پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۶
کد خبر: ۱۳۳۲۱۳
|
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
سیدشهاب الدین شکیبا درباره فعالیت‌های هنری سازمان زیباسازی شهرداری برای ماه محرم همچون رویداد «نشان عاشقی» و «کاتبان سوگ» و نصب نقاشی قهوه‌خانه‌ای ۵ متری در تهران توضیحاتی ارائه کرد.
پایتخت رنگ «محرم» می‌گیردبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر ، دومین رویداد نقاشی خط «نشان عاشقی» و رویداد خوشنویسی روی پارچه «کاتبان سوگ» به مناسبت ایام سوگواری ماه محرم با حضور بیش از ۸۰ نفر از هنرمندان از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران در حال انجام است.

سیدشهاب‌الدین شکیبا مدیر موزه خوشنویسی که مسئولیت دومین رویداد «نشان عاشقی» و «کاتبان سوگ» را برعهده دارد، درباره این رویداد به خبرنگار مهر گفت: برای ماه محرم و آثاری که قرار است در سطح شهر تهران به نمایش گذاشته شود، فراخوانی ارسال کردیم که ۹۵۰ کار از ۳۵۰ هنرمند به دست‌مان رسید. از بین این تعداد نیز یکسری اصلاحیه در فرم و رنگ داشت که به تعداد بیش از ۲۵۰ اثر رسیدیم.
وی بیان کرد: این آثار توسط هنرمندان‌شان در محل خانه اتحادیه، موزه خوشنویسی و میدان هفت تیر روی تیغه‌های علامت آماده شده است.

به گزارش مهر ، شکیبا درباره ایده تیغه‌های علامت که برای دومین سال است در سطح پایتخت به نمایش گذاشته می‌شوند، توضیح داد: همان طوری که برای المان نوروزی، تخم مرغ‌های رنگی را داریم، اتاق فکری برای ماه محرم داشتیم تا برای ماه محرم نیز یک المان شهری و بصری مناسب طراحی شود که این اتاق فکر به تیغه‌های علامت رسیدند تا طرح‌ها و نقش‌ها را با خوشنویسی‌های مخصوص ماه محرم و از سیدالشهداء تهیه کنیم. در واقع، قصدمان این بود تا اثر هنری متفاوت باشد تا از نظر بصری برای مردم نیز قابل درک باشد.

وی همچنین عنوان کرد: در کنار این رویداد، ورک شاپ پارچه نویسی به سبک دهه‌های گذشته با عنوان «کاتبان سوگ» نیز داریم که خوشنویسی روی پارچه است و هنرمندان، اشعار مربوط به سیدالشهدا را با حال و هوای محرم پارچه نویسی می‌کنند.

مدیر موزه خوشنویسی همچنین به تهیه و نصب یک نقاشی قهوه‌خانه‌ای مختص محرم اشاره و بیان کرد: قرار است یک بوم نقاشی قهوه‌خانه‌ای نیز در میدان هفت تیر نصب شود که این نقاشی قهوه‌خانه‌ای در ابعاد ۲ در ۵ متر مربع، توسط سعید و سهیل مصیبی از نقاشان قهوه‌خانه‌ای نقش بسته شده است. قرار است در میدان هفت تیر، خیمه‌ای به نشانه محرم نصب شود که این نقاشی قهوه‌خانه‌ای نیز آنجا نصب خواهد شد.

شکیبا در پایان گفت: روزهای شنبه و یکشنبه ۲۴ و ۲۵ تیرماه نیز قرار است نمایشگاهی از تیغه‌های علامت سال گذشته که منقّش به طرح‌های محرمی است، در خانه اتحادیه به نمایش درآید.
نظر شما