پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۹
کد خبر: ۱۳۲۷۴۴
|
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
کتابخانه سراج برگزار می کند
نقد و بررسی کتاب فرنگیس در نشست " دانای بی زبان " روز سه شنبه 6 تیرماه ،در کتابخانه سراج برگزار می شود
نقدو بررسی کتاب  به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، نشست دانای بی زبان با هدف ترویج فرهنگ مطالعه وکتابخوانی و آشنایی افراد با کتاب فرنگیس با حضور سارا لطفی دبیر کانون کتابخوان سراج  روز سه شنبه 6 تیر ماه، ساعت 10 در کتابخانه سراج   برگزار  می شود.
کتاب «فرنگیس» روایت دلیری‌های خانم فرنگیس حیدرپور، شیرزن خطه‌ی گیلان‌غرب، به قلم خانم مهناز فتاحی که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ شده است
درباره کتاب فرنگیس
در سال ۱۳۵۹ عراقی‌ها به محل تولد فرنگیس حمله کردند، مردم به دره‌های اطراف فرار میکنند، او تنها ۱۸ سال داشت و در نیمه‌های شب با برادر و پدرش برای تهیه‌ی غذا به روستا برمی‌گردند، ولی برادر و پدرش با عراقی‌ها درگیر شده و کشته می‌شوند، فرنگیس نیز بدون داشتن سلاح گرم با تبر پدرش با دو سرباز درگیر شده و یکی را می‌کشد و دیگری را اسیر کرده و به ارتش ایران تحویل می‌دهد.
مهناز فتاحی در کتاب فرنگیس به ما نشان می‌دهد که فرنگیس حیدرپور با روحیه‌ی استوار و پرقدرتش دلاورانه و با زبانی صمیمی با نوشتن این کتاب با ما سخن گفته است، تمامی گرسنگی و خسارت‌هایی که در روستاهای مرزی به وجود آمده را صادقانه گفته است، ماجرای قتل و اسارت دشمن به دست فرنگیس نیز داستانی بی‌نظیر و مستقل است.
تقریظ مقام معظم رهبری:
بخش ناگفته و با اهمیتی از حوادث دوران دفاع را، به مناسبت شرح حال این بانوی شجاع و فداکار، در این کتاب می‌توان دید. بانو فرنگیس دلاور با همان روحیه استوار و پرقدرت و با زبان صادق و صمیمی یک روستایی و با عواطف و احساسات رقیق و لطیف یک زن با ما سخن گفته و منطقه ناشناخته و مهمی از جغرافیای جنگ تحمیلی را، با جزئیاتش، به ما نشان داده است. ما از روستاهای مرزی در دوران جنگ و مصائب فراوان آنان و آوارگی‌ها و گرسنگی‌ها و خسارت‌های مادی و ویرانی‌ها و داغ عزیزان آن‌ها هرگز به این وضوح و تفصیلی که در این روایت صادقانه آمده است خبر نداشتیم و نیز از فداکاری جوانان آنان که در شمار اولین شتابندگان به مقابله با دشمن مهاجم بودند. ماجرای قتل و اسارت دشمن به دست این بانوی دلاور هم که خود یک داستان مستقل و استثنایی است که نظیر آن فقط در سوسنگرد، در همان اوان، اتفاق افتاده بود. بانو فرنگیس را باید بزرگ داشت و از نویسنده کتاب، خانم فتاحی، به خاطر قلم روان و شیوا و هنر مصاحبه‌گیری و خاطره‌نویسی، باید بسیار تشکر کرد.
علاقه مندان جهت شرکت در این نشست می توانند روز سه شنبه 6 تیرماه به نشانی سراج، نبش کوچه مرادی کتابخانه سراج مراجعه کنند و یا جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 77245761 تماس بگیرند.
نظر شما