شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۹
کد خبر: ۱۳۳۹۸۵
|
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
کتاب «فرزند ابوتراب» شامل بخش‌هایی از زندگی زنده‌یاد سید علی‌اکبر ابوترابی همزمان با سالروز ورود آزادگان به میهن توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر و راهی بازار نشر شد.
برگ‌هایی از زندگی مرحوم ابوترابی در «فرزند ابوتراب» منتشر شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، کتاب «فرزند ابوتراب» شامل بخش‌هایی از زندگی زنده‌یاد سید علی‌اکبر ابوترابی به‌تازگی و همزمان با سالروز ورود آزادگان به میهن توسط انتشارات شهید کاظمی با همکاری مؤسسه فرهنگی خاکریز ایمان و اندیشه منتشر و راهی بازار نشر شده است.

سید علی اکبر ابوترابی، درست در آغاز جنگ تحمیلی، از قزوین با لباس رزم، رو به سوی جبهه آورد و در کنار شهید دکتر مصطفی چمران در ستاد جنگ‌های نامنظم به سازماندهی نیروهای مردمی پرداخت و شخصاً به مأموریت‌های شناسایی رزمی و دشوار می‌رفت.

آزادی منطقه پرحادثه و خطرناک «دُبِّ حُردان» به فرماندهی وی در رأس یک گروه متشکل از یکصد رزمنده سر از پانشناخته، یکی از اقدامات او بود. عملیات شناسایی و اسارت روز ۲۶ آذر سال ۱۳۵۹ آقای ابوترابی برای تکمیل شناسایی قبلی خود مأموریت می‌یابد در منطقه تپه‌های الله اکبر شناسایی انجام دهد تا نیروهای ستاد جنگ‌های نامنظم آماده یک عملیات گسترده شوند، اما بر اثر اشتباه یکی از دو نفر همراه وی، در حالی که هفت کیلومتر از نیروهای خودی دور شده و تا فاصله ۲۰۰ متری دشمن پیشروی کرده بودند، در بازگشت، مورد شناسایی دشمن قرار گرفته و در حالی که خود می‌توانست از دام دشمن رها شود و بگریزد، به دلیل تلاش برای نجات هم رزمان خود که در نقطه‌ای دورتر پنهان شده بودند خود در دام دشمن اسیر گشت.

آن روزهایی که سید علی اکبر ابوترابی، در شکنجه گاه‌های عراق، الگویی از صبر و مقاومت را به نمایش گذاشته بود، در جمهوری اسلامی ایران، شایع شد که ایشان به شهادت رسیده است. مجالس بزرگداشت و سخنرانی‌های شخصیت‌هایی چون شهید رجایی و تعطیلی و عزای عمومی در شهرستان قزوین و شرکت آیات عظام سید هاشم رسولی، یوسف صانعی و محمدعلی نظام زاده، از سوی حضرت امام خمینی (ره) در مجلس یادبود ایشان و ابلاغ تسلیت امام امت، (شماره ۴۵۵ روزنامه جمهوری اسلامی در تاریخ هشتم دی سال ۵۹) ابعادی از شخصیت این عالم عامل را روشن ساخت و دولت عراق نیز، از این طریق ایشان را به عنوان یک روحانی سرشناس، شناسایی کرد.

سرانجام پس از گذشت ده سال، سید علی اکبر ابوترابی، که به حق «سید آزادگان» لقب گرفته بود، با عزت و سربلندی به میهن اسلامی بازگشت. سید پس از آزادی، به جای آنکه پس از سی سال مبارزه و تلاش طاقت فرسا، به استراحت بپردازد، راهی دشوارتر را در پیش رو گرفت.

ابوترابی، همراهی آزادگان و پیگیری مشکلات آنان را وظیفه خود می‌دانست و در این مسیر، هیچ سختی و مشکلی مانع او نشد. او در دوره بعد از اسارت نیز، هرگز به زندگی شخصی خود فکر نکرد و همسر صبور و بزرگوار و فرزندان رشید و پاکدامن او نیز تحت تأثیر اخلاق و منش آن معلم بزرگ اخلاق و پاکدامنی، نه تنها از فعالیت‌های شبانه روزی او اظهار رضایت می‌کردند؛ بلکه خود نیز همکار و همراهی دلسوز، برای او بودند.

او پس از این که از اسارت آزاد شد، با حکم مقام معظم رهبری در جایگاه نماینده ولی فقیه در امور آزادگان قرار گرفت و تمام سعی خویش را به کار بست تا آزادگان، مایه عزت و تقویت نظام جمهوری اسلامی باشند. همچنین او همه مشکلات آزادگان را خود به دوش کشید تا این بار، از دوش نظام اسلامی برداشته شود.

در دوره چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی با رأی بالای مردم قدرشناس تهران، به عنوان نفر دوم و سوم به مجلس راه یافت و در خانه ملت، با نطق‌های خود، مسئولان و کارگزاران نظام را دعوت به رعایت عدالت، توجه به توده مردم و حفظ ارزش‌های دینی کرد.

کتاب فرزند ابوتراب؛ برگ‌هایی از زندگی مرحوم سیدعلی اکبر ابوترابی است که حاوی خاطراتی است که از سوی خانواده و دوستان ایشان بیان شده است.

این‌کتاب با ۹۴ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۳۰ هزار تومان عرضه شده است.
نظر شما