يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۳۰
کد خبر: ۱۳۴۱۹۸
|
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
سعید شیری در نشست معرفی کتاب «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» گفت: داستان به جای روایتی خطی و ساده، با شکستن زمان و روایت، توانسته متنی تأویل‌پذیر ارائه دهد. نویسنده، مخاطب خود را به به بهانه‌ این که نوجوان است دست کم نگرفته و از بار نگارش داستانی با ساختار پیچیده با قطع و وصل‌های حساب شده و حرفه‌ای، شانه خالی نکرده است.
سعید شیری: نویسنده «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» متنی تأویل‌پذیر ارائه کرده استبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر،سعید شیری در نشست معرفی کتاب «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» نوشته جمشید خانیان که در فرهنگ‌سرای اشراق برگزار شده بود گفت: کتاب «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» اثری از جمشید خانیان است که در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است. این کتاب داستان تولد یک عشق لطیف و معصومانه در بحبوحه جنگ است. سارا دختر نوجوانی که به همراه خانواده‌اش در آبادان زندگی می‌کند و با شروع جنگ و برای پناه گرفتن به اهواز می‌روند. سارا به همراه مادر و برادرش سامان، عمو غازی و همسر باردارش عنقا خانم و پیانوی عزیز سارا، کوکو سوار وانت می‌شوند تا به اهواز بروند. در میانه راه به یونس و مادربزرگش بی‌بی بر می‌خورند. 

وی ادامه داد: آن‌ها برای اینکه بتوانند یونس و بی‌بی را هم همراه خود کنند مجبور می‌شوند پیانو را از وانت بیرون بگذارند. سارا از یک طرف یونس را مقصر می‌داند که باعث شده است تا او پیانویش را از دست بدهد و از یک طرف هم به او کنجکاو است و دوست دارد او را بشناسد و در دلش احساس دلبستگی می‌کند.

این کارشناس ادبی درباره جذابیت کتاب توضیح داد: داستان ویژگی‌های نوجوانان و عشق‌های این سن و عواطفی که با آن روبرو هستند و پدیده جنگ و دشواری‌های آن و آواره شدن‌های ناشی از آن را به زیبایی ولطافت بیان می‌کند. داستان با پایان غم انگیز و لحظات سرشار از ارزش‌های انسانی و عاطفی بسیاری برای خواننده نوجوان بسیار جذاب است.

شیری تاکید کرد: داستان به جای روایتی خطی و ساده، با شکستن زمان و روایت، توانسته متنی تأویل‌پذیر ارائه دهد. نویسنده، مخاطب خود را به به بهانه‌ این که نوجوان است دست کم نگرفته و از بار نگارش داستانی با ساختار پیچیده با قطع و وصل‌های حساب شده و حرفه‌ای، شانه خالی نکرده است.

وی با بیان اینکه قطع و تعداد صفحات کتاب، متناسب گروه سنی نوجوان است و تصویر سازی روی جلد با متن داستان ارتباط دارد افزود: همچنین نوشتن قسمتی از داستان در صفحه آغازین به خواننده اجازه می‌دهد در مورد انتخاب کتاب تصمیم بگیرد. سفیدخوانی مناسب و تقسیم داستان به بخش‌ها و فصل‌ها و نام‌گذاری فصول سبب ارتباط بهتر خواننده با موضوع شده است. مجموعه این عوامل در داستان خانی باعث شده نوجوانان بتوانند در مدت زمان محدود و به سهولت داستان را بخوانند.

او تصریح کرد: زاویه دید در این رمان اول شخص است و این زاویه دید باعث می‌شود که خواننده بیشتر با داستان احساس نزدیکی کند و خود را در موقعیت‌های داستان قرار دهد. داستان گره‌های مختلفی دارد ولی گره اصلی داستان، ماجرای شعر گفتن یونس برای سلما و ابهام در وجود این شخصیت است که بسیار خوب در بدنه داستان جای گرفته است.

سعید شیری همچنین عنوان کرد: حوادث و اتفاقات داستان در زمان جنگ رخ می‌دهد و این باعث می‌شود نوجوان امروز ضمن این که به خاطر موضوع شیرین کتاب آن را مطالعه می‌کند، با رویدادهای زمان جنگ و سختی‌های زندگی در آن دوران از جمله دوری از شهر و خانه، دوری از چیزهایی که آن‌ها را دوست دارند، زندگی در شرایط سخت و در خانه‌هایی که با قوطی‌های حلبی از هم جدا می شوند و... آشنا شود.

نظر شما