پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۴۶
کد خبر: ۱۳۲۸۱۱
|
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
در نشست دورهمی کتاب کتابخانه حکیمیه بیان شد:
مریم رمضانی در نشستی گفت: داستان‌ها می‌توانند به کودکانی که از قرارگرفتن در محیط جدید خجالت می‌کشند کمک کنند و عزت نفس آنها را بهبود بخشند. از داستان‌ها برای آموزش ارزش‌ها، توضیح مضامین پیچیده و سرگرمی استفاده می‌شود.
قصه‌گویی عزت نفس کودک را بهبود می‌بخشدبه گزارش پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ و هنر،مریم رمضانی دبیر کانون کتابخوانان  در نشستی با عنوان «دورهمی کتاب» که در کتابخانه حکیمیه برگزار شد بیان کرد: بچه‌ها عاشق قصه هستند، این یک واقعیت است. در هر لحظه، در هر زمان، داستان‌ها این قدرت را دارند که به سادگی هر موقعیتی را به سمت بهتر شدن سوق دهند. آیا فرزند شما غذا نمی‌خورد، از خودتان قصه‌ای برایش بگویید. خواهید دید چطور غذا خواهد خورد.
 آیا فرزند شما طاقت نشستن در خانه را ندارد و مدام دلش می‌خواهد بیرون برود، برایش قصه بگویید و سرگرمش کنید.
وی ادامه داد: متأسفانه امروز، پدر و مادرها کمتر به اهمیت قصه گویی برای فرزندانشان توجه می‌کنند. آنها ترجیح می‌دهند به جای فراگیری روش‌های قصه گویی و ماجراجویی با فرزند خود در دنیای جذاب داستان، او را با ابزار و لوازمی مثل کنسول بازی، تلویزیون یا موبایل از سر خود باز کنند. درست از همینجاست که این عادت به یک مشکل تبدیل می‌شود. بدون قصه، کودکان، بسیاری از نقاط عطف فرایند رشد خود را از دست می‌دهند.

این کارشناس با بیان اینکه قصه گویی نقش بسیار مهمی در رشد شناختی کودکان و خردسالان دارد افزود: این فعالیت، به بهبود زمینه‌های کلیدی در شخصیت و رشد کودک، مانند حافظه و مهارت‌های زبانی، کمک می کند. قصه گویی برای کودکان باعث ایجاد حس کنجکاوی در آنها می‌شود که این امر به نوبه‌ خود قوه‌ تخیل کودک را افزایش می‌دهد و هر بار برداشت‌های جدیدی از دنیای اطراف به او می‌دهد.
وی تاکید کرد: شنیدن داستان‌هایی از فرهنگ‌های گوناگون ذهن کودک را در برابر تنوع پیرامونش باز می‌کند و درک عمیق‌تری از مردم، زندگی و تمام جهان در ذهن او ایجاد می‌نماید.

رمضانی با بیان اینکه در طی قرون و اعصار، داستان سرایی وسیله اصلی انتقال سنت، تاریخ و اطلاعات به نسل‌های بعدی بوده است اضافه کرد: این به آن معناست که قصه گویی فعالیتی فراتر از ایجاد سرگرمی است. در واقع قصه گویی مهم‌ترین ابزار انقلاب شناختی بشر بوده است و چون شناخت انسان محدودیت ندارد امروزه همچنان به داستان‌ها نیاز داریم.

وی ادامه داد: از طریق قصه‌‌گویی برای کودک می‌توانید هر چیزی را به او بیاموزید. نمی‌خواهید دست به کبریت بزند، می‌خواهید خوب و بد را بشناسد، دوست دارد بداند هواپیماها چگونه پرواز می‌کنند، برایش داستان تعریف کنید. به زبان ساده، قصه گویی علت و معلول را به کودک یاد می‌دهد.
او خاطرنشان کرد: داستان‌ها می‌توانند به کودکانی که از قرارگرفتن در محیط جدید خجالت می‌کشند کمک کنند و عزت نفس آنها را بهبود بخشند. از داستان‌ها برای آموزش ارزش‌ها، توضیح مضامین پیچیده و سرگرمی استفاده می‌شود.

رمضانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: فرزندتان را به کتابخانه محل یا کتاب فروشی ببرید و اجازه دهید داستان‌هایی که دوست دارد را انتخاب کند. اگر زیاد اهل مطالعه نیست یا هنوز خواندن یاد نگرفته است کتاب‌هایی را که روی آنها عکس است انتخاب کنید و به سادگی با توضیح دادن تصاویر، داستان را برایش روایت کنید. کودک با همین تکنیک ساده درگیر داستان می‌شود در حالی که مجبور نیست به کلمات توجه کند. زیرا داستان را با دیدن تصاویر متوجه می‌شود.

وی با تاکید بر قصه‌گویی تعاملی با کودک گفت: هر بار که قصه‌ مورد علاقه‌ فرزندتان را برایش می‌خوانید یا تعریف می‌کنید در مقاطع مشخصی از داستان درنگ کنید و از او بخواهید داستان را از همانجا ادامه دهد. این کار باعث تقویت حافظه‌‌اش می‌شود. اگر داستان جدیدی می‌خوانید می‌توانید در نقطه‌ای توقف کنید و از فرزندتان بخواهید داستان را به روش‌های قصه گویی که دوست دارد ادامه دهد. این کار باعث می‌شود که خلاقیتش مثل چشمه بجوشد و فوران کند.

نظر شما