دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۶
کد خبر: ۱۳۲۷۱۷
|
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
جلال الدین اکرمی در کتابخانه لویزان عنوان کرد؛
جلال الدین اکرمی در نشست به وقت قصه کتابخانه لویزان گفت: علاقه‌مند کردن کودک به کتابخوانی کار سختی نیست به شرطی که برایش وقت بگذارید. شما می‌توانید برای فرزندتان کتاب بخوانید و او به تدریج به داستان و شعر علاقه‌مند می‌شود و خودش خواهان خواندن کتاب‌های بیشتر می‌شود و خواندن را آغاز و تمرین می‌کند
علاقه‌مند کردن کودک به کتابخوانی کار سختی نیست / داستان‌های پنج وجبی برای کودکان و والدین جذاب استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، جلال الدین اکرمی نویسند در نشستی که به معرفی کتاب «مامان جان پرنده» نوشته زهره پریرخ اختصاص داشت درباره اهمیت نویسندگی برای کودکان عنوان کرد: اگر کتابی که منتشر می‌شود همزبانی و همزمانی با نیاز روح و فکر کودک نداشته باشد، خواه‌ناخواه خوانده نمی‌شود. باید به علایق، زبان و فکر کودکان در تولید آثار اهمیت داده شود.

وی با بیان اینکه نویسنده‌ای که برای بچه‌ها می‌نویسد مسئولیت بزرگی برعهده دارد اضافه کرد: زیرا باید به طور کامل با سلیقه کودکان از یکسو و همچنین تکنولوژی‌های روز دنیا و فضای ذهنی کودکان از سوی دیگر آشنا باشد تا بتواند موضوعی را انتخاب کند که برای بچه‌ها جذاب باشد. همچنین باید با دایره واژگان کودک نیز آشنایی داشته باشد و موضوع موردنظر را به گونه‌ای بیان کند که برای کودک قابل فهم باشد و به راحتی بتواند با آن ارتباط برقرار کند.
این کارشناس ادبی تاکید کرد: تصویرگری کتاب کودک نیز از مواردی است که در ارتباط با کتاب‌های کودکان از اهمیت خاصی برخوردار است. در تولید یک کتاب کودک باید بین نویسنده و تصویرگر کتاب تعامل و همفکری وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه زهره پریرخ جدای از نویسندگی و ترجمه با تصویرگری آشناست افزود: زهره پریرخ، نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان تا به‌حال آثار زیادی برای کودکان و نوجوانان منتشر کرده است. از جمله این آثار می‌توان به «دستمال خال‌خالى»، مجموعه «آى قصه‌ قصه قصه»، «راز»، « پيامبر و خروسى كه دلتنگ بود»، «پیراهن بی بی نازنین»، مجموعه «بازی با آوا، بازی با الفبا؟»، « لولو پشمالو و کرم کوچولو»، «پيامبر و خروسى كه دلتنگ بود»، «ميراث فرهنگى ايرانيان» و «نمى‌خواهم بزرگ شوم» اشاره کرد.

وی درباره کتاب «مامان جان پرنده» توضیح داد: کتاب «مامان جان پرنده» نخستین جلد از مجموعه «روزهایی که پنج وجبی یک زرافه کوچولوی کوچولو بود» به نویسندگی پریرخ است که امیر خجسته تصویرگری‌اش را انجام داده است.
او درباره داستان کتاب عنوان کرد: این کتاب ماجرای زرافه‌ مادری را بیان می‌کند که عاشق پرواز است و دوست دارد روزی بتواند مانند عقاب در آسمان پرواز کند اما توانایی این کار را ندارد تا این‌که روزی او یک بچه‌ کوچک به نام «پنج وجبی» به دنیا می‌آورد و تلاش می‌کند به هر روشی که شده کاری کند تا او پرواز کند.
اکرمی با بیان اینکه داستان‌های پنج وجبی هم برای کودکان و هم والدین آنها لذت‌بخش است و درس‌های زندگی به آنها می‌دهد ادامه داد: در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «مامان جان، حلقه‌ای چوبی را که دو تا بال از شاخ و برگ درخت‌ها داشت، کرد تن پنج وجبی. پنج وجبی را گذاشت روی سرش. پنج وجبی یک کم ایستاد، کمی پیچ و تاپ خورد و سرانجام بال بال زد و یک راست روی پشت باباجان و مامان جان پنج وجبی، از خوشحالی، چل بار بالا و پایین پریدند...»

این نویسنده  در پایان صحبت‌های خود گفت: علاقه‌مند کردن کودک به کتابخوانی کار سختی نیست به شرطی که برایش وقت بگذارید. شما می‌توانید برای فرزندتان کتاب بخوانید و او به تدریج به داستان و شعر علاقه‌مند می‌شود و خودش خواهان خواندن کتاب‌های بیشتر می‌شود و خواندن را آغاز و تمرین می‌کند. اما انتخاب کتاب مناسب مهمترین مرحله است که نباید از آن غافل شد.

نظر شما