پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۲۹
کد خبر: ۱۳۳۳۵۲
|
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرتهران خبر داد؛
رضا صیادی درتشریح برنامه‌های سازمان زیباسازی در ماه محرم از سیاه پوش شدن و آماده سازی ویژه پایتخت با همکاری هیئت‌های عزاداری و عاشقان حسینی جهت برگزاری سوگواری ایام شهادت اباعبدالله الحسین (ع) خبر داد.
تهران سیاهپوش عزای حسینی می‌شودبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر ، رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به آماده سازی پایتخت برای سوگواری ایام محرم و شهادت اباعبدالله الحسین (ع) گفت؛ رویکرد سازمان برای محرم امسال مردم محور بوده و سعی ما براین است تا مراسم سیاهپوشان با مشارکت هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های مردمی و کلیه عاشقان حسینی برگزار شود.

صیادی تاکید کرد؛ بر همین اساس اقلام فرهنگی و پرچم‌های عزاداری حسینی توسط سازمان در اختیار مساجد و هیئت‌های مذهبی و عزاداری قرار گرفته است.

صیادی افزود: سازمان زیباسازی از ماه‌های گذشته درصدد برگزاری رویدادهای مهم فرهنگی با محوریت ماه محرم و اکران آثار هنرمندان عاشورایی در سطح شهر تهران بوده است.

وی افزود: اکران‌های فرهنگی ماه محرم با دو رویکرد "نگارخانه عاشورایی تهران" و "کتیبه‌های خطی اشعارعاشورایی" در فضای شهری پایتخت انجام شده است که در اکران‌های نگارخانه عاشورایی عناصر مرتبط با فرهنگ عاشورا و محرم به نمایش در آمده و کتیبه ها نیز اشعار شاعران سوگوارحسینی را یادآور می‌شوند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرتهران در ادامه با اشاره به برگزاری رویداد نقاشی خط "نشان عاشقی" و پارچه نویسی "کاتبان سوگ" از این دو رویداد به عنوان راویان هنر و فرهنگ عاشورایی یاد کرد و افزود: در رویداد "نشان عاشقی" بیش از ۳۰۰ اثر منتخب نقاشی خط (کالیگرافی) توسط هنرمندان بر روی علم‌های عاشورایی نقاشی و خطاطی کرده که در سطح شهر تهران اکران خواهند شد.

به گفته صیادی؛ در رویداد "کاتبان سوگ" که خطاطی اشعار عاشورایی بر روی پارچه‌ها است نیز ۵۰ هنرمند ، ۲۵۰ اثر را با استفاده از اشعار محرم و عاشورایی کتابت کرده‌اند که در فضای شهری پایتخت اکران خواهند شد.

وی با اشاره به اهتزاز صدها ابر پرچم و هزاران پرچم سیاه عزاداری در سطح شهر افزود: با اهتزاز ۴۵۰ ابر پرچم، ۵۰۰ هزار متر ریسه مشکی، ۵۰ هزار کتیبه سیاه، ۲۰۰هزار پرچم طرح دار و بزرگراهی پایتخت سیاهپوش عزای حسینی شده است. مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرتهران با اشاره به برپایی خیمه عاشورایی در میدان هفت تیر از رونمایی دو اثر حجمی، مرغ تیغه علامت و اسب ذوالجناح و جانمایی اثرعصر عاشورا در این میدان خبر داد.

رضاصیادی با بیان اینکه در ماه محرم شاهد اجرای دو اثر نوری در تهران خواهیم بود، افزود؛ ۳۱ اثر حجمی‌ شمعدانی نوری به ارتفاع ۳ متر و از جنس فلز در میدان هفت تیر و میدانگاه سعدی جانمایی خواهند شد.

همچنین اثر حجمی بین‌الحرمین با نورپردازی ویژه در کنار آرامگاه شهدای گمنام دریاچه چیتگر از دیگر خلاقیت‌های اداره نور و مبلمان شهری سازمان زیباسازی شهر تهران است که برای ایام سوگواری سید و سالار شهیدان اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/
نظر شما