پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۵۹
کد خبر: ۱۳۴۲۵۲
|
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
حسین لعل‌بذری، نویسنده مشهدی که دبیری علمی جایزه ادبی مشهد را در کارنامه دارد، گفت: برگزاری جوایز ادبی همیشه شبیه راه رفتن روی طناب بندبازی است و اگر کارت را بلد نباشی امکان سقوط خیلی زیاد است.
«داستان تهران» بهانه‌ای برای دوباره جمع‌شدن دوستداران داستانبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگو هنر ،حسین لعل‌بذری با ابراز خرسندی از برگزاری دوره پنجم جایزه داستان تهران عنوان کرد: برگزاری جوایز ادبی همیشه شبیه راه رفتن روی طناب بندبازی است و اگر کارت را بلد نباشی و از آن تسلط و تمرکز لازم برخوردار نباشی، امکان سقوط خیلی زیاد است، اما اگر تجربه و دانش به کمکت بیاید و به سلامت از آن مرز باریک عبور کنی، آن‌ وقت می‌توانی با غرور برگردی و به پشت سرت نگاه کنی.

به نقل از شهر ،این نویسنده مشهدی که دبیری علمی جایزه ادبی مشهد را در کارنامه دارد، تاکید کرد: هر جایزه‌ای ابتدا باید از پارامترهای لازم برای کسب موفقیت برخوردار باشد. لازمه این امر پیش از هر اقدام جمع‌شدن یک تیم حرفه‌ای و برخوردار از تخصص لازم، کنار هم است. گروه تبلیغاتی خوب، طراح خوش‌سلیقه و خلاق، کمیته علمی و هیات داوران شناخته شده، یک دبیر باتجربه و کاربلد در کنار روابط عمومی قوی از مقدمات آغاز کردن یک جشنواره و جایزه ادبی است. حمایت مالی و اختصاص جوایز درخور هم بخش مهم دیگری است که می‌تواند بازوی پیش‌برنده‌ کار به حساب آید که اینها همه قبل از برگزاری باید اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه نکات دیگری هم هست که به پیشبرد اهداف جایزه کمک می‌کند، توضیح داد: به عنوان نمونه تعامل دوستانه و صمیمی، پاسخگویی شفاف و احترام به شرکت‌کنندگان در تمام طول برگزاری رویداد برگ برنده‌ شماست که باید از آن بهره ببرید. وقتی مخاطبِ شما احساس کند به او احترام گذاشته شده حتی اگر برگزیده هم نشود خاطره خوبی در ذهنش باقی می‌ماند. این طببعی است که ارِ شرکت‌کنندگان فقط تعداد کمی انتخاب می‌شوند و خوشحال هستند، مهم پرداختن و اهمیت‌دادن به آن بخشی است که اثرشان برگزیده نشده و آنها نباید حس کنند بعد از اعلام برندگان به امان خدا رها شده‌اند.
لعل‌بذری با بیان اینکه اعتبار هر رویداد به شرکت‌کنندگان آن است، تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که اعتبار هر رویدادی به شرکت‌کنندگان آن است، پس همه‌چیز باید در خدمت آنها و جهت جلب رضایت‌شان باشد. با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌توان این جمع بزرگ ادبی را حفظ کرد و از آثارشان در جهت رشد و شکوفایی فضای ادبی کشور بهره برد.

وی همچنین گفت: ارتباط مداوم با شرکت‌کنندگان، مشورت با اهالی ادبیات، رعایت انصاف در داوری، برگزاری مراسم پایانی آبرومند و حرفه‌ای می‌تواند به استمرار و ماندگاری جایزه کمک کند، چراکه بعدها درباره برگزارکنندگان با دو گزینه یکی استمرار در برگزاری و دیگری رضایت شرکت‌کنندگان ادوار مختلف جایزه قضاوت می‌کنند.

لعل‌بذری افزود: جایزه داستان تهران در مراحل قبلی خود اعتباری نسبی را کسب کرده و به عنوان یک برندِ شناخته شده در حوزه داستان از آن یاد می‌شود اگرچه نسبت به انتخاب برگزیدگان دوره‌های پیش حرف و حدیث‌هایی بوده است. تیم جدید باید آسیب‌شناسی کند و به اصلاح اشتباه‌ها و تقویت نقاط قوت دوره‌های قبل بپردازد.

وی اظهار امیدواری کرد که جایزه داستان تهران بتواند روزنه‌ای کوچک برای دوباره جمع‌شدنِ دوستداران داستان ایجاد کند.
نظر شما