يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۴
کد خبر: ۱۳۳۱۷۱
|
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
پروانه مرزبان *
سینما و حجاب
 حجاب از ویژگی‌های فرهنگ ایرانی اسلامی است. حجاب نه‌تنها در پوشش و لباس، بلکه در رفتار، گفتار و نحوه سخن گفتن فرد نیز معنا دارد. متانت، وقار و حیا از خصایص یک زن اصیل ایرانی است و من طبق آنچه از کودکی در خانواده‌ام آموختم و در طول زندگی تحقیق کردم به آن پایبند هستم و در آثارم هم آن را به کار گرفتم.

انسان به اقتضای فطرتش جویای آراستگی، حیا، زیبایی و پاکی است. ما مسلمان هستیم و دین ما منطبق بر فطرت الهی است. اسلام بارها به پیروانش تاکید می‌کند که خود را به‌خصوص هنگام برخورد با دیگران زینت کنند و با ظاهری آراسته و زیبا در معرض دید همنوعان خود ظاهر شوند. 

از نظر من زینت و عفاف یک زن حجاب است. مؤثرترین راه برای فرهنگ‌سازی عفاف در جامعه این است که حجاب به شکل یک باور درونی برای زنان درآید. به‌عنوان کسی که سال‌هاست در حوزه فرهنگ و هنر مشغول فعالیت هستم، فرهنگ و هنر هر کشور را میراثی می‌دانم که به نسل‌های بعد منتقل می‌شود. بنابراین بر خودم واجب می‌دانم که حجاب را به‌عنوان میراثی که به آن عمیقا باور دارم چه در زندگی شخصی چه در فعالیت حرفه‌ای به‌درستی به نسل بعد منتقل کنم که باعث از بین رفتن آن نشود. 

از نظر من سینمای مسئول و متعهد، سینمایی است که در آن ملاک اصلی برای انتخاب موضوع فیلم، اهمیت اجتماعی یک موضوع است و حجاب به‌عنوان یک ارزش اجتماعی مهم قابلیت آن را دارد که سینما و تلویزیون با ساخت آثاری ارزنده درباره آن باعث حفظ حجاب در پوشش نسل جوان شود.

 بدیهی است که رعایت نکردن فرهنگ اسلامی ایرانی حجاب در آثار تصویری باعث از بین رفتن آن در نسل‌های بعدی خواهد شد اما متاسفانه بعضا دیده می‌شود که عده‌ای از فیلمسازان، پوششی برای هنرپیشگان فیلم‌های‌شان در نظر می‌گیرند که با فرهنگ و ارزش‌های اجتماعی ما مخالف است. 

کمااین‌که تغییر در شکل ظاهری حجاب(بدون توجه به معیارهای حجاب کامل) عاملی است که به فرهنگ حجاب صدمه می‌زند. الگوی ما زنان مسلمان، حضرت زهرا‌(س) است. حضرت زهرا‌(س) کامل‌ترین و برترین الگو و اسوه برای زنان مسلمان جهان است. 

حجاب وامدار سیمای زهرا(س) است. سراسر زندگی آن حضرت جلوه‌هایی زیبا در عرصه حجاب و عفاف است که حقیقت هر یک از این رفتارها و گفتارها باید به‌عنوان سرمشقی در زندگی ما قرار گیرد، البته در این باره این نکته هم حائز اهمیت است که عکس‌العمل بزرگ‌ترها در برخورد با خطاهای جوانان نباید به گونه‌ای باشد که در آنها احساس دافعه ایجاد کند.

*کارگردان و تهیه‌کننده
منبع: جام جم
نظر شما