جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۰
کد خبر: ۱۳۲۷۸۳
|
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵
در نشست خانواده من کتابخانه لویزان مطرح شد؛
یک کارشناس روانشناسی ضمن تاکید بر دستوری صحبت نکردن با نوجوانان اظهار کرد: در حین صحبت کردن باید به خوبی مراقب باشید تا با فرزند نوجوان خود دستوری صحبت نکنید. دستوری صحبت کردن با فرزند باعث می‌شود تنها در روزهای اول به حرف‌ها و دستورات شما گوش دهد و کم‌کم بی‌اعتنا شود.
با نوجوانان دستوری صحبت نکنید / انعطاف‌پذیر باشیدبه گزارش پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ و هنر، فاطمه خادمیان در نشست کارگاهی «مهارت‌های زندگی» که در کتابخانه لویزان برگزار شده بود در ابتدای صحبت‌های خود بیان کرد: ارتباط موثر با نوجوان ، از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین است زیرا برقراری این ارتباط در اغلب مواقع بسیار دشوار است. شما باید به عنوان والدین بدانید که مهم‌ترین دوران زندگی فرزندتان، دوران نوجوانی است.
وی در ادامه درباره لازمه ارتباط موثر والدین با نوجوان گفت: دوران نوجوانی مهم‌ترین دوران زندگی هر فرد است زیرا با بلوغ فکری و جسمی همراه است. شما باید به عنوان والدین از این توانایی برخوردار باشید که با بزرگ شدن فرزندتان، نحوه برقراری ارتباط‌تان را با او تغییر دهید. شما باید با فرزند خود دوست شوید تا از اتفاقاتی که در سنین بزرگ‌سالی برای او پیش می‌آید، آگاه شوید و بتوانید با هم‌فکری یکدیگر مشکلات را حل کنید.

این کارشناس روانشناسی با بیان اینکه باید این موضوع را بپذیرید که فرزندتان در دوران نوجوانی خواهان داشتن استقلال و مسئولیت‌پذیری است، افزود: این وظیفه شماست که به خواسته او احترام بگذرید، او را همراهی کنید و انعطاف‌پذیر باشید. فرزندان‌تان در دوران نوجوانی نیز به اندازه دوران کودکی‌ به شما نیاز دارند. شما باید به‌گونه‌ای رفتار کنید که مشکلات‌شان را با شما در میان بگذارند تا بتوانید کمک‌شان کنید. تنها در این صورت ارتباط موثر با فرزند خود خواهید داشت.

خادمیان تاکید کرد: اگر با فرزند خود در دوران نوجوانی نتوانید ارتباط برقرار کنید و با او دوست شوید، بدون شک در سنین بزرگ‌سالی با مشکلات جدی روبه‌رو خواهید شد که رفع کردن‌شان کار سخت و طاقت‌فرسایی است. عموما فرزند شما در این سن ترجیح می‌دهد با هم‌سن و سالان خود صحبت کند تا شما، شما باید رفتاری داشته باشید تا او با شما احساس نزدیکی و راحتی بیشتری داشته باشد.

وی درباره مهم‌ترین موانع برقراری ارتباط با نوجوان عنوان کرد: بی‌توجهی به فرزندتان در امور مختلف، بی‌توجهی به علایق و خواسته‌های فرزندتان، گوش ندادن به صحبت‌های فرزندان، تایید نکردن آن‌ها و سرزنش کردن مداوم‌شان، مورد قضاوت‌های بی‌رحمانه قرارشان دادن، مقایسه کردن آن‌ها با همسن و سالان‌شان، بازجویی کردن از آن‌ها در مورد هر اتفاقی، پرسیدن سوالات بی‌مورد، دخالت کردن در مهم‌ترین کارهای فرزند، ندادن حق انتخاب و تصمیم‌گیری و ندادن آزادی و استقلال به آن‌ها از مهم‌ترین موانع برقراری ارتباط با نوجوان هستند که والدین باید هرکدام از انها را مدنظر داشته و از آنها پرهیز کنند.
این کارشناس روانشناسی با تاکید بر اهمیت گوش دادن به صحبت‌های نوحوانان گفت: شما باید به فرزند نوجوان خود بفهمانید که از هم‌صحبتی با او استقبال می‌کنید و لذت می‌برید. برای این کار نباید فوری صحبت‌های او را قطع کنید، موافقت و مخالفت خود را اعلام کنید، راه‌حل دهید و نصیحت کنید. تنها اجازه دهید فرزندتان صحبت‌های خود را به پایان برساند.

وی توجه نشان دادن به نوجوانان را یکی دیگر از عوامل مهم برقراری صحیح ارتباط عنوان کرد و گفت: برای برقراری ارتباط موثر با نوجوان، در طول صحبت کردن به جای انجام کارها و مشغله‌های خود، تنها به او توجه کنید. بهتر است برای نشان دادن توجه خود کارهایی که انجام می‌دهید را متوقف کنید تا دچار حواس‌پرتی نشوید. با توجه کردن به فرزندتان به او می‌فهمانید که چقدر برای شما اهمیت دارد و برای او ارزش قائل هستید و زمان می‌گذارید.
او ضمن تاکید بر دستوری صحبت نکردن با نوجوانان اظهار کرد: در حین صحبت کردن باید به خوبی مراقب باشید تا با فرزند نوجوان خود دستوری صحبت نکنید. دستوری صحبت کردن با فرزند باعث می‌شود تنها در روزهای اول به حرف‌ها و دستورات شما گوش دهد و کم‌کم بی‌اعتنا شود.
خادمیان با بیان اینکه مهم نیست که فرزند شما به موفقیت بزرگی دست پیدا کرده است یا موفقیتی کوچک، شما باید برای تمام موفقیت‌های او ارزش قائل شوید و حتی با خرید هدیه‌ای کوچک او را تحسین کنید اضافه کرد: هر زمان که فرزند شما کار درستی انجام می‌دهد او را تحسین کنید و کارش را بزرگ جلوه دهید. این روش باعث می‌شود، فرزند شما هر روز کارهای بهتری انجام دهد تا مورد تشویق و تایید شما قرار بگیرد. این اتفاق احساس خوشایندی در دو طرف ایجاد خواهد کرد.
نظر شما