شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۳۴
کد خبر: ۱۳۳۸۹۰
|
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
مراسم رونمایی از کتاب «در جست‌و‌جوی شبح» روایت تلاش «سی.آی.اِی» برای ترور عماد مغنیه روز یکشنبه 22 مرداد در باغ کتاب برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، کتاب «در جست‌و‌جوی شبح» نوشته رابرت بائر مأمور سابق «سی.‌آی.‌اِی» و با ترجمۀ سیدسجاد موسوی روز یکشنبه 22 مرداد در فروشگاه بزرگسال باغ کتاب تهران «سروستان» رونمایی شد.
در این کتاب که توسط نشر نارگل منتشر شده است، بائر مأمور سازمان سی.آی.ای و مسئول پرونده عماد مغنیه  در جست‌و‌جوی ردپایی از عماد مغنیه یا ترور اوست.
 سیدمجتبی ابطحی دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضۀ فلسطین، محمدعلی صمدی پژوهشگر حوزه حماسه و مقاومت و علی عبدی کارشناس مسائل غرب آسیا به سخنرانی پرداختند.

کتاب «در جست‌و‌جوی شبح» در باغ کتاب رونمایی شد

قهرمانان ما ظرفیت جهانی دارند
در ابتدای این مراسم ابطحی با اشاره ویژگی‌های نویسنده کتاب گفت: «آقای رابرت آن زمان که در بیروت بود، من هم آنجا بودم. تنها کسی بودم که از جنوبی‌ترین تا شمالی‌ترین نقطه منطقه مرتب در حرکت بودم. ایشان سعی کرده فراتر از گزارشگری، یک ژست جامعه‌شناسی بگیرد. در حالی که او شناخت کافی از جامعۀ لبنان نداشت.»
ابطحی ادامه داد: «به گفته بائر، مطالب منتشر شده شامل سانسور و حذف‌های «سی.آی.اِی» شده است. پس این کتاب بدون مأموریت نیست. این سازمان یک سازمان کاملاً کثیف برای گسترش سلطه امپریالیسم است. احساسم این است که بائر هنوز مأمور است و این کتاب را به دستور «سی آی اِی» نوشته است.»
دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضۀ فلسطین با اشاره به اهمیت شناخت و معرفی قهرمانان کشور گفت: «دشمنان فهمیدند قهرمانان ما ظرفیت جهانی دارند. ملت‌های آمریکای جنوبی، از حاج قاسم به‌عنوان عمو قاسم یاد می‌کنند.»
وی با تأکید بر روحیه لطیف عماد مغنیه و رد تصویری که کتاب از او ارائه می‌دهد گفت: «بر خلاف چهره و نگاهی که از او دیده می‌شد که به نظر می‌رسید خیلی جدی است قلب بسیار آرامی داشت، چنین افرادی تربیت‌یافتۀ مکتب تشیع و مکتب اباعبدالله هستند.»

مغنیه کارهایی غیر ممکن انجام داد

در بخش بعدی مراسم، صمدی با اشاره به جست‌جوهایش درباره عماد مغنیه گفت: «دو سال قبل از شهادت عماد مغنیه در بیروت بودم کنجاوی زیادی در خصوص این شخصیت داشتم. آن زمان زیاد عماد مغنیه را نمی‌شناختند. حتی یک استاد دانشگاه معتقد بود عماد مغنیه یک شخصیت خیالی است و هر مأموریتی که نمی‌توانند انجام دهند، می‌گویند عماد انجام می‌دهد. بعد از یکی دو سال که لحظه شماری می‌کردم عماد مغنیه را ببینم خبر شهادت او رسید و حسرت زیادی خوردم. »
وی ادامه داد: «به‌دنبال تحقیق درباره عماد مغنیه بودم و به این نتیجه رسیدم که داخلی‌ها همکاری نمی‌کنند و باید به دنبال خارجی‌ها که نزدیک‌ترین شخص را رابرت نویسندۀ همین کتاب معرفی کردند، اما بدانید او یک قدم هم به عماد نزدیک نشد. یک مشت گزارش از این و آن گرفته و در کتابش نوشته است. این کتاب با مأموریت اقتصادی و سیاسی نوشته شده و تمام شرارت‌های نیمه قرن دوم را به عماد نسبت داده است.»
این پژوهشگر حوزه حماسه و مقاومت ادامه داد: بائر در این کتاب یک چهره خاورمیانه‌شناس و جامعه‌شناس به خود گرفته است. 90 درصد کتاب، داستان‌نویسی و سناریونویسی است. در کتاب ۲۱ ویژگی که از یک تروریست گفته می‌شود دقیقا همان چیزی است که ما به مجاهد نسبت می‌دهیم و از نظر ما درس‌های یک مجاهد واقعی است.»
صمدی با مروری بر اثرگذاری عماد مغنیه در خاورمیانه افزود: عماد یک نابغه بود. او در 21 سالگی آمریکا را از لبنان بیرون کرد و آمریکا دیگر بازنگشت. خیلی از کارهایی که عماد انجام داد، دیگران نتوانستند انجام دهند. باید اجازه بدهند بیشتر دربارۀ عماد تحقیق کنیم و کتاب بنویسیم و مستند داشته باشیم.»

کتاب «در جست‌و‌جوی شبح» در باغ کتاب رونمایی شد
شکست سخت موساد از عماد مغنیه
عبدی دیگر سخنران این مراسم با اشاره به آشنایی خود با عماد مغنیه گفت: «او شخصیتی چند وجهی است. او در زمان شهادتش 46 سال سن دارد، اما کارنامه‌ای ویژه‌ای از خود بر جای گذاشته است. اگر یک عملیات او را دیگری انجام می‌داد، کتاب‌ها برایش می‌نوشتند و فیلم‌ها از او می‌ساختند.»
این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: «اسرائیلی‌ها او را بهتر از آمریکایی‌ها می‌شناختند و منابع آن‌ها غنی‌تر است. یک مستندساز می‌گوید عماد مغنیه کسی بود که در 22 سالگی آمریکا را از لبنان بیرون کرد.»
وی ادامه داد: «داگان رئیس وقت موساد و عامل اصلی ترور حاج عماد بود. او مرد اول تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی اسرائیلی محسوب می‌شود. به اصطلاح خودشان موساد را دوباره ساخت. داگان در دو برهۀ تاریخی شکست سختی از شهید مغنیه خورد. این شکست برای داگان خیلی سنگین بود. در نهایت او طی جلسه‌ای با نخست وزیر وقت اسرائیل به آمریکا می‌روند و اجازۀ ترور حاج عماد را از بوش پسر می‌گیرند.»

کتاب «در جست‌و‌جوی شبح» در باغ کتاب رونمایی شد
نظر شما