يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۲۸
کد خبر: ۱۳۲۵۳۵
|
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
یک کارشناس تغذیه درنشست اهدای زندگی دوباره کتابخانه لویزان مطرح کرد؛
بهارک یوسفی در نشست کارگاهی «اهدای زندگی دوباره» گفت بیماری‌ها و شرایط بسیاری باعث می‌شود تا زندگی یک انسان در گرو دریافت خون باشد. همه ما می‌توانیم با اهدای خون، زندگی یک انسان را از مرگ نجات دهیم. اهدای خون، فرصتی دوباره برای زیستن است.
اهدای خون فرصتی دوباره برای زیستن استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، بهارک یوسفی کارشناس تغذیه در نشست کارگاهی «اهدای زندگی دوباره» که در کتابخانه لویزان برگزار شده بود درباره اهدای خون بیان کرد: بسیاری از ما این دغدغه را داریم که چطور و از چه طریقی می‌توانیم به بیماران دیگر به‌خصوص در شرایط بحرانی کمک کنیم. اهدای خون، یکی از مهم‌ترین روش‌های نجات جان انسان‌های دیگر است. افرادی که در سوانح رانندگی یا بر اثر بلایای طبیعی مثل زلزله دچار مصدومیت می‌شوند، نوزادان و کودکانی که دچار کم‌خونی هستند و بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، همگی از انسانی‌هایی هستند که برای زنده ماندن به خون هم‌نوعان خود نیاز دارند.
وی ضمن تاکید بر اینکه اهدای خون مساوی است با اهدای فرصت زندگی دوباره به انسانی دیگر گفت: بیماری‌ها و شرایط بسیاری باعث می‌شود تا زندگی یک انسان در گرو دریافت خون باشد. همه ما می‌توانیم با اهدای خون، زندگی یک انسان را از مرگ نجات دهیم. اهدای خون، فرصتی دوباره برای زیستن است.
این کارشناس تغذیه درباره تاثیر اهدای خون در درمان بیماری‌ها و سلامت انسان عنوان کرد: انتقال خون در درمان و پیشگیری از بیماری‌های مختلف موثر است. افرادی که میزان آهن خونشان زیاد است و به بیماری هموکروماتوز مبتلا هستند، با خون دادن می‌توانند میزان آهن بدن را کنترل کنند. از طرفی اهدای خون به درمان مشکلات قبلی و عروقی نیز کمک می‌کند. به این صورت که با کاهش میزان آهن خون، غلظت خون کاهش می‌یابد و احتمال گرفتگی عروق هم پایین می‌آید.
وی ادامه داد: افزایش کلسترول خون با بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی مساوی است. با خون دادن منظم، می‌توان کلسترول خون را پایین نگه داشت و از رسوب چربی در رگ‌های خونی جلوگیری کرد. با باز شدن رگ‌ها، احتمال سکته قلبی هم کاهش می‌یابد. می‌توان گفت مهم‌ترین تاثیر جسمی خون دادن، روی سیستم قلبی و عروقی بدن است.
یوسفی همچنین درباره بهترین فصل و زمان برای اهدای خون اظهار کرد: بهترین زمان برای اهدای خون، زمانی است که از نظر جسمی در شرایط خوبی قرار داشته باشید، بنابراین نمی‌توان فصل یا زمان مشخصی را عنوان کرد. داشتن خواب کافی و مصرف مواد غذایی خوب و مقوی قبل از انتقال خون بسیار مهم است. در صورت وجود هرگونه بیماری یا خستگی نباید برای خون دادن اقدام کنید. معمولا در فصل‌های پاییز و زمستان میزان خون موجود در بانک خون کشور کاهش می‌یابد. در این فصول نیاز به اهدای خون بیشتر از مواقع دیگر سال است. بنابراین اگر در این فصل‌ها برای اهدای خون اقدام کنید، بهتر است.
وی درباره نکات مهم قبل و بعد از اهدای خون توضیح داد: قبل از اهدای خون به شرایط غذایی خود توجه کنید و مواد غذایی حاوی آهن مثل گوشت قرمز مصرف کنید. قبل از اهدای خون از خوردن داروهایی مثل آسپرین خودداری کنید. همچنین شب قبل از انتقال خون خواب خوبی داشته باشید. قبل از مراجعه به مراکز اهدای خون از انجام ورزش یا کار سنگین خودداری کنید و از چند ساعت قبل به مقدار کافی آب بنوشید.
بهارک یوسفی اضافه کرد: ناشتا خون ندهید. اگر سابقه حالت تهوع بعد از خون دادن را دارید، قبل از اهدای خون مواد غذایی زیادی میل نکنید. لازم است بدانید بعد از اهدای خون مدتی روی تخت دراز بکشید و سریع بلند نشوید. بعد از خون دادن از انجام ورزش و کارهای سنگین پرهیز کنید. همچنین بهتر است بعد از اهدای خون رانندگی نکنید.

نظر شما