شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۶
کد خبر: ۱۳۳۹۵۱
|
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
انوش معظمی، بازیگر نقش حرمله در سریال «مختارنامه» که نویسندگی نمایش عروسکی «قهرمان کوچک» را بر عهده دارد، گفت: این نمایش تلاش داشته با بهره‌مندی از ابزارهای نمایشی مثل رنگ، نور، موسیقی، بازیگران و عروسک‌گردانان رویدادهای تلخ واقعه عاشورا برای حضرت علی‌اصغر (ع) را با لطافت بیان کند.
قصه علی اصغر (ع) از زبان حرمله/ رنگ، نور، موسیقی و عروسک‌ در خدمت روایتبه گزارش  پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نمایش عروسکی عاشورایی قهرمان کوچک که به همت حوزه هنری کودک و نوجوان بازتولید شده، روایتی از حضور قهرمانانه حضرت علی‌اصغر (ع) در صحرای کربلا و واقعه روز عاشورا است به کارگردانی افشین ناظری که اجراهای خود را از ۲۰ مردادماه همزمان با آغاز مجموعه برنامه‌های «رستخیز عام» در حوزه هنری آغاز کرده است. انوش معظمی نویسنده این نمایش عروسکی است که این شب‌ها در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه رفته و میزبان مخاطبان کودک و نوجوان خود است.

نویسنده نمایش عروسکی «قهرمان کوچک» ، اظهار داشت: تئاتر دینی و مذهبی کودک و نوجوان، بیماری در آستانه مرگ مغزی است و باید به اتاق ویژه‌ و اورژانسی منتقل شود تا شاید احیا و از خاموشی همیشه آن جلوگیری شود.

کار کودک در بخش مذهبی به کمای خطرناکی فرورفته است

نمایش کودک و نوجوان برای مانایی و ادامه حیات خود به بودجه و توجهی جدی و مداوم نیاز دارد
معظمی که تجربه بازی در نقش حرمله؛ قاتل حضرت علی‌اصغر(ع) در سریال مختارنامه را دارد، پس از تماشای اجرای این نمایش با اشاره به دشواری فعالیت برای گروه سنی کودک و نوجوان در تولید آثار دینی و مذهبی گفت: کار فرهنگی و هنری برای کودک و نوجوان به هر طریقی به دلایل الزامات تربیتی، آموزشی و آموزه‌های اخلاقی ذیل فعالیت‌های دینی و مذهبی قرار می‌گیرد که به دو جنبه اجتماعی و تشویقی تقسیم می‌شود. کارهای تشویقی و تبلیغی به منظور تقویت مسائل دینی کودکان و نوجوانان صورت می‌گیرد که متاسفانه طی سال‌های گذشته از قوت خوبی برخوردار نبوده و توجه و بودجه لازم به آن اختصاص داده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: کار کودک در بخش مذهبی به کمای خطرناکی فرورفته است که گاهی ما با تولید و اجرای آثاری همچون نمایش عروسکی عاشورایی «قهرمان کوچک» شوک ضعیفی به آن می‌دهیم تا در آستانه مرگ مغزی از مرگ نهایی آن جلوگیری کنیم. نمایش کودک و نوجوان برای مانایی و ادامه حیات خود به بودجه و توجهی جدی و مداوم نیاز دارد تا در ماموریت‌های تبلیغی، تقویت و تشویقی کودکان به امور دینی موفق عمل کند. پیشنهاد می‌شود برای چنین دستاوردی کارگروه‌های ویژه‌ و دائمی راه‌اندازی شود تا به این امور رسیدگی و نتایج بلندمدت حاصل شود.

قصه علی اصغر (ع) از زبان حرمله/ رنگ، نور، موسیقی و عروسک‌ در خدمت روایت

معظمی افزود: نمایش عروسکی عاشورایی «قهرمان کوچک» اثری قدیمی است که بار دیگر توفیق اجرا برای کودکان و نوجوانان را یافته است. این نمایش تلاش داشته با بهره‌مندی از ابزارهای نمایشی مثل رنگ، نور، موسیقی، بازیگران و عروسک‌گردانان رویدادهای تلخ واقعه عاشورا برای حضرت علی‌اصغر (ع) را با لطافت بیان کند. بر اثر تجربه‌ای که طی این سال‌ها ما از کار برای کودک و نوجوان به دست آورده‌ایم، یاد گرفته‌ایم چگونه ابعاد قهرمانی، حماسی و آموزنده از رویدادهای واقعه کربلا و ظهر عاشورا را برای این گروه سنی در قالب هنرهای نمایشی بیان کنیم.

معظمی در پایان گفت: جای امیدواری و خرسندی است که میان همه سازمان‌های متولی فرهنگ و هنر کشور، حوزه هنری پای کار آمده و بر بدن نیمه‌جان تئاتر مذهبی کودک می‌دمد و با تنفس‌های مصنوعی خود از مرگ حتمی آن جلوگیری می‌کند. امید است این حرکت حوزه هنری کودک و نوجوان با همکاری مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به رویدادهای جدی این گونه نمایشی ختم شود و دوباره شاهد روی پا ایستادن تئاتر مذهبی کودک و نوجوان باشیم.

به گزارش ایرنا، نمایش عروسکی عاشورایی قهرمان کوچک به نویسندگی انوش معظمی و کارگردانی افشین ناظری از ۲۰ تا ۳۰ مردادماه هر شب ساعت ۲۰ در تماشاخانه مهر به نشانی تقاطع خیابان حافظ و سمیه روی صحنه خواهد رفت. .


نظر شما