پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۸
کد خبر: ۱۳۳۱۶
|
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۹
آلودگي محيط زيست و نشر گازهاي گلخانه اي به طور يقين مي تواند كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه را تحت تاثير قرار دهد.در واقع كشورهاي فقيري كه به انتشار آلاينده ها توجه نكنند فقيرتر خواهند شد و سرنوشت خوبي در انتظار كشاورزي،صنايع،وضعيت اشتغال و رفاه عمومي در اين دسته از كشورها نخواهد بود.

به گزارش «شهر» از ياهونيوز،افزايش انتشار آلاينده کربن به اشکال مختلف به شدت بر وضعيت جوي و در نتيجه اقتصادي کشورهاي فقير و در حال توسعه اثرگذار است.


بررسي ها نشان مي دهد کشورهايي مانند هند و چين در حال حاضر به دليل انتشار آلاينده ها دچار آسيب هاي فراواني شده اند. اين در حالي است که اين کشورها علاوه بر تحمل آسيب هاي ناشي از آلاينده هاي کشورهاي غربي، خود در صدر کشورهاي توليدکننده و انتشاردهنده گازهاي گلخانه يي نيز قرار دارند.
تغييرات آب و هوايي مستقيماً بر رشد اقتصادي کشورها تاثيرگذار است.با تغييرات جوي، کشور هند بايد به اجبار با شرايط موجود بازارهاي جهاني منطبق شود تا نيازهاي خود را تامين کند. به اين ترتيب کشورهاي نيازمند، فقيرتر و کشورهاي ثروتمند، غني تر مي شوند.


گزارش هاي دريافتي نشان مي دهد کشور هند که با رشد سالانه 8 تا 9 درصد در سال روبه رو است، با آمار 4 درصدي توليد جهاني گازهاي گلخانه يي هم دست و پنجه نرم مي کند، دليل اين امر نيز انتقال آلودگي از کشورهاي ديگر علاوه بر توليد آلاينده هاي اين کشور، ناشي از مصرف سوخت هاي فسيلي است. چندي پيش کشور هند اعلام کرد بخش عمده يي از درآمد اين کشور به جاي آنکه براي رفع نياز مردم اين کشور صرف شود، صرف رفع آلودگي هاي زيست محيطي کشور هند مي شود، به ويژه اينکه قرن ها است مردم اين کشور از سوخت هاي فسيلي استفاده مي کنند.


استفاده از سوخت هاي فسيلي و به دنبال آن انتشار آلاينده ها زير پا گذاشتن اصول اخلاقي است، به ويژه درباره کشورهاي توسعه يافته که مي توانند سوخت هاي ديگري را جايگزين سوخت هاي فسيلي کنند. اين آلاينده ها به طور مستقيم بر وضعيت اقتصادي کشورهاي توسعه نيافته و در حال توسعه يي مانند هند تاثيرگذار است. از نگاهي ديگر بي توجهي به وضعيت کشورهاي ديگر و توليد آلاينده ها، نوعي زير پا گذاشتن حق کشورهاي نيازمند است.

فناوري انرژي پاک براي ساخت نيروگاه ها، گسترش شبکه حمل و نقل شهري با استفاده از سوخت هاي پاک و گسترش استفاده از انرژي هاي پاک با هدف دستيابي به محيط زيستي سالم حق هر کشوري است.
اما بسياري از کشورها از جمله هند از اين موهبت ها محروم هستند. فعالان محيط زيست معتقدند بسياري از کشورها از دستيابي به تکنولوژي استفاده از کربن بدون ايجاد آلاينده محروم هستند و اين کمبود يک نياز بين المللي است. اين نياز در برخي کشورها با شدت بيشتري مشاهده مي شود. آمارها نشان مي دهد کشور هند يکي از بحراني ترين شرايط از جهت آلودگي به انواع آلاينده ها را در ميان کشورهاي جهان دارا است.

 

 اين شرايط نامناسب و آسيب هاي مختلف و متعدد ناشي از انواع بيماري از قبيل مالاريا و بلاياي طبيعي مثل خشکسالي، فقر غذايي و گرسنگي مفرط مردم هند تشديد مي شود. با وجود اينکه کشور هند از هر جهت به ويژه آلودگي منابع آبي و خاکي  در شرايط بحراني قرار دارد اما دولت هند به دليل وابستگي اقتصادي به کشورهاي غربي و امريکا، برخورد جدي يي با اين کشورها نمي کند.همچنين کشورهاي غربي و امريکا بزرگ ترين مصرف کننده توليدات کشور هند هستند. علاوه بر اين بخش عمده يي از نيازهاي اقتصادي اين کشور با حضور گردشگران خارجي تامين مي شود. به همين دليل دولت هند در برابر آسيب هاي زيست محيطي ناشي از آلاينده هاي کشورهاي غربي و امريکا تاکنون سکوت اختيار کرده است.

 

نظر شما