دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۲
کد خبر: ۱۳۴۳۷۶
|
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
نشست بررسی «قرآن‌های کوفی در ایران و دیگر پاره‌های آن در جهان» نوشته‌ مرتضی کریمی‌نیا برگزار می‌شود.
بررسی «قرآن‌های کوفی در ایران و دیگر پاره‌های آن در جهان»به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور از  ساعت ۱۶ به بحث و گفت‌وگو درباره‌ کتاب یادشده  اختصاص دارد که با حضور عمادالدین شیخ‌الحکمایی، سیدمحمدحسین حکیم و مرتضی کریمی‌نیا در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود.

 به نقل از ایسنا، «قرآن‌های کوفی در ایران و دیگر پاره‌های آن در جهان» نوشته‌ مرتضی کریمی‌نیا که مرکز طبع و نشر قرآن آن را چاپ کرده است، دستنویس‌های قرآنی به خط حجازی و کوفی، کهن‌ترین اسناد برجامانده از میراث اسلامی به شمار می‌آیند. در این کتاب به مهم‌ترین عناصر تاریخی، ادبی، هنری و قرآن‌شناختی در این آثار کهن و معرفی نزدیک به سیصد نسخه‌ قرآنی کهن از مهم‌ترین کتابخانه‌ها و موزه‌ها پرداخته شده است.

از آنجا که بسیاری از نسخه‌های کوفی در ایران و جهان، طی قرون گذشته، آسیب دیده و در مناطق مختلف پراکنده‌اند، مؤلف کوشیده تمام پاره‌های مشابه یا متعلق به هر نسخه را در ایران و جهان شناسایی کرده، در کنار هم قرار دهد. افزون بر معرفی ظاهری نسخه، به جزئیاتی درباب نوع و ویژگی‌های خط کوفی، ویژگی‌های تزئینی و تذهیب‌های آن، اطلاعاتی از زندگی کاتب یا واقف، اطلاعات تاریخی درباره نسخه و محیط کتابت آن، شیوۀ نقطه‌گذاری و اعراب‌گذاری آیات، رسم یا املای قرآنی به‌کاررفته، و قرائت‌های رسمی، نادر و گاه ناشناخته در آن پرداخته است.
نظر شما