پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۵۴
کد خبر: ۱۳۳۷۹۳
|
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۷
رمضانی در نشستی عنوان کرد: شاد بودن، دیگران را هم شاد می‌کند. افراد شادتر جامعه‌ای انعطاف‌پذیرتر به‌وجود می‌آورند که در آن مردم خلاق‌تر و سالم‌تر هستند و روابط پایدارتری دارند.
افراد شادتر جامعه‌ای انعطاف‌پذیر به وجود می‌آورند / پروژه شادی خود را آغاز کنیدبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، رمضانی در نشست «دورهمی کتاب» که به خوانش گروهی و بلند خوانی کتاب «پروژه شادی» نوشته گرچن روبین و ترجمه آرتمیس مسعودی اختصاص داشت و در کتابخانه حکیمیه برگزار شده بود بیان کرد: آن‌چه افراد را خوشحال می‌کند از فردی به فرد دیگر متفاوت است چون علایق، تمایل‌ها و ویژگی‌های شخصیتی هرکس به نحوی منحصر به فرد است.برای بدست اوردن شادی، نباید شادی خود را با شادی دیگران مقایسه کنیم.
وی ادامه داد: امروزه بیشتر مردم مشکلات نگران‌کننده‌ زیادی دارند، از جمله ناآرامی اجتماعی، اقتصاد ناپایدار و آلودگی محیط‌زیست و... شاید جستجوی شادی در این شرایط کمی زیاده‌رویبه نظر برسد، اما اصلا اینطور نیست. شاد بودن، دیگران را هم شاد می‌کند. افراد شادتر جامعه‌ای انعطاف‌پذیرتر به‌وجود می‌آورند که در آن مردم خلاق‌تر و سالم‌تر هستند و روابط پایدارتری دارند.
این کارشناس ادبی با بیان اینکه پروژه شادی، شیوه‌ای برای ایجاد تغییر در زندگی شماست افزود: اولین گام آمادگی است. یعنی زمانی که شما متوجه می‌شوید چه چیز برای شما خوشحالی، رضایت و تعهد به بار می‌آورد و چه چیز برایتان گناه، خشم، کسالت و ندامت به همراه دارد. دومین گام آن است که وقتی متوجه شدید چه اقداماتی واقعآ شادی شما را افزایش می‌دهند، برای انجام دادن آن‌ها تصمیم‌های قاطع بگیرید. پس از آن نوبت به بخش جالب پروژه می‌رسد، یعنی به اجرا درآوردن تصمیم‌ها.

رمضانی درباره کتاب »پروژه شادی« توضیح داد: این کتاب، شرح پروژه شادی گرچن رابین است، یعنی همه تلاش‌هایی که برای شادتر شدن انجام داده و چیزهایی که در این مورد آموخته است. ممکن است پروژه شما با پروژه رابین متفاوت باشد، اما کمتر کسی است که از یک پروژه شادی سود نبرد. این کتاب را در هر زمان و هر مکانی که می‌خوانید، بدانید که زمان و مکان مناسبی برای آغاز است.

او ادامه داد: داستان نوشتن کتاب پروژه شادی، داستان جالبی است. گریچن رابین در یک روزی بارانی در یکی از اتوبوس‌های شلوغ شهر نیویورک، درحالی که به قطره‌های آب روی شیشه خیره شده بود از خودش پرسید هدف اصلی زندگی‌اش چیست؟ او برای جواب دادن به این سوال تنها یک جواب مشخص  داشت؛ او می‌دانست که می‌خواهد خوشحال زندگی کند. این فکر اولین جرقه‌ی نوشتن کتابی درباره‌ی شادی بود.
وی افزود: گریچن رابین معتقد است مسیر شادی برای هرکسی متفاوت است، به همین دلیل به همه پیشنهاد می‌کند کتابی درباره‌ی مسیر خوشحالی‌شان بنویسند. اما اگر رسیدن به خوشحالی برای هرکسی یک مسیر منحصر به دارد، پس خواندن این کتاب به چه دردی می‌خورد؟ رابین در جواب به این سوال می‌گوید:« اگرچه مسیر خوشحالی برای هر کسی متفاوت است، اما خواندن تجربیات دیگران کمک می‌کند تا راحت‌تر در این مسیر حرکت کنیم. او علاوه بر این‌که تجربیاتش را در این کتاب روی کاغذ آورده است، مطالبی را هم روزانه در وبلاگ خودش می‌نویسد که می‌توانند راهکارهای مناسبی برای هموار کردن مسیر شادی افراد باشند. گریچن به همراه دوستانش وب سایتی به نام «ابزارهای برای جعبه‌ی خوشحالی» را راه‌اندازی کرده است.
رمضانی اظهار کرد: گریچن رابین این کتاب را در دوازده فصل نوشته است. او نام ماه‌های سال را روی فصل‌های کتاب گذاشته است تا تغییرات به‌وجود آمده در هر ماه برای خوانندگان قابل لمس باشد. او در هر فصل یکی از جنبه‌های مهم زندگی مانند زندگی زناشویی، شغل، فرزندپروری  و... را بررسی می‌کند و بر خوش‌حال کردن آن جنبه‌ی زندگی متمرکز می‌شود.  
لازم به ذکر است در ادامه جلسه بخش‌هایی از کتاب توسط حاضرین در جلسه خوانده و در مورد آن بحث شد.

نظر شما