شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۵
کد خبر: ۱۳۳۷۱۱
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
ساسان رنجبر نشستی بیان کرد: خصیصه مشترک تمام افراد موفق صبور بودن است. این افراد هرگز از تلاش کردن خسته نمی‌شوند. ساعت‌ها، روزها و سال‌ها به تلاششان ادامه می‌دهند. خستگی‌های مفرط را با جان می‌خرند و در پیمودن راهشان ثابت قدم هستند. همه ما در مسیر موفقیت مانند آن کشاورزی هستیم که روزی دانه‌ای را می‌کارد و سال‌ها منتظر می‌ماند تا دانه‌اش، هسته میوه‌هایش شود.
خصیصه مشترک تمام افراد موفق صبور بودن است / منزلت، محبت یا ثروت ؟ به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر ، ساسان رنجبر در سومین نشست بچه های رستا با موضوع فرداها ساختنی است که در فرهنگسرای اشراق برگزار شده بود درباره اهمیت هدفمند بودن گفت: هدف، المانی است که توجه هر کس را به خودش جلب و معطوف مى‌کند و سبب جهت‌دهی سرنوشت، حیات، شخصیت و منش فرد می‌شود. مادامی که انسان هدف خود را بشناسد، هم بهتر می‌تواند مسیر حرکت خود را مشخص کند و هم به احتمال زیاد، تا زمانی که به آن هدف دست پیدا نکند، از حرکت باز نخواهد ایستاد.

وی ادامه داد: اما معمولاً وقتی حرف از هدف و ویژگی‌هایش به میان می‌آید، ذهن خیلی از کسانی که پیش از این به دنبال پیدا کردن اهداف خود بوده‌اند و شیوه‌های هدف‌گزینی را مطالعه کرده‌اند، سریع به سراغ هدف اسمارت (S.M.A.R.T target) می‌رود. هدف اسمارت شامل ۵ ویژگی است که از پنج حرف S و M و A و R و T گرفته شده‌اند.
رنجبر ادامه داد: اولین کلمه مخفف Specific به معنی مشخص، یعنی هدف شما کاملا مشخص و با جزئیات کامل و دقیق باشد که با طرح سوالاتی همچون دقیقا چه چیزی، کجا چطوری، کِی، با کی، با کدام موانع، با کدام قدم، با کدام راه و … تا حد امکان اطلاعات کاملی می‌توان از هدف خود را پیدا بنماییم. دومین کلمه مخفف Measurable به معنی قابل اندازه گیری یعنی هدف قابل اندازه‌گیری باشد و زمانی که ما به هدف خود می‌رسیم دقیقاً بدانیم که قرار است چه چیزی را رؤیت کنیم، بشنویم، و درک و احساسی دقیق نسبت به آن داشته باشیم.
وی ادامه داد: سومین کلمه مخفف Achievable به معنی قابل دستیابی و ایجاد شوق و انگیزه برای رسیدن به هدف یعنی هدف دست‌یافتنی باشد و با میزان تلاش ما، توانایی‌هایمان، شرایط‌مان، استعدادهایمان و …. همخوانی و تناسب داشته باشد. چهارمین کلمه مخفف Relevent به معنی مرتبط یعنی هدف مرتبط باشد؛ مرتبط به خود ما، مرتبط با شخصیت‌مان، مرتبط با توانایی هایمان، مرتبط با عقاید و افکارمان، مرتبط با باورهای‌مان و …. در آخر پنجمین کلمه مخفف Time Based به معنی مبتنی بر زمان یعنی هدف زمان‌بندی شده باشد و روند اجرایی و رسیدن به آن طبق یک جدول زمان‌بندی شده دقیق و منظم صورت پذیرد.

این کارشناس عنوان کرد: تأثیر صبر در موفقیت تحصیلی و کار بر کسی پوشیده نیست. صبر و شکیبایی مترادف با تحمل و طاقت است. توانایی انتظار کشیدن در آرامش را می‌توان صبور بودن تلقی کرد. بدون صبر رسیدن به هیچ هدفی ممکن نیست. چرا که دست یافتن به هر هدفی مستلزم پیمودن راهی طولانی و دشوار است. به سرانجام رساندن هر کار مهمی زمان‌بر است.

رنجبر تاکید کرد: خصیصه مشترک تمام افراد موفق صبور بودن است. این افراد هرگز از تلاش کردن خسته نمی‌شوند. ساعت‌ها، روزها و سال‌ها به تلاششان ادامه می‌دهند. خستگی‌های مفرط را با جان می‌خرند و در پیمودن راهشان ثابت قدم هستند. همه ما در مسیر موفقیت مانند آن کشاورزی هستیم که روزی دانه‌ای را می‌کارد و سال‌ها منتظر می‌ماند تا دانه‌اش، هسته میوه‌هایش شود.

وی در ادامه گفت: هر شخص برای انتخاب شغل در آینده باید بداند که منزلت آن، محبت یعنی میزان عشق و علاقه شخص به آن کار یا ثروت، کدامیک برایش در اولویت می‌باشد. با انتخاب هر کدوم از این شاخص‌ها، هر شخصی می‌تواند در زمینه‌ای که برای او اولویت بیشتری دارد تحصیل و مشغول به کار شود.
او همچنین اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بسیاری از افراد در زندگی، این است که همیشه به دنبال پیدا کردن علاقه خود هستند و هیچ‌گاه علایق واقعی‌شان را پیدا نکرده‌اند تا زمانی هم که موفق به کشف علایق خود نشوند، زندگی خسته کننده و کسالت باری را در اکثر زمان‌های عمرشان تجربه خواهند کرد. علایق واقعی هر چه در سنین پایین‌تر کشف شود، باعث می‌شود تا در مسیر شغلی و آینده بهتری قرار بگیریم و زندگی موفق تری را تجربه کنیم.

ساسان رنجبر خاطرنشان کرد: جمیز کلیر در کتاب «ذهنیت برنده» می‌گوید اگر کاری انجام می‌دهید و هنگام انجام آن متوجه گذر زمان نمی‌شوید، به احتمال زیاد علاقه اصلی شما همان خواهد بود. منزلت، محبت و ثروت نیز سرنخ‌هایی برای انتخاب رشته تحصیلی و در نهایت شاغل بودن در رشته دلخواه شما در دسترستان می‌گذارد تا با هدف گذاری صحیح، دید بازتر و روشن‌تری نسبت به آینده خود داشته باشید‌‌.

نظر شما