پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۵۵
کد خبر: ۱۳۳۷۳۸
|
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
در سومین نشست گفتگو محور رستا در فرهنگ سرای رسانه مطرح شد:قدرتهای مدعی حقوق بشر با استفاده از حربه تحریم در پی عقب نگه داشتن کشورمان در حوزه فناوری‌های نوین و راهبردی از جمله هوش مصنوعی هستند.
سومین جلسه از ویژه برنامه «بچه‌های رستا» باموضوع هوش مصنوعیبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نشست «هوش مصنوعی و کاربردهای آن» با حضور دکتر نوید کمالی، مولف و پژوهشگر حوزه فناوریهای نوین و با همت فرهنگسرای رسانه در سالن همایش‌های دکتر یونس شکرخواه برگزار شد.
این نشست، به عنوان یک فرصت آموزشی بدیع و مود نیاز جامعه نخبگانی کشور فرصت آشنایی با مفاهیم پایه و کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف، را فراهم آورد.
در ابتدای این نشست، نوید کمالی به طور مختصر به معرفی مفهوم هوش مصنوعی و تاریخچه آن پرداخته و توضیح داد که هوش مصنوعی به طور کلی به رشته‌ای از علوم که در آن تلاش می‌شود کامپیوترها و سیستم‌ها را به یادگیری و تفکر مشابه با انسان‌ها مجهز کند، اطلاق می‌شود.
وی در رابطه با سابقه تاریخی این مفهوم گفت: انسان از دوره یونان باستان در آرزوی خودکارسازی ابزارها و تبدیل آنها به عاملی خدمتگزار برای انسانها بوده است و حتی افلاطون و این زمینه مباحثی را مطرح کرده است.
در ادامه، این پژوهشگر حوزه فناوری های نوین به تشریح کارکردهای هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف پرداخت. وی توضیح داد که هوش مصنوعی در صنعت، بهبود فرآیندهای تولیدی و بهره‌وری، پیشگیری از خطاها و کنترل کیفیت، پیش‌بینی و تحلیل داده‌ها، طراحی سیستم‌های خودکار و رباتیک، و همچنین در حوزه بهداشت و درمان، تشخیص بیماری‌ها، تحلیل تصاویر پزشکی، و پشتیبانی درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نوید کمالی با اشاره به تحت تحریم بودن کشورمان در حوزه دسترس به فناوری‌های هوش مصنوعی غرب, به معرفی برخی از راهکارهای غلبه بر تحریم های اینترنتی پرداخت و گفت: قدرتهای مدعی حقوق بشر با استفاده از حربه تحریم در پی عقب نگه داشتن کشورمان در حوزه فناوری‌های نوین و راهبردی از جمله هوش مصنوعی هستند.
در طول نشست، شرکت کنندگان سوالات خود را طرح کرده و همچنین درباره تجربیات خود در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف و مورد علاقه یشان صحبت کردند.
لازم به ذکر است که نشست آموزشی آشنایی با هوش مصنوعی و کارکردهای آن با حضور نوید کمالی، مولف و پژوهشگر حوزه فناوری‌های نوین با توجه به ارائه‌ی جامع و دقیق اطلاعات مربوطه، به عنوان یک فرصت مناسب برای افزایش آگاهی مخاطبان درباره هوش مصنوعی و کاربردهای آن در صنایع مختلف شناخته شد.
 ویژه برنامه «بچه‌های رستا» روز دوشنبه 16 مردادماه از ساعت 15 الی 17 با حضور نوجوانان کانون مسجد حسینیه ارشاد منطقه ۳ در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
نظر شما