جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۲۶
کد خبر: ۱۳۳۵۲۳
|
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸
فاطمه نصیری در نشستی گفت: بسیاری از گناهان ریشه در بد اخلاقی و بی‌اخلاقی دارد و اگر اخلاق انسان‌ها درست و کامل شود گناهانشان کم و بلکه از بین می‌رود و جامعه به تکامل می‌رسد و تمام مشکلات انسان‌ها حل خواهد شد. و باعث پیشرفت آنها در همه جنبه‌های مادی و معنوی می‌شود.
بسیاری از گناهان ریشه در بداخلاقی و بی‌اخلاقی دارد / نگاهی به دعاهای پرمغز صحیفه سجادیه به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ و هنر، فاطمه نصیری کارشناس مذهبی در نشست تمانی کمال فرهنگسرای اشراق عنوان کرد: بخش عظیمی از تعالیم انسان ساز انبیا را اخلاق تشکیل داده است. تعلیم خلق و خوی شایسته که موجبات سعادت دنیوی و اخروی انسان ها را فراهم سازد، یکی از آموزه‌های اساسی ادیان الهی است. در حدیثی از پیامبر اسلام(ص) آمده است: «علیکم بمکارم الاخلاق فان الله عزوجل بعثنی بها» «بر شماست که به مکارم اخلاق آراسته شوید، زیرا خدای تعالی مرا برای آن مبعوث کرده است.»
وی ادامه داد: در آیات قرآنی نیز به مفاهیم اخلاقی در ابعاد فردی و اجتماعی آن تأکید فراوانی شده است. قرآن، فضائل را ستوده و رذایل را نکوهیده است. پیامبر اکرم خود الگو و اسوۀ اخلاق بود. خداوند، خلق و خوی والای او را ستوده و او را چنین می‌ستاید: انّک لعلی خلق عظیم. شخصیت تو مبتنی بر خلق و خوی عظیمی است. اخلاق والای پیامبر اکرم، خود یکی از اسباب ایمان و جذب مردم به آئین اسلام بوده است و در قرآن کریم می خوانیم: ولو کنت فظاً غلیظ القلب لا نفضوا من حولک. اگر تند خو و خشن بودی مردم از گرد تو پراکنده می‌شدند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به صحیفه سجادیه اظهار کرد: یکی از کهن‌ترین متون اسلامی که در قرن اول هجری تألیف شده، کتاب الصحیفة الکامله یا الصحیفه السجادیه تألیف امام زین العابدین و سید الساجدین علی بن الحسین (ع) است. این کتاب به زبور آل محّمد نیز موسوم است و به تواتر، توسط سه فرقۀ زیدیه، اسماعیلیه و امامیه به طرق گوناگون از آن امام همام روایت شده است.

وی با بیان اینکه دعاهای صحیفه سجادیه روان، پرمغز و مناسب نوجوانان است، گفت: در دعاهای صحیفه سجادیه، امام سجاد(ع) ضمن راز و نیاز با خداوند، به طور غیر مستقیم از فضایل و رذایل اخلاقی سخن می‌گوید. گویی در دیدگاه امام (ع) از طریق سخن گفتن و راز و نیاز با خداوند، می‌توان همه کمالات انسانی و وظایف فردی و اجتماعی را باز شناخت.

نصیری با بیان اینکه کسی که بداند جزئیات کارهای او در معرض شهادت شاهدان گوناگون است، در رفتارهای خود دقت می‌کند، افزود: از دعاهای امام سجاد(ع) در این باره می‌آموزیم که: هر روز نو پدید، بر ما شاهدی سخت‌گیر است که بر اعمال ما گواهی می‌دهد. اگر به نیکی عمل کنیم، با حمد و سپاس ما را وداع می‌گوید. و اگر بد کنیم، با نکوهش، از ما جدا می‌شود.
این کارشناس مسائل دینی تاکید کرد: ملائک موکل بر ثبت اعمال، بار گزارش کارهای ما را به دوش می‌کشند. در آغاز هر روز جدید، باید از خدا بخواهیم که بار سنگینی را که بر دوش آنها می‌نهیم، آسان گرداند. بدین طریق که کارنامه خود را از حسنات پر کنیم و در محضر آنها به سوء عمل، روا نشویم. آسمان و زمین و ساکنان آنها، صدای توبه بنده گنهکار را می‌شنوند و بر آن شهادت می‌دهند. برخی از آنها در هنگام توبه بنده، برای او دعا می‌کنند. این دعا، یکی از عواملی است که امید می‌رود سبب نجات انسان گردد.
فاطمه نصیری افزود: بسیاری از گناهان ریشه در بد اخلاقی و بی‌اخلاقی دارد و اگر اخلاق انسان‌ها درست و کامل شود گناهانشان کم و بلکه از بین می‌رود و جامعه به تکامل می‌رسد و تمام مشکلات انسان‌ها حل خواهد شد. و باعث پیشرفت آنها در همه جنبه‌های مادی و معنوی می‌شود.
نظر شما