پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۳۴
کد خبر: ۱۳۳۷۴۴
|
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
مریم عسگری در نشستی گفت: طب سوزنی برای سیستم عصبی و سیستم ایمنی موثر است. از طریق تحریک سیستم‌های مختلف، بیماران می‌توانند تسکین درد را تجربه کرده، کیفیت خواب بهتری داشته، گوارش در آن‌ها بهتر صورت گرفته و در نهایت حس آرامش در آنها ارتقا یابد.
طب سوزنی برای سیستم ایمنی و عصبی موثر است / درمان استرس و افسردگیبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر مریم عسگری پزشک  طب سنتی در نشستی درباره «تاثیر طب سوزنی بر سلامت روان» بیان کرد: طب سوزنی تکنیکی است که برای درمان درد و تسکین ناراحتی استفاده می‌شود. سوزن‌های مورد استفاده در طب سوزنی در نقاط فشار بدن قرار می‌گیرند تا سیستم عصبی را تحریک کنند. این باعث ترشح اندورفین، مسکن‌های طبیعی بدن، در ماهیچه‌ها، ستون فقرات و مغز می‌شود. این تکنیک پاسخ بدن به درد را تغییر می‌دهد.
وی درباره فوائد طب سوزنی اظهار کرد: با استفاده از روش طب سوزنی می‌توان اختلالات تنفسی از جمله آسم، آلرژی، سینوزیت، سرفه های مزمن و …. را درمان کرد.  طب سوزنی بیماری‌های گوارشی از جمله زخم معده، سوزش معده، سندروم روده، اسهال، رفلاکس معده، اسپاسم مری، یبوست و …. را بهبود می‌بخشد.

عسگری با بیان اینکه یکی از کاربرد های طب سوزنی، استفاده از آن برای کاهش وزن و لاغری است، افزود: طب سوزنی در درمان اختلالات روانی از جمله افسردگی، استرس، اختلال خواب، سندروم خستگی مزمن و … کاربرد دارد. با استفاده از روش درمانی طب سوزنی می‌توان انواع سردرد، میگرن، درد گلو، درد گردن و ….را بهبود بخشید. یکی دیگر از کاربرد های طب سوزنی، امکان ترک اعتیاد با استفاده از این روش می‌باشد. همچنین استفاده از روش طب سوزنی می‌توان اختلالات زنان از جمله ناباروری، نازایی، اختلالات جنسی، عفونت‌های مثانه و … را درمان کرد.

وی عنوان کرد: یکی از درمان‌های موثر غیر دارویی برای طب سوزنی، درمان استرس و افسردگی با طب سوزنی است. پیشرفت‌های گسترده در این زمینه نشان می‌دهد، که استفاده از طب سوزنی برای درمان استرس و افسردگی، یک روش درمان کارساز و موثر می‌باشد که میلیون‌ها نفر از افراد را در سراسر کره زمین، از مزایای خود بهره‌مند ساخته است.

او با بیان اینکه طب سوزنی از آن جهت برای درمان افسردگی موثر است ، که می‌تواند جریان انرژی در سراسر بدن را تنظیم نماید اضافه کرد: این روند درمان، قادر است تولید اندورفین را در بدن تحریک نماید. اندورفین، ماده‌ای است که در بدن تولید شده و برای آرامش و سلامت روح ، الزامی می‌باشد. اندورفین‌ها مواد شیمیایی هستند ، که در مغز تولید می‌شوند و باعث می‌شوند ، که احساس خوبی در فرد ایجاد گردد. آن ها مولفه های مهمی در ایجاد توانایی در افراد ، برای واکنش نشان دادن به شکلی مناسب، به محرک‌های فیزیکی و احساسی از قبیل عملکردهای گوارشی، فشار خون، درد و ضربان قلب می‌باشند.

دکترطب سنتی در ادامه گفت: طب سوزنی خصوصا در زمینه درمان افسردگی در زنان باردار مفید می‌بشد. با توجه به اینکه در زنان باردار، به دلیل موقعیت ویژه آن‌ها ، استفاده از گزینه‌های درمان محدود است، طب سوزنی به عنوان یک درمان بی‌خطر و مفید می‌تواند مشکلات مربوط به افسردگی را درمان نماید. طب سوزنی را می‌توان به عنوان یک گزینه درمانی مستقل، یا در ترکیب با اشکال دیگری از درمان‌ها، از قبیل درمان شناخت رفتاری یا برخی داروها، به منظور درمان علائم و نشانگان افسردگی مورد استفاده قرار داد.
وی در ادامه ضمن تاکید بر درمان استرس توسط طب سوزنی بیان کرد: طب سوزنی می‌تواند بعنوان یک روش درمان موثر بدون بر جای گذاردن عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای استفاده شده برای درمان استرس، تاثیرات مثبت خود را بر جای گذاشته و کیفیت از دست رفته زندگی فرد، را دوباره بازیابی نماید. بدن انسان قادر است استرس را از طریق مکانیزمی به نام تغییر پذیری و تنوع ضربان قلب، مدیریت و کنترل نماید. همچنین بدن ما می‌تواند ضربان قلب‌مان را در واکنش به محرک‌های محیطی اطرافمان، مدیریت کند. تنوع ضربان قلب بالاتر، به معنی برخورداری از سلامت بهتر و توانایی بیشتر برای غلبه بر استرس است.
او همچنین عنوان کرد: طب سوزنی قادر است با بکار‌گیری برخی تکنیک‌های ویژه، فرایند بهبود توسط خود بدن را تحریک نموده و می‌تواند به شکل موثری دامنه مشکلات مربوط به سلامت را کنترل نماید. این درمان، شکلی از طب سوزنی به سبک چینی است که برای بیش از 3000 سال مورد استفاده قرار گرفته است.
عسگری  افزود: طب سوزنی برای سیستم عصبی و سیستم ایمنی موثر است. از طریق تحریک سیستم‌های مختلف ، بیماران می‌توانند تسکین درد را تجربه کرده، کیفیت خواب بهتری داشته، گوارش در آن‌ها بهتر صورت گرفته و در نهایت حس آرامش در آنها ارتقا یابد. شواهد بسیاری در خصوص ارزیابی تاثیر طب سوزنی ، در درمان استرس و افسردگی ، به دست آمده است. تا به امروز ، مطالعات نشان داده‌اند که تحقیقات انجام شده نتایج جامعی را به دست داده است.
نظر شما