شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۱۲
کد خبر: ۱۳۳۱۷۷
|
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
حجت الاسلام برمایی در نشستی در فرهنگسرای اشراق بیان کرد: زندگی بدون ایمان و دین، رنج‌آور است. البته همه مردم به طور فطری، دین‌گرا هستند، ولی این امر در اثر برخی عوامل، کم رنگ و گاهی در برخی موارد فراموش می‌گردد. در این میان آشنایی جوانان با دین اهمیت بیش‌تری دارد، زیرا فتح قله‌های موفقیت و طی مسیر پر فراز و نشیب زندگی، با دین گرایی امکان‌پذیر است.
حجت الاسلام برمایی: زندگی بدون ایمان و دیدن رنج‌آور است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ وهنر، حجت الاسلام و المسلمین محمد برمایی در نشستی با عنوان (با شما، برای شما) که در فرهنگسرای اشراق برگزار شده بود گفت: يكی از جنبه‌های رشد و تكامل انسان رشد اخلاقی است. اخلاق ريشه در فطرت آدمی دارد، دستگاه ادراكی بشر به گونه‌ای آفريده شده كه در برابر خير و نيكی تمايل قلبی نشان می‌دهد و در برابر شر و بدی از خود اكراه نشان می‌دهد. بايد فطرت را زنده نگه داشت تا جلوی نابسامانی را بگيرد.

وی ادامه داد: با شروع پديده بلوغ و آغاز سنين نوجوانی انسان به مرحله‌ای پيشرفته از تفكر دست می‌يابد كه او را از دوران كودكی جدا می‌كند، تفكری كه از محدوده محسوسات و امور عينی فراتر رفته و قابليت انتزاعی پيدا می‌كند و همزمان با رشد تفكر انتزاعی، رشد اخلاقی نيز گسترش می‌يابد و توجه به مذهب و دين نيز معطوف می‌گردد.
او با بیان اینکه نوجوانی آغاز توجه به ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها است، افزود: نوجوان درصدد شناخت و تثبيت هويت خود می‌باشد و بخشی از سوالاتش اين است كه خصوصيات اخلاقی، ارزشی و دينی من كدام است؟ هنگامی كه جواب اين سوال را به دست آورد، احساس هويت و شخصيت می‌كند.
این کارشناس مسایل دینی اظهار کرد: در حقيقت نوجوان در اين دوره به بازنگری معتقدات و باورهايش می‌پردازد و آنها را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهد. اعتقادات او در دوران كودكی جنبه تقليدی داشت و از اعتقادات والدين نشات می‌گرفت، اما نوجوان مصمم است تا نظامی از معتقدات و باورها را از نو برای خويش به وجود آورد و تكيه گاه زندگی‌اش قرار دهد.
وی عنوان کرد: فهميدن فلسفه زندگی و متكی بودن به تشكيلات مذهبی كه به انسان پاسخ می‌دهد: آغاز و انجام هستی چگونه است، و در چگونه جهان زندگی می‌کند و معنا و مفهوم زندگی چيست؟ به انسان امنيت و آرامش خاطر می‌بخشد.
حجت الاسلام برمایی تاکید کرد: نوجوان مايل است كه از نظر معرفت و شناخت، خلا موجود در زندگی‌اش را پر كند.  فلسفه ارضا كننده يا يک دست عقايد متقن به او از نظر روانی، امنيت و آرامش فكری می‌دهد. شواهد موجود نشان می‌دهد كه در دوره نوجوانی مسائل مربوط به مذهب، احيانا تغيير دادن آن به اوج  قدرت می‌رسد.
وی تصریح کرد: اگر در خلال نوجوانی، مسموميت فكری برای فرد به وجود آيد تا ساليان دراز و بلكه تا پايان عمر اثر دارد، جريانات و پيشامدهای روزانه برای او تجربيات ساده و مقدماتی است كه كم كم به شكل عقايد در ضمير او حی می‌شوند، لذا بايد در آموزش مسائل عقيدتی و تربيتی اين دوران تلاش مورد نياز بنماييم.

او ضمن تاکید بر اینکه یکی از راه های مهم تربیت سالم، آشنایی جوانان با آموزه‌های دینی و بایدها و نبایدهاست اضافه کرد: بایدها و نبایدهای دین به مثابه نسخه دکتر است که انسان را از بیماری‌ها نجات می‌دهد و نتیجه آن، ایجاد جامعه‌ای قانون مند، متمدن و سالم است. اگر در برخی روایات از پیامبر (ص) به طبیب یاد شده، درست بدین معناست، زیرا حضرت با نسخه دین، بیماری‌های روحی را درمان می‌کند و مردم را به دین مداری فرا می‌خواند.
نظر شما