جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۳۶

مدرسه تابستانی و شکوفایی استعداد نوجوانان پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر / تابستان فرصت ارزنده‌ای است تا بسیاری از استعداد‌های واقعی و نهفته نوجوانان شکوفا شود و مدرسه تابستانی تهران نیز مجالی برای یادگیری و کشف استعداد‌ها همراه با تفریح و سرگرمی است.

سال‌ها پیش شهرداری‌ها صرفاً کارکردی خدماتی داشتند، اما به مرور کارکرد‌های فرهنگی و اجتماعی نیز به وظایف شهرداری تهران و سپس شهرداری شهر‌های دیگر اضافه شد. با تأسیس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران و سپس ایجاد مشابه این نهاد در سایر شهرها، مجموعه‌ای از فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ و کتابخانه‌های عمومی فعالیت خود را آغاز کردند وهم‌اکنون مجموعه‌ای وسیع از خدمات فرهنگی را به اقشار مختلف ارائه می‌دهند. 

سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران در تابستان امسال، ذیل برنامه‌ای فراگیر با عنوان مدرسه تابستانی تهران اقدام به طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی، اردو‌ها و برنامه‌های جذاب و نوجوان‌پسند در مسیر تأمین اوقات فراغتی مفید و سرگرم‌کننده برای این قشر کرده است. در این زمینه بدون تردید خانواده‌هایی که در مناطق جنوبی پایتخت زندگی می‌کنند به دلیل ضعف بنیه مالی توان ثبت‌نام فرزندان خود را در آموزشگاه‌های خصوصی ندارند و به همین ترتیب امکان بهره‌مندی آنان از امکانات تفریحی نیز محدود است، لذا توزیع این امکانات در مناطق پایین شهر ضروری‌تر به نظر می‌رسد. 

در این زمینه در منطقه ۱۸ در پهنه جنوب غرب پایتخت که محله‌هایی همچون یافت‌آباد، شهرک ولیعصر(عج) و حتی بخشی از محله های کوره‌پزخانه‌ها را در برمی‌گیرد، دوره‌های تخصصی مفید و جذاب برای نوجوانان در قالب مدرسه تابستانی تدارک دیده شده است و حتی مناطق همجوار نیز می‌توانند از این امکان و فرصت استفاده کنند.

 بی‌تردید سه ماه اوقات فراغت فصل تابستان برای نوجوانان حکم تیغ دولبه را دارد که هم می‌تواند اثربخش و هم آسیبزا باشد، لذا تأمین اوقات فراغت نوجوانان با برنامه‌های جذاب در عین کاربردی و مفید بودن می‌تواند مانع بروز آسیب‌ها شود و موجبات سرگرمی و یادگیری دانش‌آموزان در فضایی با نشاط و سالم را فراهم کند. 

در واقع تابستان فرصت ارزنده‌ای است تا بسیاری از استعداد‌های واقعی و نهفته نوجوانان شکوفا شود و مدرسه تابستانی تهران نیز مجالی برای یادگیری و کشف استعداد‌ها همراه با تفریح و سرگرمی است. با چنین رویکردی در منطقه ۱۸ که جزو مناطق نسبتاً کم‌برخوردار ولی با تراکم جمعیتی زیاد و جوان محسوب می‌شود، در اجرای اهداف مدرسه تابستانی تهران انواع دورههای هنری، فرهنگی، ورزشی، اردویی و تفریحی، علمی و فناوری تدارک دیده شده است.

در این زمینه در کنار خدمات، برنامه‌ها و کلاس‌های همیشگی در مراکز و کتابخانه‌ها، ۲۸ دوره تخصصی در حوزه‌های مختلف با حداقل هزینه، اما با کیفیتی مناسب برای نوجوانان برگزار می‌شود تا همه اقشار حتی خانواده‌های ضعیف به لحاظ اقتصادی امکان بهره‌مندی از آن را داشته باشند و در هر کلاسی که مورد علاقه و متناسب با استعداد فرزندان است، ثبت‌نام کنند.

در این زمینه سایر نهاد‌ها همچون آموزش و پرورش، بسیج و مؤسسات تخصصی همچون سوره در کمک به برگزاری دوره‌های تابستانی مشارکت می‌کنند. به عنوان مثال استادان دانشگاه سوره و صداپیشگان صدا‌وسیما، مربیان دوره‌های حرفه‌ای فن‌بیان، گویندگی و فیلمبرداری با موبایل در کتابخانه ۱۵ خرداد و فرهنگسرای خاتم(ص) هستند و تقریباً در تمام دوره‌های ورزشی، هنری و فرهنگی پس از پایان دوره مدارک معتبر در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد. 

در خصوص دوره‌های تخصصی مدرسه تابستانی منطقه ۱۸، در بخش هنر‌های تصویری، کلاس‌هایی همچون گرافیک، طراحی و نقاشی، عکاسی و فیلمبرداری، تدوین و ساخت فیلم، کارگردانی تئاتر و سینما برگزار می‌شود. فن بیان و گویندگی، سواد رسانه، نویسندگی، شعر و داستان، فلسفه به زبان ساده، هنر‌های نمایشی و موسیقی از دیگر دوره‌های مراکز منطقه در تابستان است. 

همچنین آموزش حرفه‌ای فوتبال و فوتسال، کشتی، تیر و کمان در شاخه ورزش و همچنین دوره برنامه‌نویسی، بلاگری، فناوری اطلاعات، روباتیک و دوره‌های تخصصی زبان انگلیسی و ترجمه قرآن به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. 

برخی رشته‌های شغل‌آفرین همچون پرستاری، تکنیسین داروخانه و مهارت‌های انواع بافت نیز در فرهنگسرای خاتم (ص) ارائه می‌شود که علاقه‌مندان زیادی دارد. از سویی برای تنوع‌بخشی به اوقات فراغت نوجوانان و با هدف نشاط‌بخشی به کلاس‌ها، برنامه اردو‌های تفریحی و علمی نیز تدارک و حتی سفر‌های گروهی نیز پیش‌بینی شده است.

* رئیس فرهنگسرای خاتم (ص) و مدیر مراکز فرهنگی- هنری منطقه ۱۸

نظر شما