر این سفر به درون آغاز شود، دیگری نه منی می‌مانم و نه تو، همه ما می‌شویم، و هر آنچه، هر نتی، هر آوازی از این دل برخیزد، یک به یاد گلهای دیگر به وجود می‌آید.

وی با اشاره به نحوه آشنایی و همکاری با استاد کیایی در انتشار آلبوم «به یاد گلها» افزود: وی حق استادی بر گردنم دارد و از شاگردان ایشان هستم، آشنایی من با استاد کیایی به سال ۱۳۸۹ بازمی‌گردد که در برنامه‌ای کارشناس موسیقی بودم و وی میهمانم بود و این آشنایی زمینه‌ای برای تولید و انتشار آلبوم موسیقی شد.

مظفری بیان کرد: ضبط آلبوم «به یاد گلها» به حدود هشت سال گذشته برمی‌گردد که انتشار و رونمایی از آن به دلیل برگزیده شدنم به عنوان مدیر رشته‌های هنری کانی کالج کانادا و مشغله‌هایم در این سمت، قدری با تاخیر انجام شد، امروز نیز مدرک استادی بین‌المللی موسیقی را که زیرنظر وزارت علوم پیشرفته کاناداست را به میلاد کیایی اهدا می‌کنم.

اجرای موسیقی توسط هنرجویان استاد کیایی، اجرای قطعه‌ای توسط هاتف شرار خواننده نابینا با همراهی پوریا حاتمی نوازنده نابینا پیانو از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

آیین رونمایی از آلبوم ارکسترال «به یاد گلها» با آهنگسازی و تنظیم میلاد کیایی شامگاه شنبه (۲۰ خرداد) با حضور حمیدرضا عاطفی مدیر اجرایی خانه موسیقی، بهرام ترکمان، مصطفی بادکوبه‌ای شاعر، بهرام گودرزی، فتح‌الله صارمی خواننده، کیومرث پیرگلو نوازنده پیانو، سنتور، آهنگساز و محقق و جمعی دیگر از هنرمندان و شاعران در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

آلبوم «به یاد گلها» با آهنگسازی و تنظیم میلاد کیایی موسیقیدان و نوازنده پیشکسوت ساز سنتور، خوانندگی سروش مظفری و دکلمه فاطمه آل عباس، در سبک سنتی و کلاسیک ایرانی به تهیه‌کنندگی رضا مهدوی اسفند ۱۴۰۱ توسط مؤسسه فرهنگی هنری راوی آذر کیمیا با شماره مجوز ۵۴۵۸-۹۹ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

این آلبوم شامل ۱۰ قطعه؛ مقدمه در مقام شور، راز آشکارا قطعه کوتاه اورتور موسیقی ارکسترال، آهنگ آوای گلها در مایه ابوعطا، شعر؛ بهرام ترکمان (شعر زیبای این آهنگ اشاراتی به نام برخی از آهنگ‌های قدیمی و نوستالژیک جاودانه برنامه گلها دارد)، نی‌نوازی پاشا هنجنی در مقام شور دشتی، آهنگ چه توان گفت شعر؛ بهرام ترکمان، عودنوازی علی پژوهشگر، آهنگ مهر و ماه ارکسترال هفت ضربی، شعر: مهدخت مخبر. آهنگ سرودی تازه بخوان در مقام نوا. شعر: مهدخت مخبر، راز آشکارا بازپخش قطعه کوتاه اورتور موسیقی ارکسترال. آهنگ ای هم‌زبانان شعر: بهرام ترکمان (بخشی از آهنگ، الهام گرفته از تِم زیبای کُردی) است.

نظر شما