پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۶
کد خبر: ۱۳۳۱۹۸
|
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۳
محمدمهدی حکیم الهی مدرس مدرسه تابستانه اشراق عنوان کرد :
محمد مهدی حکیم الهی می‌گوید: فراگیری هنر گلچوب نیازمند هزینه چندانی نیست و‌ آموزش آن هم بسیار كم هزینه است و تنها برای یادگیری قدم اول علاقه‌مندی و سپس به قوه خلاقیت و ابتكار هنرمند بستگی دارد تا بتوان كارهای جدید و آثار تازه‌ای خلق کرد.
فراگیری هنر گلچوب نیازمند هزینه بالایی نیست / کسب درآمد هنریبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ و هنر، کارگاه خلق آثار هنری با هنر گلچوب محمد مهدی حکیم الهی در مدرسه تابستانی فرهنگسرای اشراق برگزار خواهد شد. محمد مهدی حکیم الهی درباره این هنر گفت: هنر گلچوب، خلاقیتی ذهنی و برگرفته از قوه ابتكار یک هنرمند است كه با استفاده از دانه، ‌هسته، حبوبات، بذرها، برگ، ساقه، ریشه درختان و به طور كلی مواد طبیعی و هرچیز كوچک و به ظاهر بی‌اهمیت، بر روی یک تكه چوب نقش می‌بندد.
وی در مورد ایده این هنر، بیان كرد: سال‌ها پیش چیزهایی مثل برگ، دانه‌های كوچک و بزرگ، استخوان، ساقه‌های درخت، هسته انواع میوه و هر چیزی را كه به نظرم جالب بود جمع آوری و پس از تمیز كردن آنها را خشک می‌کردم.
این هنرمند ابداع گر هنر گلچوب كه از اهالی قدیمی شهر ری و متولد سال 1332 از شهرستان خوانسار است؛ ادامه داد: در ابتدا سیبی را كه خشك كرده بودم بر روی تكه چوبی چسباندم و از این كار بسیار خوشم آمد و از آن به بعد سعی می‌كردم تمام چیزهای را كه تا آن زمان جمع كرده بودم با ایده‌های كه گاه و بیگاه به ذهنم می‌رسید به صورت یک مجموعه جمع آوری کنم.

وی با بیان اینكه تمام اشیایی كه تابلوهایم را با آنها می‌سازم از دور و برم و بدون صرف هیچگونه هزینه‌ای جمع آوری می‌كنم، افزود: به دلیل اینكه تمام كارهای انجام شده ام به شكل گل هستند، نام این كار را گلچوب گذاشتم كه با توجه به متون فارسی انتخاب كرده‌ام.
الهی در ادامه با تاكید بر اینكه در هر چیز كوچک و به ظاهر كم اهمیت نشانه‌های بسیاری از قدرت خداوند نهفته است اظهار كرد: من با كارهای خودم می‌خواهم نشان دهم كه ایرانی‌ها توانایی‌های خارق‌العاده ای در رشته‌های هنری دارند كه اگر شكوفا شود دیگر نیازی به اشیا و وسایلی كه از چین یا دیگر كشورها به كشورمان وارد می‌شود نخواهیم داشت.
وی با بیان اینكه از زمان كودكی علاقه خاصی به نقاشی و كارهای هنری داشته افزود: در ابتدا به دلیل تامین معاش زندگی، شغل مكانیكی را انتخاب كرده و پس از بازنشستگی در این پیشه به دنبال كارهای هنری رفتم. در سال 85 توانستم هنر گلچوب را ابداع كنم.
الهی ادامه داد: از سال 88 آثار هنری خودم را در فرهنگسراهای مختلف از جمله پایداری، فردوس، شفق، شهر، ‌معرفت، فجر، ملل، امامزاده صالح، در معرض دید علاقه مندان قرار داده‌ام.
وی درباره موفقیتش با بیان این ضرب‌المثل كه پشت هر مرد موفقی زن موفقی قرار دارد، اظهار كرد: اگر همسرم در ابتدای كار مرا حمایت نمی كرد هرگز در این هنر موفق نمی‌شدم؛ همسرم در جمع آوری، خشک كردن، شستن میوه‌ها و دانه‌ها كه سخت‌ترین قسمت كار است مرا یاری و هرگاه بخواهم طرحی را آماده كنم همه وسایل مورد نیازم را محیا می كند كه تمامی این‌ها سبب می‌شود تا من بتوانم در خلق آثار پیشرفت داشته و در این راه موفق باشم.
این هنرمند با بیان اینكه تنها رمز موفقیت در هنر، پشتكار و علاقه است، افزود: فراگیری این هنر نیازمند هزینه چندانی نیست و‌ آموزش آن هم بسیار كم هزینه است و تنها برای یادگیری قدم اول علاقه‌مندی و سپس به قوه خلاقیت و ابتكار هنرمند بستگی دارد تا بتوان كارهای جدید و آثار تازه‌ای خلق کرد.
الهی درباره درآمدزایی با هنر گلچوب اظهار کرد: واقعیت این است که در دنیای کسب و کار امروز، بسیاری تمایلات رنگ و بوی دیگری گرفته است که افراد را بر آن می‌دارد به جای کار کردن برای کارفرمایی دیگر، کسب و کار خانگی یا شغل دوم خانگی خود را راه اندازی کنند و برای خود کار کنند. کافیست با یک روحیه‌ امیدوار و البته به خرج دادن خلاقیت و پشتکار لازم برای پیگیری ایده‌ها، کسب و کار شخصی خود را راه‌اندازی کنند.
وی ادامه داد: پس از فراگیری هنر گلچوب می‌توانید برای فروش و عرضه آن در شبکه‌های اجتماعی اقدام و به درآمدزایی برسید. این هنر در عین سادگی، جذاب و مردم‌پسند است و کسانی که پشتکار لازم را داشته باشند می‌توانند کسب درآمد داشته باشند.


کارگاه خلق آثار هنری با هنر گلچوب محمد مهدی حکیم الهی در مدرسه تابستانی تهران به همت فرهنگسرای اشراق برگزار می‌شود.علاقه‌مندان جهت اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی تهران، فلکه دوم تهرانپارس، انتهای خیابان جشنواره، روبروی ایستگاه مترو فرهنگسرا، فرهنگسرای اشراق، مراجعه کنند و یا جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 77326777 تماس بگیرند.

نظر شما