جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۵۷
کد خبر: ۱۳۳۰۸۵
|
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱
در مراسم رونمایی کتاب «زندگی را به یکدیگر هدیه کنیم» عنوان شد؛
مراسم رونمایی از کتاب «زندگی را به یکدیگر هدیه کنیم» نوشته آوا قدیمی روز یکشنبه در فرهنگسرای اشراق برگزار شد.
کلاس‌های نویسندگی عامل مهمی برای نویسنده شدن است / استعداد فرزند خود را شناسایی کنیدبه گزارش پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ و هنر، در این مراسم که با حضور میثم ناهید نویسنده کتاب کودک و نوجوان و میترا شیرانلی نویسنده و ویراستار ادبیات داستانی برگزار شده بود، صغری دلداده بارانی مجری مراسم در ابتدا گفت: من کتاب «زندگی را به یکدیگر هدیه کنیم» را خوانده‌ام و به عنوان نویسنده کودک و نوجوان بر این نظرم که نویسنده عناصر داستانی را به خوبی روایت کرده است و زمانی که خلاصه و صفحاتی از کتاب را برای بچه‌ها خواندم آنها هم از داستان استقبال کردند. 

راوی داستان سوم شخص است و دیالوگ‌های به‌جا و مناسب داستان بچه‌ها و خوانندگان را جذب می‌کند. ضمن آنکه موضوع انتخابی نویسنده بسیار خوب است.
در ادامه مراسم، آوا قدیمی درباره نگارش کتاب «زندگی را به یکدیگر هدیه کنیم» توضیح داد: سه سال پیش موضوع کتاب را برای موضوع انشا انتخاب کردم و به معلمم ارایه کردم و مورد استقبال او قرار گرفت و از من خواست به موضوع پر و بال بدهم. با کمک مادرم، داستان پر و بال بیشتری گرفت و خوشبختانه داستان کوتاه «زندگی را به یکدیگر هدیه کنیم» به چندین جشنواره راه پیدا کرد و جوایزی را هم بابت نگارش آن دریافت کردم.

این نویسنده نوجوان درباره علاقه خود به نوشتن بیان کرد: از زمانی که خواندن و نوشتن آموختم به نویسندگی علاقه پیدا کردم. علاقه من به دلیل نویسندگی مادرم بود و او باعث ایجاد انگیزه در من شد. در ابتدا باور نمی‌کردم که بتوانم داستانی بنویسم که چاپ شود و در حال حاضر بابت چاپ کتابم بسیار خوشحال هستم.
قدیمی در پاسخ سوال مجری مراسم مبنی بر این که توصیه شما به نوجوانان هم سن و سال خودتان برای موفقیت در زمینه نویسندگی چیست، عنوان کرد: برای خوب نوشتن باید کتاب‌های نویسندگان بزرگ در هر ژانری را خواند و قلم خود را قوی کرد. اگر کسی استعداد نوشتن را در درونش حس می‌کند باید برای موفق شدن از معلم، دوست، اشخاص عادی و ... کمک بگیرد و عمل نوشتن و خواندن را رها نکند و در این راه پشتکار لازم را داشته باشد.

این نویسنده نوجوان درباره داستان کتاب «زندگی را به یکدیگر هدیه کنیم» اظهار کرد: داستان کتاب درباره دو دختر جوان به نام‌های نگار و نوشین است که درباره موضوع اهدای عضو به نتیجه نمی‌رسند و برای حل و فصل آن سراغ مادرشان که پرستار است می‌روند. در بیمارستان مادر دو دختر، پسر جوانی دچار مرگ مغزی شده و تیم پزشکی در تلاش برای جلب رضایت والدین پسر حادثه دیده جهت اهدای اعضای بدن او به بیماران نیازمند هستند اما خانواده پسر راضی نمی‌شوند. مادر دو دختر این داستان را برای آنها تعریف می‌کند و نوشین و نگار ترغیب می‌شوند و کارت اهدای عضو را می‌گیرند.

قدیمی در ادامه افزود: امیدوارم این داستان به مخاطبین انگیزه‌ای برای گرفتن کارت اهدای عضو بدهد. اهدای عضو یعنی زندگی بخشیدن به انسان‌های دیگر و این عملی انسانی و درستی است که امیدوارم همه ما آگاه شویم که بیمارانی هستند که نیاز به همیاری همه ما دارند.
در ادامه مراسم میترا شیرانلی نویسنده، ناشر، ویراستار و مترجم ضمن تبریک روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، گفت: همه موفقیت‌ها و رفتارهای ما در بزرگسالی ریشه در کودکی دارد. اگر فرزندان ما استعداد و علاقه به نوشتن دارند باید از طرف والدین حمایت شود و این مهم را باید جدی بگیریم.

این مترجم ادامه داد: من از دوران کودکی به دلیل حمایت پدر و مادرم کتاب خواندن را شروع کردم و از سن ۱۳ سالگی رمان‌های بزرگسالان را می‌خواندم و از ۱۶ سالگی شروع به نوشتن کردم. ابتدا داستان کوتاه می‌نوشتم و در ۱۸ سالگی رمان عاشقانه نوشتم. اولین رمان چاپ شده من با نام «کلبه عشق» را در ۲۰ سالگی نوشتم و خوشبختانه استقبال زیادی از آن شد. پس از آن ۱۴ سال بدون آنکه کتابی چاپ کنم نوشتم. حدود ۶ سال پیش مجوز چاپ و نشر کتاب گرفتم. تا کنون ۸ رمان نوشته و چاپ کرده‌ام، ۲ کتاب ترجمه کرده‌ام و بیش از ۱۲۰ کتاب را ویراستاری کرده و در کنار آن، نویسندگی و ویراستاری را تدریس می‌کنم.
 
شیرانلی با بیان اینکه انسان با توانايی‌های ذاتی بالقوه‌ای به دنيا می‌آيد که در طول زندگی و گذر عمر، درصدی از اين توانایی‌ها بالفعل و توانایی‌های اکتسابی نيز به آن افزوده می‌شود افزود: وقتی کودک به دنيا می‌آيد، کاملا ناتوان است، اما به تدريج هر کودکی علاقه‌مندی‌های خود را در رفتار خود بروز می‌دهد. ممکن است فرزند شما عاشق نوشتن باشد يا اينکه هنر فوق‌العاده‌ای در موسیقی داشته باشد. تمام اين رفتارها و رفتارهای ديگر، علامت و نشانه‌هایی است که والدين براساس آن می‌توانند استعداد و علايق کودکان خود را کشف کنند و همين کشف استعداد می‌تواند در امور مهم زندگی کودک ازجمله پر کردن اوقات فراغتش، انتخاب رشته تحصيلی مناسب و انتخاب شغل و حرفه به او و والدينش کمک کند. به همه والدین توصیه می‌کنم استعداد فرزندان خود را شناسایی و آنها را حمایت کنند.

در ادامه میثم ناهید نویسنده کتاب کودک و نوجوان از دیگر مهمانان این مراسم گفت: در طی سال‌ها برای گروه‌های سنی الف و ب کار کرده‌ام و مخاطبان اصلی کتاب‌هایم کودکانی تا سن ۱۰ سال هستند. تا کنون ۵ جلد کتاب چاپ کرده‌ام و کتاب‌های دیگری نوشته‌ام که هنوز برای چاپ و نشر آن اقدامی نکرده‌ام.

این نویسنده کتاب کودک و نوجوان ضمن تبریک روز ملی ادبیات کودک و نوجوان اظهار کرد: کلاس‌های نویسندگی عامل مهمی برای نویسنده شدن است اما نکته مهم آن است که والدین باید از نویسنده‌های مطرح و خوب کشورمان برای کلاس‌های نویسندگی فرزندان خود مشورت بگیرند تا با وجود استادان کاردان، علاقه کودکان و نوجوانان بیشتر شود.

میثم ناهید افزود: آشنایی کودکان با کتاب‌های خوب و اساتید مطرح تاثیر به‌سزایی در رشد آنها دارد. امروزه امکانات بسیاری در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دارد که با استفاده صحیح از آنها می‌توان نویسنده خوبی شد و استعداد خود را این زمینه پرورش داد.

دبیر کانون ادبی اشراق در خصوص علت نام گذاری 18  تیر ماه گفت: روز ملی خالق قصه های خوب برای بچه های خوب ، روز درگذشت استاد مهدی آذر یزدی نویسنده کودک و نوجوان که بیش از ۲۰عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان کشورمان نوشته است. این روز  به پاس خدمات استاد آذر یزدی روز ملی ادبیات کودکان و نوجوانان نامگذاری شده است.
 دبیر کانون ادبی  افرزود زبان ارتباط با کودکان و نوجوانان هنر است و ادبیات زمینه رشد و پیشرفت را در کودکان و نوجوانان فراهم می کند و آنها را برای پذیرفتن مسئولیت آماده می سازد.
وی در ادامه؛  کودکان سرمایه های آینده هر جامعه هستند.ما یاد و خاطره نویسنده و چهره برجسته ادبیات استاد مهدی آذر یزدی را گرامی می داریم

نظر شما