جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۰۲
کد خبر: ۱۳۳۷۷۵
|
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
نمایش عروسکی «قهرمان کوچک» همزمان با ماه‌های محرم و صفر به همت حوزه هنری کودک و نوجوان از تهران تا کربلا روی صحنه می‌رود.
«قهرمان کوچک» از تهران تا کربلا روی صحنه می‌رودبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نمایش زنده عروسکی «قهرمان کوچک» به نویسندگی انوش معظمی، کارگردانی افشین ناظری و تهیه‌کنندگی سجاد عباسی با موضوع واقعه عاشورا از ۲۰ مردادماه اجراهای خود را در تماشاخانه مهر حوزه هنری آغاز می‌کند و در مسیر پیاده‌روی اربعین نیز اجرا خواهد شد.

به نقل از ایرنا ،سجاد عباسی تهیه‌کننده نمایش زنده عروسکی «قهرمان کوچک» در مورد تازه‌ترین تجربه باشگاه هنرهای نمایشی حوزه هنری کودک و نوجوان در تولید این اثر گفت: اجرای نمایش عروسکی «قهرمان کوچک» دومین تجربه جدی و حرفه‌ای حوزه هنری کودک و نوجوان است که از ۲۰ مرداد اجراهای خود را در تماشاخانه مهر حوزه هنری به کارگردانی افشین ناظری آغاز خواهد کرد.

عباسی افزود: پیش از این نیز حوزه هنری کودک و نوجوان در باشگاه هنرهای نمایشی نوجوانان خود نمایش «قول و قرار» را با موضوع امام زمان (عج) تولید و اجرا کرد.

وی بیان کرد: نمایش زنده عروسکی «قهرمان کوچک» نیز با موضوع عاشورا و حضور حضرت علی اصغر(ع) در واقعه کربلا اجرا می‌شود. این نمایش ۱۲ شخصیت عروسکی دارد که هشت عروسک‌گردان شخصیت‌های آن را اجرا می‌کنند.

تهیه‌کننده نمایش عروسکی «قهرمان کوچک» اظهارداشت: این نمایش به ۲۰ مرداد به مدت ۱۰ شب میزبان مخاطبان خود خواهد بود و پس از آن با همکاری مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی از نجف اشرف تا کربلای معلی به دو زبان عربی و فارسی و به صورت سیار از زائران اربعینی امام حسین(ع) پذیرایی فرهنگی و هنری خواهد کرد.

عباسی گفت: با توجه به اینکه این نمایش برای سنین کودک و نوجوان اجرا می‌شود سعی شده است تا علاوه بر اینکه به حوادث کربلا می‌پردازیم به سوی محتوا و مفاهیم ایثار، از خودگذشتگی و شجاعت نیز حرکت کنیم تا تاثیرات معرفتی و خودسازی را نیز در مخاطبان گروه سنی «الف» خود بگذاریم. به این ترتیب در طراحی نمایش با درایت‌های کارگردان و اجرای عروسکی سایه، حوادث کربلا و قهرمانی‌های شخصیت‌های آن به ویژه حضرت علی اصغر(ع) به نرمی و به دور از خشونت بیان شود.

وی افزود: نمایشنامه «قهرمان کوچک» به نویسندگی انوش معظمی اثری است که با تغییرات جدی بازنویسی و بازتولید شده است که در خلال آن برخی شخصیت‌های تازه به آن اضافه و عروسک‌های اثر تولید دوباره و بروز شده است.

تهیه‌کننده نمایش زنده عروسکی «قهرمان کوچک» بیان کرد: این نخستین تجربه باشگاه هنرهای نمایشی حوزه هنری کودک و نوجوان است که هسته مرکزی آن با حضور سنین گوناگون خود در کنار عروسک‌گردانان حرفه‌ای با اهداف بلندمدت به اجرای نمایش می‌پردازند.

اجرای نمایش برای کودکان کار دشواری است

طراح و کارگردان این نمایش عروسکی نیز در مورد این اثر با بیان مقدمه‌ای اظهارداشت: از یک طرف امام حسین(ع) و یاران باوفایشان به سمت کربلا در حرکت بودند و از طرفی عمر سعد با چهارهزار سرباز در راه کربلا بود. از یک طرف شور و شوقی در یاران امام بود و از طرفی ولوله‌ای در سپاهیان یزید.

افشین ناظری گفت: از طرفی هم در بین یاران امام(ع)، کودکان در آغوش مادران آرام بودند و از طرفی مردانِ تا بن دندان مسلح سپاه عمرابن سعد در میان سپاهیان رجز خوانی می‌کردند. ناگهان نامردی به نام حرمله تیر سه شعبه‌ای رها کرد و طفل شش ماهه‌ای را پرپر کرد.

وی با بیان اینکه اجرای نمایش برای کودکان کار دشواری است، افزود: هر چه سن کمتر، تعهد و پاسخگویی گروه اجرایی بیشتر کودکان مانند لوح‌های سپیدی‌ هستند که آمادگی هر گونه نقش بستن را دارند.

ناظری اظهارداشت: اگر بخواهیم برای مخاطب کودک اثر نمایشی با موضوع مذهبی تولید کنیم به مراتب کار دشوارتر است. زیرا سنگ بنای مفاهیم عمیق دینی و مذهبی را در این لوح سفید گذاشته‌ایم.

ادامه داد: بنابراین دقت در بیان مفاهیم بلند دینی برای کودکان بسیار حائز اهمیت است و همین امر کار دینی را برای کودکان بسیار سخت و پر استرس می‌کند.

نمایش زنده عروسکی «قهرمان کوچک» یک نذر فرهنگی و تماشای آن رایگان است. این نمایش به همت حوزه هنری کودک و نوجوان از ۲۰ تا ۳۰ مرداد هر روز ساعت ۲۰ در تماشاخانه مهر حوزه هنری به نشانی تقاطع خیابان حافظ و خیابان سمیه روی صحنه خواهد رفت.

علاقه‌مندان برای هماهنگی جهت تماشای این نمایش می‌توانند با شماره‌ تلفن‌های ۰۹۳۵۱۰۳۹۰۲۸ و ۰۲۱۹۱۰۸۸۴۱۱ تماس بگیرند یا به سایت‌های تیوال و گیشه هفت مراجعه کنند.
نظر شما