پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۳۶
کد خبر: ۱۳۳۴۴۷
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
شیخ رضا داربی در فرهنگسرای اشراق عنوان کرد:
شیخ رضا داربی در مجلس عزاداری هیئت عرش الحسین بیان کرد حادثه عاشورا و نهضت امام حسین علیه السلام نه تنها از ذهن مردم پاک نشده است بلکه هر سال این حادثه با شور، حرارت و جمعیت بیشتری گرامی داشته می‌شود.
حادثه عاشورا هر سال با شور و حرارت بیشتری گرامی داشته می‌شود به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر،  شیخ رضا داربی در هیئت عرش الحسین درباره ویژگی‌های عاشورا گفت: حادثه عاشورا دارای ویژگی‌هائی است که باعث ماندگاری آن در طول قرون شده و گذشت زمان هرگز آن را کهنه نکرده و نخواهد کرد و سال به سال با شکوهی بیشتر و بهتر برگزار می‌شود. گرچه حقانیت امام و یارانش نیاز به استدلال ندارد و تاکنون هیچ انسان منصفی از مسلمان و غیر مسلمان حق طلبی امام را منکر نشده است، در عین حال یک جمله امام (ع) را که در آغاز حرکت از مدینه به برادرشان محمد حنفیه بعنوان وصیت فرمودند و هدف قیام را روشن کردند نقل می‌کنم.

وی ادامه داد: «من برای تفریج ، تفرًج ،استکبار ،فساد و ظلم خارج نمی‌شوم بلکه برای اصلاح امت جدم خارج می‌شوم و تصمیم دارم امر به معروف و نهی از منکر کنم و سیره جدم رسول الله (ص) و پدرم علی (ع) را احیاء کنم.» خلوص امام نیز اظهر من الشمس است زیرا امام از تقدیم جان خود و فرزندانش هیچ چشمداشتی نداشت و در هر شرایطی شاکر پروردگار بود.

شیخ داربی اظهار کرد: وقتی امام در دل شب بیعت خود را از اصحاب برداشت و گفت هر کس مایل است به راه خود برود در جواب گفتند اگر هفتاد بار در راه تو کشته شویم و باز زنده شویم دست از یاریت بر نخواهیم داشت و با لب تشنه امام را یاری کردند.

او درباره مظلومیت امام و یارانش بیان کرد: مظلومیت امام و یارانش آنچنان بود که دل سنگ را آب می‌کرد و با زبان و قلم قابل توصیف نیست و حتی باور کردن بعضی امور برای برخی اشخاص در این زمینه نیز آسان نیست مثل خون گریه کردن سنگ و عزاداری ملائکه و گریه پیامبر هنگام تولد حسین و...که همه حکایت از شدت مظلومیت امام دارد.

وی با بیان اینکه هر چند در تاریخ حوادث دردناک بی‌شماری اتفاق افتاده است اما می‌بینیم این حوادث بعد از مدت‌ها به فراموشی سپرده شده‌اند و از ذهن مردم و نسل‌ها پاک شده است افزود: در همین جنگ جهانی که قریب صد سال پیش اتفاق افتاده است بیش از میلیون‌ها انسان کشته شده‌اند اما کم کم در لابه‌لای حوادث تاریخی گم شده است و نسل‌های جدید کمتر از این واقعه تاریخی اطلاع دارند و بالاتر از این مسببین این جنایت‌ها سعی داشته‌اند که آنها را از ذهن بشر پاک کنند اما می‌بینیم حادثه عاشورا و نهضت امام حسین علیه السلام نه تنها از ذهن مردم پاک نشده است بلکه هر سال این حادثه با شور، حرارت و جمعیت بیشتری گرامی داشته می‌شود.

داربی درباره علت قیام عاشورا گفت: یکی از ویژگی‌های مهم حادثه نهضت عاشورا اهداف و انگیزه‌های خالص الهی بوده است که این عنصر نیت و انگیزه الهی در قیام امام حسین علیه السلام بی‌نظیر است. ایشان فقط و فقط برای رضای خدا و احیای دین حق دست به قیام زدند و هرگز هیچ عنصر دنیوی و جاه طلبانه در قیام ایشان نقش نداشته است. این مسأله مهمترین ویژگی نهضت امام حسین علیه السلام است که آن را نسبت به دیگر حوادث ممتاز کرده است.

وی تصریح کرد: قدرت تاثیرگذاری این واقعه و نهضت در طول تاریخ بر آزاد مردان و کسانی که می‌خواهند آزادانه زندگی کنند زیاد است. حرکت امام حسین علیه السلام نقش بسیار تاثیرگذاری بر این قضیه دارد. به یقین کمتر نهضتی را می‌شود پیدا کرد که این گونه در طول تاریخ تأثیرگذار باشد.
او تاکید کرد: بهترین درسی که از حادثه کربلا می شود گرفت این است که حسین و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند و پیروزی امام حسین علیه السلام با وجود اقلیتی که داشت، باعث شگفتی است و همه اینها نشانه‌های عظمت این قیام است که با حوادث دیگر تاریخی ممتاز شده است.
 هئیت عرش الحسین تا 4 مردادماه بعد از نماز مغرب عشا در فرهنگسرای اشراق مراسم عزاداری سالار شهیدان را با مشارکت هئیت عرش الحسین (ع) را برگزار می کند.

نظر شما