جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۳۰
کد خبر: ۱۳۳۶۸۲
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
در نشست نبض سلامتی مطرح کرد؛
سعیده آلادگران با بیان اینکه کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» سعی دارد به شما از اشتباه‌های شناختی بگوید که در زندگی همه وجود دارد اظهار کرد: ما با این خطا‌ها تصمیم‌های اشتباه می‌گیریم. این کتاب با روشی اصولی و هوشمندانه تفکر شما را تغییر می‌دهد و شما بعد از خواندن کتاب، به شکل دیگری دنیا را می‌بینید و تصمیم‌های متفاوت و درستی می‌گیرید.
اشتباه‌های شناختی خود را بشناسید / یک شوک خلاقانه به ذهنبه گزارش پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ و هنر،سعیده آلادگران در نشست نبض سلامتی  که به معرفی و نقد کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» نوشته رولف دوبلی به ترجمه پیمان اصلانی اختصاص داشت درباره این کتاب عنوان کرد: کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» کلید یافتن شادمانی و مسیرهای منتهی به خوشبختی و موفقیت نیست، بلکه محتوای آن بیانگر نگرشی متفاوت به عملکرد انسانی ماست. یک شوک خلاقانه به ذهن در جهت زدودن انباشت‌های زایدش، شناسایی پیش‌فرض‌های ساختگی، اشتباهات متداول و موقعیت‌های کاذبی که به واسطه خطاهای ذهنی دچارش می‌شویم.
وی ادامه داد: این کتاب کاوشی است در شناخت واضح‌تر خطاهای انسانی که در زندگی، کارکردهای متفاوت و بعضاً متضادی دارد. برخی از آن‌ها انسان را از خطر نابودی نجات می‌بخشد و برخی دیگر مانع از خردورزی و شفاف‌اندیشی‌اش می‌شود. درک فرایند اندیشیدن و دام‌هایی که ذهن بر سر راهش قرار می‌دهد، کار ساده‌ای نیست و بی‌سبب نیست رولف دوبلی کتابش را «هنر شفاف اندیشیدن» نام نهاده است.
این کارشناس  با بیان اینکه کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» سعی دارد به شما از اشتباه‌های شناختی بگوید که در زندگی همه وجود دارد افزود: ما با این خطا‌ها تصمیم‌های اشتباه می‌گیریم. این کتاب با روشی اصولی و هوشمندانه تفکر شما را تغییر می‌دهد و شما بعد از خواندن کتاب، به شکل دیگری دنیا را می‌بینید و تصمیم‌های متفاوت و درستی می‌گیرید.
وی در ادامه گفت: نویسنده خود در مقدمه کتاب می‌نویسد: «ناتوانی در شفاف اندیشی یک انحراف اصولی از منطق است، انحراف از افکار و رفتار بهینه، عقلانی و مستدل. منظور من از «اصولی» خطاهای گاه‌به‌گاه در تصمیم‌گیری نیست، بلکه منظور اشتباه‌های متداول و موانعی بر سر راه منطق ماست که دایما ما را گرفتار می‌کنند: الگوهایی که نسل‌های گوناگون در قرون مختلف تکرار می‌کنند. مثلا دست‌بالا گرفتن اطلاعات خودمان خیلی متداول‌تر از دست‌کم گرفتن‌شان است. یا خطر از دست دادن یک چیز خیلی بیشتر ما را برانگیخته می‌کند تا امکان به دست آوردن یک چیز مشابه.»
آلادگران اظهار کرد: دوبلی براساس مشاهدات علمی، نتایج آماری، استدلال‌ها و استنتاج‌های منطقی، با ذکر مثال‌ها و نمونه‌های ملموس، جهان‌بینی خود را درباره‌ی خطاهای شناختی مطرح می‌کند. همه ما در طول روز همواره در حال تصمیم‌گیری، فکر کردن، انتخاب کردن، مقایسه کردن و… هستیم. یعنی کارهایی که توسط ذهن انجام می‌شود. اما آیا واقعا این کار را درست انجام می‌دهیم، آیا همیشه تصمیمات درستی می‌گیریم و ... این کتاب راهنمایی است که در تلاش دارد در این موارد، به ما کمک کند و در واقع دید شفاف‌تری به ما بدهد.
وی در ادامه درباره روش خواندن کتاب توضیح داد: پیشنهاد ما برای استفاده حداکثری از کتاب ««هنر شفاف اندیشیدن» این است که کتاب را به مرور زمان بخوانید. شاید جذاب و خواندنی بودن کتاب شما را در خود غرق کند و متوجه نشوید که حجم زیادی از کتاب را در یک نشست خوانده‌اید.
سعیده آلادگران  افزود: به همان خاطر پیشنهاد می‌کنیم قبل از خواندن کتاب برنامه‌ریزی کنید و سعی کنید در طول روز فقط یک یا دو فصل از کتاب را بخوانید و تلاش کنید در طول روز از مفاهیم آن استفاده کنید. یا حداقل به آن فکر کنید و ببینید در گذشته دچار آن شده‌اید یا نه. من فکر می‌کنم شما هم هنگام فکر کردن به مطالب کتاب متوجه می‌شوید که خودتان هم در دام بسیاری از این خطاها افتاده‌اید و ممکن است لبخند به لب به این فکر کنید که چقدر بعضی از این موارد اشتباه هستند.
نظر شما