پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۶
کد خبر: ۱۳۲۵۹۵
|
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
حجت الاسلام فخرزاده در نشست "بچه‌های رستا":
دومین نشست گفتگو محور"بچه‌های رستا" با عنوان "به فرداها نگاه کن!" و موضوع "ایمان و امید" روز یکشنبه 28خردادماه در فرهنگسرای امید برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر ؛ دومین نشست گفتگومحور "بچه‌های رستا" با حضور حجت الاسلام سعید فخرزاده، کارشناس تاریخ شفاهی دفاع مقدس و جمعی از نوجوانان در فرهنگسرای امید برگزار شد.

حجت الاسلام  فخرزاده سخنان خود را با بیان ویژگی‌های مهمی از کشور ایران آغاز کرد و گفت: ایران سرزمینی پهناور است که از نظر وسعت پنجمین کشور جهان شمرده می‌شود از نظر جمعیت نیز در رتبه 16 قرار گرفته‌است.

وی ادامه داد: جغرافیای ایران به لحاظ تاریخی در جنگ جهانی دوم برای آلمانها اهمیت داشت و از نظر راهبردی این همراهی با آلمان ها حائز اهمیت بود. در واقع ایران پل پیروزی در جنگ جهانی دوم برای اروپاییان به حساب می آمد. با فروپاشی شوروی سابق انگیزه‌ای برای اروپا و غرب برای ایجاد ایران متحد وجود نداشت و تصمیم به تجزیه ایران گرفتند.

 فخرزاده به راهکارهای برون‌رفت از مشکلات قبل از انقلاب اشاره کرد و افزود: تصور بر این بود که اگر انقلاب اسلامی شکل نمی‌گرفت مشکلات بسیاری برای پهلوی پیش می‌آمد. بعد از انقلاب سعی شد برای برون رفت از این مشکلات که همچنان بر ساختارهای آمریکایی استوار بود تغییراتی مانند تشکیل سپاه پاسداران در کنار ارتش، حوزه هنری در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد سازندگی و نهادهایی از این دست ایجاد شود.

وی در پاسخ به سوال نوجوانان در خصوص تغییر ساختار بعد از انقلاب و تبعیض و اختلاف طبقانی که اکنون در جامعه وجود دارد شناخت مناسب و مطالعه را برای تغییر ساختار، ضروری دانست و به فیلم سینمایی "عروس آتش" اشاره کرد و گفت: 

این فیلم به وضوح نشان می‌دهد چطور برای تغییرات فرهنگی، تغییر و شناخت ساختار، ضروری است. در این فیلم سینمایی دختر و پسر از کودکی با توجه به فرهنگ خانواده برای از دواج با هم انتخاب می‌شوند اما با گذشت زمان و رشد تحصیلی و فرهنگی که دختر پیدا می‌کند این دو گزینه مناسبی برای یکدیگر نیستند. همین موضوع، باعث چالش می‌شود و نشان می‌دهد که ساختار نادرست موضوعی مانند ازدواج، مشکلات فرهنگی را به وجود آورده است.

این کارشناس تاریخ شفاهی ضمن اشاره به پیشرفت های قابل توجه ایران در حوزه‌های مختلف علمی و تکنولوژی فارغ از دولت های مختلفی که در این 40سال روی کار آمدند با تاکید بر نقش ایمان به هدف و امیدوار بودن برای رسیدن به اهداف، ادامه داد: برای پیشرفت یک جامعه لازم است افراد خود را محور قرار ندهند و به نفع جمعی توجه کنند؛ تجربه نشان داده است کسانی که در مسیر نفع همگانی قدم برداشتند خودشان هم منتفع شده‌اند.

وی در پاسخ به سوالات نوجوانان در خصوص اعتراضات پاییز 1401 و پیشنهاد راهی برای بیان خواسته های نوجوانان و جوانان این نسل گفت: من شجاعت کسانی که در این جریان به خیابان ها آمدند را تحسین می کنم اما مسیرشان را غلط می دانم، چون با وجود اینکه وطنشان را دوست داشتند ناخواسته در مسیر اهداف دشمنان و جریانی که از طرف رسانه های معاند هدایت می شد قرار گرفتند.

در بخش دیگری از این نشست یکی از نوجوانان به مشکلات اقتصادی که مانع افزایش جمعیت شده است اشاره کرد که پاسخ آن را نوجوانی دیگر اینچنین بیان کرد: به نظر من مشکلات اقتصادی نمی تواند مانعی برای فرزندآوری باشد چون بسیاری از خانواده‌های مرفه در این شهر تنها یک فرزند دارند یا اینکه نگهداری حیوانات را با تقلید از فرهنگ غرب و شبکه‌های اجتماعی انتخاب کرده اند.

حجت الاسلام فخرزاده در پایان این نشست به نوجوانان توصیه کرد که به اتحاد مقدس تخصص و تعهد توجه داشته باشند تا بتوانند آینده‌ای امیدبخش برای خود و جامعه شان رقم بزنند.

نشست های گفتگومحور "بچه‌های رستا" به معنای رستگاری و رشد است که در فرهنگسراهای شهر تهران برگزارمی شود. علاقمندان برای شرکت در این نشست ها می توانند به فرهنگسرای امید واقع در میدان امام حسین(ع)، خیابان منتظری، خیابان خشکبارچی، بوستان خیام، فرهنگسرای امید مراجعه کنند.


نظر شما