يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۵۶
کد خبر: ۱۳۳۷۹۱
|
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
فاطمه کاظمی می‌گوید: سبک فرزند پروری مقتدر، بهترین نوع سبک فرزند پروری است که شباهت زیادی با فرزند پروری دموکراتیک دارد که در آن محبت و صمیمیت بالا و انتظارات بالا است. احترام متقابل، استقلال، مسئولیت‌پذیری، ارتباط موثر، رابطه توام با عشق و صمیمیت می‌باشد در این نوع فرزند پروری مواجهه با پیامد طبیعی مطرح است. در فرزند پروری دموکراتیک تمام اعضا در گرفتن تصمیم‌گیری خانوادگی نقش دارند و والدین قاطع اما محدود کننده و دخالت‌گر نیستند.
فرزندپروری مقتدر بهترین نوع سبک فرزندپروری استبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، فاطمه کاظمی روانشناس در نشستی بیان کرد: دوره نوجوانی دوران حساس و بسیار بحرانی است از این رو روش تربیتی که با نوجوان به کار میرود نقش بسیار مهمی در شکل دادن به شخصیت آینده او دارد. نوجوانی دوره پرتنش و همراه با طوفان و فشار قلمداد میشود و دفاع ها و راهبردهای جدایی طلبانه در این دوره واقعا طبیعی است.
وی با بیان اینکه در دوره نوجوانی باید فرصت داد تا نوجوان خودش مسیر و راه حل درست در مواجهه با چالش را بیابد اظهار کرد: والدین در گذر از این دوره ممکن است به راهنمایی نیاز داشته باشند زیرا کمتر موقعیتی در زندگی وجود دارد که مشکلتر از کنار آمدن با دختر و پسر نوجوانی باشد که کوشش می‌کند تا آزادانه رفتار کند. فرزند پروری مهم‌ترین و جذاب‌ترین و در عین حال سخت‌ترین شغلی است که والدین با آن روبرو هستند.
این روانشناس در ادامه عنوان کرد: سبدیانا بامریندر وانشناس بالینی چهار نوع سبک فرزند پروری را مطرح کرده است. سبک فرزند پروری سهل‌گیر، سبک فرزندپروری مستبد، سبک فرزند پروری بی‌اعتنا و سبک فرزندپروری مقتدر. در سبک فرزند پروری سهل‌گیر والدین انتظارات کمی را از فرزندشان دارند اما محبت و صمیمیت زیاد در روابط‌شان دیده می‌شود، متوقع نیستند و تصمیم گیرنده فرزندان هستند و تمام خواسته‌های فرزندشان بدون چون و چرا برآورده می‌شود و اغلب فرزندانی ناز پرورده و محق را پرورش می‌دهند.
کاظمی اضافه کرد: سبک فرزندپروری بی اعتنا آسیب‌زاترین نوع سبک فرزند پروری می‌باشد. انتظارات والدین از فرزندان کم، کنترل کم، پذیرش و روابط کم و قانونی در خانه وجو ندارد. از لحاظ هیجانی والدین کناره‌گیر هستند و نسبت به تصمیم‌گیری و نقطه نظر فرزندشان بی‌تفاوت هستند. بچه‌هایی که در نوجوانی و بزرگسالی رفتارهای پرخطر و خودگردانی، رفتارهای ضد اجتماعی دارند و مشکلات پیشرفت تحصیلی گریبانگیر آنها است، از دل این نوع سبک فرزند پروری پرورش پیدا می‌کنند.
این روانشنای درباره سبک فرزندپروری مستبد اظهار کرد: در سبک فرزند پروری مستبد خانواده‌ها به گونه‌ای رفتار می‌کنند که کودک همیشه از آنها اطاعت کند‌. در این روش انتظارات بسیار زیاد و محبت و صمیمیت کم می‌باشد. فرزندان مفهوم آزادی و برابری و احترام متقابل را تجربه نمی‌کنند و رفتارهای تحکیم آمیز و اطاعت از والد و زورگویی به اشخاص پایین تر را می‌آموزند و البته والدین سرد و طرد کننده هستند.
وی افزود: سبک فرزند پروری مقتدر، بهترین نوع سبک فرزند پروری می‌باشد که شباهت زیادی با فرزند پروری دموکراتیک دارد که در آن محبت و صمیمیت بالا انتظارات بالا احترام متقابل، استقلال مسئولیت پذیری ارتباط موثر رابطه توام با عشق و صمیمیت می‌باشد در این نوع فرزند پروری مواجهه با پیامد طبیعی مطرح است. در فرزند پروری دموکراتیک تمام اعضا در گرفتن تصمیم‌گیری خانوادگی نقش دارند و والدین قاطع اما محدود کننده و دخالت‌گر نیستند.
او با بیان اینکه دوره نوجوانی دوره عجیب و چالش برانگیزی است و دارای ویژگی‌هایی متفاوت از دوره کودکی و بزرگسالی است اضافه کرد: اولین نکته و کار با نوجوان، کار با والدین است. والدین باید همراه و مشاور برای نوجوان خود باشند نه آموزگار. نوجوانی که روابط مطلوب‌تری با والدین خود دارند تمایل کمتری به گروه همسالان خواهند داشت و تعارضات کمتری را تجربه خواهند کرد و زمانی که میزان کنترل والدین معقول و منطقی باشد و شیوه تربیتی موثر و با ثبات‌تری داشته باشند، دوره نوجوانی به خوبی و با کمترین چالشی سپری خواهد شد.
او تصریح کرد: در آموزش دوره مهارت فرزندپروری دموکراتیک، آموزش ویژگی‌های دوره نوجوانی، هویت‌یابی در دوره نوجوانی، پیامدهای طبیعی رفتار نوجوان، اصلاح روابط خانوادگی، استقلال روانی نوجوان، وضع قانون با مشارکت نوجوان، احترام متقابل والدگری همراه پذیرش و صمیمیت را خواهیم داشت.
فاطمه کاظمی در پایان خاطرنشان کرد: سبک والدگری دموکراتیک در رابطه با نوجوان نتایج بسیار مثبتی داشته و این روش والدگری مستلزم اقتدار و استمرار والدین در به کارگیری مهارت گ‌های فرزندپروری دموکراتیک می‌باشد
نظر شما