شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۸
کد خبر: ۱۳۳۴۹۴
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
شیخ رضا داریی در هئیت عرش الحسین فرهنگسرای اشراق عنوان کرد:
شیخ رضا داربی در هیئت عزاداری عرش الحسین عنوان کرد: یکى از الگوهایى که از نهضت عاشورا استنباط می‌شود صبر و شکیبایى است که خود حسین(ع) قهرمان صبر است، زینب کبرى اسطوره صبر است و همه کسانى که در مرحله اول و دوم قیام تا پیروزى کامل پیش رفتند نتیجه صبر و شکیبایى بوده است. اگر انسان صبور نباشد با روبرو شدن به مشکلى دچار یأس و در نتیجه گرفتار شکست می‌شود لذا حسین(ع) از آغاز بر صبر تکیه مى‌کند.
امام حسین (ع) از آغاز بر صبر تکیه کرد / امامى که سنّت او یعنى حجتى است در برابر بشریتبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، شیخ رضا داربی در هییت عزاداری عرش الحسین بیان کرد: امام حسین(ع) از جمله امامان معصوم شیعه و تجسم عینى اسلام و از شخصیت‌هاى بزرگ مکتب است که از او به عنوان مصباح هدایت و کشتى نجات و علت تبعیه دین و سید و سرور جوانان بهشت و امام مطلق و محبوب پیامبر و نمونه عینى مکتب یاد می‌‏شود، امامى که سنّت او یعنى گفتار و کردار و تقریر او حجتى است در برابر بشریت. امامى که الگوى او پیامبر(ص) و على(ع) و انبیاء(ع) و خود الگوى مسلمانان است.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه امام حسین(ع) الگوى سازش ناپذیر مبارزه با ظلم و باطل است اظهار کرد: سراسر زندگى امام حسین(ع) حکایت از امتناع و خوددارى از سازش با ستم و باطل است تا آنجا که آن حضرت در تاریخ به ابوضیم به معنی پدر مقاومت و ایستادگى ملقب شده است. امامى که در مقام دعا و نیایش خدا را سپاس می‌گوید که در شرایطى به دنیا آمد که با بعثت پیامبر اسلام توحید حاکم و هدایت الهى محقق شد.
او تاکید کرد: آنان که آگاهى دارند نه تنها نباید حاکمیت باطل و ستم را بپذیرند بلکه حتى با قلّت عدد و کمى پیروان باید به جنگند گرچه سرانجام آن شهادت باشد.
داربی تصریح کرد: یکى از الگوهایى که از نهضت عاشورا استنباط می‌شود صبر و شکیبایى است که خود حسین(ع) قهرمان صبر است، زینب کبرى اسطوره صبر است و همه کسانى که در مرحله اول و دوم قیام تا پیروزى کامل پیش رفتند نتیجه صبر و شکیبایى بوده است. اگر انسان صبور نباشد با روبرو شدن به مشکلى دچار یأس و در نتیجه گرفتار شکست می‌شود لذا حسین(ع) از آغاز بر صبر تکیه مى‌کند.

او با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌هایی که پروردگار عالم برای ما قرار داده ظرفیت عاشورا و ماه محرم و قدرت بی‌نظیر عاشورا است، ادامه داد: در تربیت انسان در جامعه سازی، تمدن سازی، نظام سازی آن قدر این مسئله مهم است که امروز تمام فرعونیان عالم جمع شوند در برابر فرهنگ عاشورا و قدرت عاشورا، قدرت عرض اندام ندارند و هیچ قدرتی نمی‌تواند در برابر قدرت عاشورا قد علم کند.
وی با بیان اینکه عاشورا ظرفیتی دارد که امام زمان (ع) در روز عاشورا ظهور خواهد کرد چون از قدرت و ظرفیت عاشورا استفاده خواهد کرد، افزود: سیدالشهدا و قیام سید الشهدا قدرتی است که در برابر همه شیاطین دنیا و همه فرعونیان دنیا پیروز است که ضرورت دارد با عقلانیت از ظرفیت عاشورا استفاده کنیم.

داربی با بیان اینکه یکى از الگوهاى قابل استنباط در نهضت عاشورا اطاعت از امام و تنها نگذاشتن رهبر و حتى مانع از ورود هرگونه زخمى بر او تا وقتى که یاران هستند بوده است افزود:  یارانى که پروانه‌وار عاشق وجود امام بوده و بر اطراف او حلقه و در شرائطى که حتى امام در شب عاشورا می‌فرماید: «الا و انّى قد اذنت لکم فانطلقوا جمیعاً فى حلّ لیس علیکم منى زمام، هذا اللیل قد غشیکم فاتخذوه جملاً؛ من به شما اجازه دادم که از اینجا بروید پس همه آزاد هستید و هیچ گونه پیمانى و تعهدى از من بر گردن ندارید اکنون شب است و تاریکى شما را فرا گرفته است آن را مرکب راهوار خود کنید.»
وی ادامه داد: نخستین کسى که جواب حسین بن على را داد عباس بن على بود که فرمود: چرا چنین کنیم، براى اینکه پس از تو زنده باشیم، نه هرگز خداوند چنان روزى را براى ما پیش نیاورد. پس از او دیگران از او پیروى کرده همین سخن را تکرار کردند. این وقایع حکایت از این حقیقت می‌کند که رهبر حق اگر با خطر روبروست امت و پیروان باید چون پروانه گرد شمع وجود او حلقه بزنند تا گزندى به رهبر وارد نشود.


نظر شما