پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۳
کد خبر: ۱۳۲۹۰۶
|
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
در مراسم روز قلم فرهنگسرای خانواده مطرح شد:
در آستانۀ روز قلم و عید بزرگ غدیر، نشست تخصّصی با عنوان «ادبیّات: هویّت انسانی؛ ماهیّت رحمانی» روز دوشنبه 12 تیرماه در فرهنگسرای خانواده برگزار شد.

ادبیات عرفانی اوج ارتباط هویت انسانی و ماهیت رحمانی استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛سیدحجت‌الحق حسینی،نویسنده و پژوهشگر ادبی در سخنرانی خود با محوریت«ادبیات: هویت انسانی، ماهیت رحمانی» گفت: آثاری به زبان عربی و فارسی در حوزه ادبیات عرفانی نوشته شده که کتاب‌های بسیار ارزشمندی هستند و همگی راهنمای ما به اوج هویت انسانی و ماهیت رحمانی به شمار می‌روند.

وی در ادامه عنوان کرد: هدف ادبیات دو وجهه عمده دارد، وجه فردی و اجتماعی و در وجه فردی، ادبیات برای ایجاد ارتباط با احترام است که زمینه ارتباط با خود فرد است و حتما در وجه اجتماعی منجر به ایجاد ارتباط با محیط می‌شود.

وی افزود: هنر و ادبیات برای زنده ماندن ضروری است، خاستگاه ادبیات روان است و روان انسان دارای کرامت انسانی است. هیچ مقوله‌ای مثل دین نمی‌تواند در مسئله کرامت انسانی پاسخگو باشد و کرامتی که دین توضیح می‌دهد باعث سازندگی می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: هدف ادبیات در برخی متن‌های خارجی نیز یافتن خدا نوشته شده است. یافتن خدا هدف اصلی ادبیات است و هیچ رشته دیگری نمی‌تواند ما را این قدر به یافتن خدا نزدیک کند. نزدیکی ادبیات به هنر باعث می‌شود با تکامل دو طرفه این دو به یافتن خدا نزدیک‌تر شد.

حسینی اضافه کرد: هویت انسانی در ادبیات یک موضوع مهم است. گاهی اوقات برای پرداختن به یک موضوع ادبی به عنوان شخصیت می‌دهیم. ادبیات بر پایه هویت انسانی و ماهیت رحمانی باعث می‌شود انسان یک ماهیت رحمانی داشته باشد. البته باید ترازی نیز دیده شود، انسان باید طوری رفتار کند که هم او از خدا راضی باشد و هم خدا از او راضی باشد، این محبت باید دو طرفه باشد، هویت انسانی و ماهیت رحمانی با همین محبت دو طرفه معنی پیدا می‌کند

این پژوهشگر ادبی گفت: انسان از ادبیات درک زیبا شناختی دارد، یعنی شدت احساس هر شخص به درک آن از ادبیات بستگی دارد. موسیقی‌ها، آثار باستانی و نقاشی‌ها باعث درک بهتر هنر و در نهایت درک بهتر زیباشناختی می‌شود که می‌تواند در نگاه فرد نسبت به ادبیات تاثیر گذار باشد.

وی تصریح کرد: ادبیات عرفانی آن جایی است که همه‌پدیده‌ها به هم می‌رسد، ادبیات فارسی سرشار از آثار ادبیات عرفانی به زبان نثر و نظم است. همچنین آثاری به زبان عربی در حوزه ادبیات عرفانی نوشته شده که آثار بسیار ارزشمندی هستند و همگی اوج رسیدن هویت انسانی و ماهیت رحمانی است.

حسینی با بیان اینکه اشعار مولانا اوج ادبیات عرفانی است، توضیح داد: مسیری که سنایی آغاز کرد را عطار ادامه داد و مولانا آن را به اوج ممکن خود رساند. مولانا ادبیات عرفانی را به نقطه‌ای رساند که هرگز آن را ندیده بود و نقطه پایانی بر آن بود.

وی در خصوص نقش قالب شعری غزل در ادبیات عرفانی گفت: غزل عرفانی حدود صد سال بعد از غزل عاشقانه ایجاد شد و بهترین قالب برای ادبیات عرفانی است و آثار ارزشمند ادبیات عرفانی در قالب غزل عرضه شده است.

نقش مهم ادبیات در تحکیم خانواده

همچنین شیوا مقدم، رئیس فرهنگسرای خانواده در این نشست در سخنانی گفت: هرآنچه که بتواند در تحکیم خانواده کمک کند ما در فرهنگسرا به آن می‌پردازیم، هویت بخشی عناصر خانواده باعث شد وارد این بخش شویم و از سید حجت الحق حسینی در این حوزه دعوت کنیم.

وی افزود: معتقدم اگر عناصر مختلف خانواده با هویت خود تعریف شود و در هویت‌یابی موفق عمل کند به خانواده مستحکم می‌رسیم و می‌توانیم فرزندانی را در این خانواده‌ها تربیت کنیم که در جامعه اثرگذار باشند.

رئیس فرهنگسرای خانواده ادامه داد: نقش ادبیات در تربیت خانواده مهم است و نقش آن بر کسی پوشیده نیست، اگر بخواهیم، از موسیقی، فیلم و داستان صحبت کنیم باید از ادبیات نیز صحبت کنیم و این نشان‌دهنده نقش مهم ادبیات در خانواده است.

گفتنی است؛ شمار بسیاری از دانشمندان و پژوهشگران ممتاز و نامدار کشور از جمله آیت الله سید محمد قائم مقامی(حکیم و فقیه استاد حوزه علمیه)، مهدی گلشنی، جعفر روشنیان، نصرت الله گرانپایه (اساتید پیشکسوت دانشگاه خواجه نصیرالدّین طوسی)، حسین توکلی(رییس پیشین سازمان آموزش و سنجش کشور)، ایرج حسابی(رییس بنیاد پروفسور حسابی) و ... در این مراسم حضور داشتند.

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدّین طوسی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه ایلام، مؤسّسۀ نشر و تدوین آثار علّامه جعفری، خانۀ کتاب و ادبیّات ایران، سازمان جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیرالدّین طوسی از حامیان معنوی این برنامه فرهنگی بودند.

نظر شما