پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۱
کد خبر: ۱۳۴۱۹۱
|
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶
مراسم بزرگداشت پروفسور سید حسن امین به همراه معرفی جلد چهارم شاهنامه امین در کانون ادبی کلمه برگزار خواهد شد.

بزرگداشت پروفسور سید حسن امین در فرهنگسرای فردوسبه گزارش روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقۀ 5؛ کانون ادبی کلمه، تازه‌ترین نشست خود را با حضور پروفسور سید حسن امین، روز چهارشنبه، هشتم شهریور 1402 از ساعت 16 تا 18 در فرهنگسرای فردوس برگزار خواهد کرد.

در این نشست که با حضور شاعران و فرهیختگان عضو کانون ادبی کلمه برگزار خواهد شد، ضمن شعرخوانی شاعران جوان، از تلاشهای فرهنگی ادبی پروفسور سید حسن امین تقدیر به عمل خواهد آمد و تازه‌ترین اثر پروفسور که جلد چهارم از مجموعه شاهنامه امین است، رونمایی و معرفی خواهد شد.

سیدحسن امین؛ فیلسوف، حقوقدان، ایرانشناس، شاعر و ادیب، هفتم آذر ۱۳۲۷ در سبزوار متولد شد. در هفده سالگی وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و مدرک کارشناسی ارشد حقوق خصوصی را از این دانشگاه اخذ کرد. دکتری تخصصی حقوق بین الملل را نیز در دانشگاه گلاسگو در بریتانیا گذراند. در ایران با گذراندن کنکور قضاوت و کارآموزی قضایی به قضاوت پرداخت و بعد پروانه وکالت گرفت. فلسفه شرق را نزد بزرگانی همچون حسن زاده آملی، سید رضی شیرازی، محمدکاظم عصار، رفیعی قزوینی و ... خواند و سرانجام به دلیل دانش گسترده دایره‌المعارفی اش در علوم انسانی و اجتماعی، به شهرت جهانی رسید. انجمن مفاخر ایران زمین، روز هفتم آذرماه را در تقویم مفاخر ایران به نام وی ثبت کرده و استاد عزت الله فولادوند در کتاب «فرهنگ زلال ایران»، او را در کنار علامه دهخدا، ملک الشعرای بهار، محمد معین و پرویز ناتل خانلری، به عنوان یکی از فرهنگسازان ایران پس از مشروطیت نام برده است. امین، رئیس انجمن ادبی ایران، و رئیس هیات مدیره انجمن هم اندیشان ایران فرهنگی است. وی بیش از 70 عنوان کتاب و 200 مقاله پژوهشی تالیف و تصنیف کرده و بر بیش از ۲۶۰ کتاب داخلی و خارجی، مقدمه و تقریظ نوشته است. مفصل‌ترین اثر او شاهنامه امین یا دانشنامه منظوم ایران در هفت مجلد است که جلد نخست آن در سال 1397 و جلد چهارم آن(تاریخ ایران پس از اسلام- از حمله اعراب به ایران تا پایان خلافت عباسی) اخیرا منتشر شده است. اهمیت این اثر را فارغ از اهمیت بی‌نظیر ادبی در عصر حاضر، باید در پرداختن به ابعاد مختلف تاریخ ایران در تمام ادوار دانست. این کتاب در مقام بسترسازی برای نوزایی علمی و فرهنگی ایران و رنسانس ایرانی تدوین شده است.

کانون ادبی کلمه، چهارشنبه‌ها، هر دوهفته یک بار از ساعت 16 تا 18، میزبان شاعران و فرهیختگان ادبی است. علاقه‌مندان برای حضور در این نشست ادبی، می‌توانند به فرهنگسرای فردوس، واقع در فلکۀ دوم صادقیه، بلوار فردوس، بعد از چهارراه مخابرات مراجعه کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شمارۀ 44058900 تماس بگیرید.

نظر شما