شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۷
کد خبر: ۱۳۳۷۹۸
|
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶
سوزان سهمانی در نشستی عنوان کرد: درمان شناختی رفتاری به صورت مستقیم در درمان اختلال اضطراب تاثیرگذار است. کاهش اضطراب در وجود هر فرد، باعث بهبود روابط عاطفی و ارتباطات او با سایر افراد می‌شود. پس برای بهبود روابط اجتماعی و عاطفی، بهتر است بطور جدی به درمان و کنترل اضطراب بپردازیم.
کاهش اضطراب باعث بهبود روابط عاطفی می‌شود / تربیت فرزندان شادبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، سوزان سهمانی روانشناس در نشستی با عنوان «روانشناسی خانواده» که در کتابخانه فرهنگسرای اشراق برگزار شده بود، گفت: همه ما انسان‌ها در جهانی زندگی می‌کنیم که داشتن روابط اجتماعی مطلوب یکی از نکات ضروری در آن به حساب می‌آید. چرا که روابط اجتماعی بالا، باعث برقراری ارتباط صحیح با سایر اطرافیان می‌شود، پس گسترش این ویژگی در وجود هر شخصی، موضوعی مهم و بسیار قابل اهمیت است. برقراری ارتباط صحیح باید شامل حال تمامی افراد اطراف ما از اعضای درجه یک خانواده تا دوستان و آشنایان شود، پس بهبود روابط عاطفی و اجتماعی برای هر فرد، موضوعی مهم و قابل اهمیت است.
وی ادامه داد: بسیاری از افراد با حضور کم‌رنگ شریک عاطفی خود مشکل دارند و از این موضوع دائما گله می‌کنند. حتی در برخی مواقع عدم حضور فیزیکی شریک عاطفی نیز برای برخی افراد مشکلی غیرقابل حل و ناراحت کننده است. البته که در برخی مواقع هم ممکن است فرد حضور فیزیکی و عاطفی داشته باشد اما فکر و ذهنش در جای دیگری باشد.
این روانشناس تاکید کرد: درمان شناختی رفتاری در تلاش است تا به حل این مشکل بپردازد. یکی از راهکارهای درمان شناختی رفتاری برای بهبود روابط عاطفی، تمرین مراقبه یا مدیتیشن است. این راهکار، توانایی فرد برای توجه به شریک عاطفی را بالا می‌برد.
وی یا بیان اینکه اختلال اضطراب از جمله موضوعاتی است که بروز آن در هر فردی، باعث ایجاد عملکردهای منفی در روابطش با اطرافیان می‌شود افزود: درمان شناختی رفتاری به صورت مستقیم در درمان اختلال اضطراب تاثیرگذار است. کاهش اضطراب در وجود هر فرد، باعث بهبود روابط عاطفی و ارتباطات او با سایر افراد می‌شود. پس برای بهبود روابط اجتماعی و عاطفی، بهتر است بطور جدی به درمان و کنترل اضطراب بپردازیم.
سهمانی با تاکید بر اهمیت رفع افسردگی و تاثیر آن بر روابط عاطفی خانواده عنوان کرد: افسردگی از جمله اختلالاتی است که به مرور زمان باعث بروز تاثیرات منفی در روابط عاطفی و اجتماعی افراد می‌شود. پس شناخت علائم افسردگی شدید در زنان و مردان، نقش موثری در درمان به موقع این اختلال دارد. نداشتن انرژی و علاقه برای انجام کارهای روزانه، عدم وجود انگیزه و کاهش میل جنسی از رایج‌ترین نشانه‌های افسردگی است که در بسیاری از زنان و مردان وجود دارد. بنابراین درمان این اختلال، تاثیر بسزایی در بهبود روابط اجتماعی و عاطفی ما با اطرافیانمان دارد. در واقع افراد پس از گذراندن یک دوره درمان شناختی رفتاری برای رفع افسردگی، عملکرد موثری در روابط عاطفی و اجتماعی خود دارند.
این روانشناس ضمن تاکید بر اهمیت تربیت فرزندان شاد اظهار کرد: کودکان از جمله افرادی هستند که مشکلات و ناراحتی‌های آن‌ها تاثیر مستقیم بر روابط خانواده دارد. اگر فرزند ما دچار اختلال استرس، اضطراب و کم‌خوابی است، باید برای درمان او به درمانگر مراجعه کنیم. چرا که در صورت عدم درمان مشکلات کودک، روابط عاطفی والدین و سایر اعضای خانواده دچار مشکل خواهد شد.
او اضافه کرد: در واقع مشکلات و دغدغه‌های فرزندان باعث ایجاد تنش بین والدین می‌شود چرا که هر یک از آن‌ها درگیر مسائل و مشکلات فرزند خود هستند و زمانی برای برقراری ارتباط با یکدیگر ندارند. پس با درمان مسائل و مشکلات کودکان، در جهت بهبود روابط عاطفی و اجتماعی خانواده گام برداریم.
وی تاکید کرد: همه افراد علاقه دارند که برای شریک عاطفی خود بهترین فرد باشند و او را بطور کامل درک کنند. در واقع افراد در تلاش هستند تا به شناخت کاملی از شریک عاطفی خود برسند و اهداف روشنی را برای خودشان تعیین کنند. برای درک بهتر اهداف روابط باید برخی رفتارهای خاص را تمرین کنیم تا شما را روز به روز به اهداف روابط عاطفی و اجتماعیتان نزدیک‌تر کند.
این روانشنای در ادامه با ارائه راهکارهایی برای بهبود رابطه عاطفی گفت: تلاش برای بهبود روابط عاطفی یکی از چالش‌هایی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در واقع در هر بازه زمانی نیاز است تا به کسب اطلاعاتی برای بهبود روابط عاطفی خود بپردازیم، چرا که این کار به ما کمک می‌کند تا یک زندگی شادتر را برای خود رقم بزنیم.
سوزان سهمانی خاطرنشان کرد: با درنظر داشتن این راهکارها برای بهبود روابط عاطفی و زناشویی، روابط خود را به سطح بالاتری برسانید. به یکدیگر لبخند بزنید، یکدیگر را با اسم‌های عاشقانه صدا بزنید، دست یکدیگر را بگیرید، بحث‌ها و مشکلات را فراموش کنید و به یکدیگر اجازه جبران دهید، به تایید و تشویق طرف مقابل بپردازید، زمانی را برای معاشرت با یکدیگر اختصاص دهید، رفتار کنترل کننده نداشته باشید، یک آینده شیرین و موفق را برای خودتان هدفگذاری کنید و مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنید.

نظر شما