شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۰
کد خبر: ۱۳۴۰۲۸
|
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
فاطمه کاظمی در کارگاه مهارت زندگی گفت: مهم نیست که کوهی که پیش روی شما است، چقدر بزرگ است. مهم این است که شما می‌توانید با برداشتن قدم‌های کوچک در هر روز به قله آن دست پیدا کنید. اگر به راه‌های غلبه بر چالش فکر می‌کنید، در حال حاضر در مسیر صحیحی قرار دارید. به تمام راه‌حل‌های ممکن و غیرممکن برای حل مشکلتان فکر کنید.
فاطمه کاظمی: به راه‌های غلبه بر چالش فکر کنید / دیدگاه خود را تغییر دهید به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر،فاطمه کاظمی نویسنده، روانشناس و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان در کارگاه مهارت زندگی؛ ویژه نوجوانان که به معرفی کتاب «مهارت‌های زندگی، روش مقابله با چالش‌های زندگی» نوشته کریس . ال کلینکه و ترجمه شهرام محمدخانی اختصاص داشت و در کتابخانه لویزان  برگزار شده بود بیان کرد: زندگی و موفقیت انسان‌ها منوط به تلاش مدوام و غلبه بر مشکلات و چالش‌های زندگی است. اگرچه هر روز موانع جدیدی در زندگی به وجود می‌آید، اما اگر می‌خواهید زندگی موفق و ایده‌آلی داشته باشید، همواره باید بر این چالش‌ها غلبه کرده و گرفتارشان نشوید.
وی ادامه داد: داشتن انگیزه مداوم برای غلبه بر مشکلات زندگی حتی توسط موفق‌ترین افراد نیز به راحتی از دست می‌رود. اگر احساس تسلیم شدن می‌کنید و برای ادامه راه انگیزه کافی ندارید، باید راهکار موثر برای رفع آن را بیاموزید. هر موقعیت چالش برانگیز در زندگی ابتدا روی دیدگاه شما تاثیر می‌گذارد. به این مثال توجه کنید: صبح با پیامی از طرف رئیس‌تان بیدار می‌شوید که به شما گفته است باید آخر هفته را سر کار بروید. این در حالی است که شما برنامه‌ریزی کرده بودید که بعد از ماه‌ها با دوستانتان ملاقات کرده و به یک سفر تفریحی بروید. بسیاری از افراد در این شرایط فوراً عصبانی شده و احساس ناراحتی می‌کنند.
این نویسنده و پژوهشگر ضمن تاکید بر تغییر دیدگاه برای مقابله با مشکلات افزود: با عصبانی شدن، شما از لحظه خواندن پیام رئیس تا آخر روز، همه کارها را پیچیده و منفی کرده‌اید. از آن زمان همه چیز را به عنوان یک مشکل بزرگ‌تر در نظر گرفته‌اید و این چالش‌های جزئی توانسته‌اند دیدگاه شما را نسبت به زندگی‌تان تغییر داده و منفی کنند. هرگز نگذارید که دیدگاه شما نسبت به همه جزئیات زندگی منفی شود.
کاظمی تصریح کرد: البته در نظر داشته باشید که نباید خود را مجبور به مثبت اندیشی کنید بلکه باید انرژی و ذهنیت منفی خود را روی چالش‌ها و مشکلات واقعی متمرکز کنید. ناراحتی و چالش‌های جزئی می‌تواند یک روز خوب را از شما بگیرند. اگر اجازه دهید که چنین موارد کوچکی انرژی شما را بگیرند، قبل از اینکه بفهمید چگونه باید بر چالش‌ها غلبه کنید، انرژی خود را از دست خواهید داد.
وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای غلبه بر چالش‌های زندگی، بهره بردن از تجربیات دیگرات است، اظهار کرد: اگر با مشکلی مواجه شدید، باید بدانید که تنها فردی نیستید که این مشکلات را پشت سر گذاشته است. بسیاری از افراد شرایطی مشابه یا حتی بدتر از شما را تجربه کرده‌اند و با این چالش‌ها رو‌به‌رو شده و توانسته‌اند آن‌ها را از بین ببرند. فقط کافی است حداقل یکی از این افراد را بشناسید و در مورد چگونگی پشت سر گذاشتن مشکلات و تجربیاتشان سوال بپرسید.
او افزود: این فرد ممکن است یک انسان مشهور، شخصی در همسایگی شما، عضوی از خانواده یا هرکس دیگری باشد. مهم این است، تجربه این افراد منبع انگیزه و راهنمایی برای برطرف کردن چالش زندگی‌تان گردد. در هر صورت سعی کنید که قدم‌های وی را دنبال کنید و متناسب با شرایط خود، گزینه‌های دیگری را نیز امتحان نمایید. تا زمانی که نمونه‌ای برای دیدن دارید، اراده قوی برای ادامه در همان جهت خواهید داشت. یک مثال در زندگی واقعی بهترین انگیزه برای ادامه مبارزه با موانع زندگی است.
کاظمی کمک گرفتن از دیگران را توصیه و بیان کرد: هر انسانی برای بقای خود در زندگی به دیگران نیاز دارد. حتی قوی‌ترین اقتصاد‌های جهان نیز به هم وابسته‌اند. پس این موضوع کاملا طبیعی است که از اشخاص دیگر درخواست حمایت عاطفی یا فیزیکی داشته و از آن‌ها کمک بخواهید. اگر قادر نیستید خودتان به تنهایی از شرایط سخت خارج شوید، به دنبال پشتیبان یا کمک باشید.
وی تاکید کرد: اشخاص دیگر حتماً می‌توانند ایده‌ها و دیدگاه‌های جدیدی که خودتان تاکنون به آن توجه نکرده بودید را به شما ارائه دهند. داشتن کسی برای پشتیبانی در زمان‌های سخت، بسیار عالی است. بهترین گزینه زمانی است که این افراد تخصص لازم را برای حل مشکل داشته باشند. در هر حال حتی اگر این‌گونه نیز نباشند، حمایت عاطفی آنان باعث ادامه دادن و تقویت انگیزه شما می‌گردد.
این نویسنده عنوان کرد: تقریباً برای هر مشکلی که در زندگی با آن روبه‌رو هستید، یک راه حل وجود دارد. مهم نیست که کوهی که پیش روی شما است، چقدر بزرگ است. مهم این است که شما می‌توانید با برداشتن قدم‌های کوچک در هر روز به قله آن دست پیدا کنید. اگر بهراه‌های غلبه بر چالش فکر می‌کنید، در حال حاضر در مسیر صحیحی قرار دارید. به تمام راه‌حل‌های ممکن و غیرممکن برای حل مشکلتان فکر کنید.
او اضافه کرد: به عنوان مثال، اگر مشکل مالی دارید، برخی از راه‌حل‌ها مانند انتخاب یک شغل دیگر، داشتن چند شغل هم زمان، گرفتن وام، برنده شدن قرعه کشی و … را در لیست راه‌حل‌های خود قرار دهید. به راحتی می‌توانید بفهمید که راه‌کارهای زیادی برای رفع مشکل شما وجود دارد، این موضوع نیمی از نگرانی شما را از بین خواهد برد. البته دقت داشته باشید که قدم بعدی‌تان باید تمرکز روی یک راه‌حل واقع‌بینانه باشد. سپس هنگامی که مسیرتان را پیدا کردید، به همان جهت قدم بردارید.روی یک هدف متمرکز شوید، در این صورت با وجود همه موانع، انگیزه و امید خود را ازدست نخواهید داد.
این روانشناس در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره کتاب «مهارت‌های زندگی» عنوان کرد: همه‌ ما در زندگی خود با مشكلاتی مواجه می‌شویم، این كتاب، مهارت‌های مقابله‌ای مفیدی را آموزش می‌دهد كه شما می‌توانید برای مقابله با مشكلات زندگی از آن‌ها استفاده كنید. این مجموعه، چكیده‌ خوبی از منابع علمی در زمینه‌ مقابله با مشكلات اساسی زندگی است. كتاب، بسیار جامع و مستند است. نقطه‌ قوت كتاب دقت و صحت علمی آن است. مولف، منابع اصلی جدید و قدیم را در مورد هر موضوعی به خوبی شناسایی كرده است، اگرچه كتابی موجز است ولی از یكپارچگی و انسجام خوبی برخوردار است.
فاطمه کاظمی تصریح کرد: کتاب «مهارت‌ها زندگی» در 10 فصل تاليف شده كه، تكنیک‌های مقابله با اضطراب، افسردگی، تنهايی،‌ كمرويی و‌ شكست عناوين برخی از اين فصل‌ها هستند. «مهارت‌های زندگی» كتابی جالب و مفید است و به شما كمک می‌كند تا راهبردهای مقابله‌ای موثر را فرا گیرید.

نظر شما