پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۲۷
کد خبر: ۱۳۳۴۷۰
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
علی اسدی استاد دانشگاه، مدرس و پژوهشگر فن بیان معتقد است فن بیان علمی است که باید به طور مدام و مستمر به‌روز‌رسانی شود و دانسته‌ها باید با توجه به شرایط جامعه و شرایط محیطی و مسایل مختلفی که با آن مواجه هستیم به‌روز رسانی شود.
فن بیان مثل آب و نان برای همه لازم استبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، علی اسدی که در مدرسه تهران  فرهنگسرای اشراق دوره‌های سخنوری ویژه مدیران، اجرای صحنه‌ای، اجرای تلویزیونی، فن بیان، گفتگو و مصاحبه را تدریس خواهد کرد درباره آموزش فن بیان توضیح داد:  پیش‌نیاز آموزش فن بیان صرفا  داشتن  علاقه  است و خوشبختانه اکثریت مردم از نعمت زبان و صدا برخوردار هستند. حتی کسانی که قادر به تکلم نیستند از طریق زبان بدن قادر به بیان مسائل و مطالب مورد نظر خود هستند. سخنوری یا فن بیان هنری است که همه مردم نیازمند آن هستند و افرادی که ارتباطات بیشتری دارند، به فن بیان محتاج‌تر هستند. ما روزانه بین ۷ تا۲۰ هزار کلمه با دیگران صحبت می‌کنیم و همین امر نشان دهنده اهمیت آموختن فن بیان است.

وی در پاسخ این سوال که آیا هر فردی می‌تواند در این دوره‌ها آموزش دیده و به مهارت کافی برسد بیان کرد: هنر امری مادرزادی و در خون انسان‌ها است. هنرمندان، هنرمند متولد می‌شوند. تکنیک و مهارت را می‌توان آموخت اما خلاقیت و نبوغ را خیر.

 پس اگر انتظار می‌رود با مطالعه، تمرین و گذرندان دوره‌های مختلف به سخنران عالی رتبه تبدیل شوید، لازم است بدانید که آموزش و یادگیری تنها افرادی را که نبوغ ذاتی برای آموختن فن بیان دارند را به یک سخنور عالی تبدیل می‌کند و افرادی را که فاقد استعداد فطری باشند یا استعدادی ضعیفی در این زمینه داشته باشند را رشد داده و به یک سخنران قابل قبول تبدیل خواهد کرد و او را به یک یا چند سطح بالاتر از قبل آن تبدیل خواهد کرد.این استاد دانشگاه تاکید کرد: فن بیان علمی است که باید به طور مدام و مستمر به‌روز‌رسانی شود و دانسته‌ها باید با توجه به شرایط جامعه و شرایط محیطی و مسایل مختلفی که با آن مواجه هستیم به‌روز رسانی شود.

اسدی درباره اهمیت کسب مدرک معتبر شرکت‌کنندگان اظهار کرد: طبیعتا کسانی که پس از کسب مهارت، مدرکی دریافت می‌کنند با اعتماد به‌نفس بالاتری در جامعه حاضر می‌شوند و برای کار در حیطه مورد نظر خود داشتن مدرک مفید فایده خواهد بود. داشتن مدرک در هر حوزه و در هر کجای جهان نشان دهنده آن است که فرد در زمینه‌ای استاندارهای لازم رشته را سپری کرده و با توجه به نوع مدرک، مرتبه شخص در آن زمینه مشخص خواهد شد. به طور کلی داشتن مدرک به نداشتن آن مزیت دارد و در حقیقت مدرک پیش‌نیاز فعالیت  حرفه ای در هر حوزه‌ای است.

این استاد و پژوهشگر فن بیان  در پاسخ این پرسش که دوره آموزشی سخنوری مدیران چه تاثیری در حوزه کاری آنها خواهد داشت عنوان کرد: یک مدیر موفق در مرحله اول حتما باید مدیر کلام باشد و مدیریت سخن گفتن خوب و صحیح را بداند. برای یک مدیر شایسته ضرورت دارد که راه ارتباط خوب با رسانه‌ها را بداند و بتواند با مجموعه پرسنل و کارکنان تحت مدیریت خود، ارتباط مناسبی برقرار کنند.

وی درباره دلیل پایین بودن تعداد جلسات آموزشی، گفت: تعداد کم جلسات به این دلیل است که ما در رابطه با کلیات و مقدمات صحبت خواهیم کرد. یعنی یک مرور سریع و کلی درباره همه مباحث فن بیان و مهارت‌های آن. البته این بدان معنی نیست که در جلسات فقط صرفا به مسائل کلی پرداخته شود و مطالب تکراری عنوان شود‌. اتفاقا برعکس در این جلسات تا حد امکان شهد شیرین مهارت‌های فن بیان به مذاق مخاطبان و علاقه‌مندان چشانده می‌شود و بر همین مبنا تشنگی آنها برای دنبال کردن مباحث و سیر مراحل تکاملی و دوره‌های آتی؛ بیشتر شود.

علی اسدی اضافه کرد: در واقع همه بزرگان رشته‌های مختلف در همه جای دنیا معتقدند که سخت‌ترین بخش کار، شروع هر کار است و وقتی که برای یادگیری و آموزش رشته‌ای اقدام کردیم و از مراحل سخت مقدماتی عبور کردیم لذت یادگیری در کام آنها مشهود بوده و برای ادامه مسیر دیگر نیازی به ترغیب بیرونی نخواهند داشت و خود آن رسیدن و چشیدن، آنها را برای ادامه راه مصمم و اراده آنها را دوچندان خواهد کرد.
این استاد دانشگاه درباره آموزش اجرای صحنه‌ای و تلویزیونی بیان کرد: اجرای صحنه‌ای و تلویزیونی با سخن گفتن در جمع کوچک و بزرگ یا سخن گفتن در میان آشنایان و همکاران بسیار متفاوت است‌. به همان اندازه که این مدیوم جذاب است، به همان اندازه که این کار شهرت دارد، به همان اندازه که در این کار مورد توجه واقع می‌شوید و در نقطه کانونی نگاه دیگران قرار می‌گیرید؛ به همان اندازه هم این حرفه ممکن است یی‌رحم هم باشد و افرادی بوده‌اند که به خاطر آموزش ندیدن و طی نکردن پله‌پله مراحل تعلیم این حرفه، با اولین اشتباه از دور رقابت یا انجام این کار خارج شده‌اند.

مدرس فن بیان افزود: بعضی از دانشجویانم در دانشگاه ازمن می‌پرسیدند که استاد نمی‌شود این درس‌ها و مباحث را نگذرانده، سریع‌تر جلوی دوربین یا میکروفن برویم‌. برای من آشکار بود که انها مانند هنرجویان هر رشته دیگری، تشنه نتیجه‌اند و می‌خواهند با شتاب به آن برسند و زودتر دیده یا شنیده شوند. در اینجا به همه کسانی که تاب سپری شدن مقدمات را ندارند و صبوریشان کم است باید نکته‌ای بگویم: به سرعت بالا رفتن، با همان سرعت پایین آمدن هم دارد. از قدیم گفته‌اند که راه صدساله را یک‌شبه نمی‌شود رفت.

پژوهشگر فن بیان اضافه کرد: با توجه به اینکه علاقه‌مندان بسیاری در سطح کشور برای رشته جذاب مجری‌گری وجود دارد، باید بگویم داشتن علاقه مفرط برای مشاغل و رشته‌های پر طرفدار و پر رقابت؛ به تنهایی کافی نیست. مثلا در نظر بگیرید میلیون‌ها مخاطب در سنین مختلف در ایران علاقه‌مند هستند که فوتبالیست شوند اما از این میلیون‌ها نفر، به تعداد انگشتان دست فوتبالیست خوب داریم. کسانی موفق شده‌اند که برای رسیدن به آن جایگاه و پوشیدن لباس‌های باشگاه‌های حرفه‌ای، بیشترین زحمت را کشیده‌اند و برنامه‌ریزی دقیقی داشته‌اند. نمی‌شود همه کارها و وقت‌گذرانی‌های سابق را داشت و به این کار  به صورت بی تفاوت در کنار کارارهای دیگر پرداخت.

علی اسدی همچنین درباره آموزش گفتگو و مصاحبه اظهار کرد: مصاحبه و گفتگو را عموم کسانی که در حرفه‌های روزنامه‌نگاری، خبرنگاری یا مجری گری هستند، بلدند اما هنر مصاحبه و هنر گفتگو را خیر. تعداد کسانی که در کشور ما؛ مصاحبه را به مانند یک هنر انجام می‌دهند و در آن دارای تسلط، خلاقیت و نوآوری هستند،  انگشت‌شمار هستند. تمام جذابیت حرفه‌های هنری در متفاوت بودن و خاص بودن  آنهااست.


نظر شما