جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۰۶
کد خبر: ۱۳۴۷۵۹
|
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
در نشستی درباره کتاب «گل صحرا» گفت: کتاب «گل صحرا» با روایتی فراموش‌نشدنی کتابی خوش‌خوان، روان، تکان‌دهنده و انگیزشی است که تلاش‌های قهرمان داستان به مخاطب اثر، نگرشی مثبت برای به‌دست آوردن خواسته‌ها خود می‌دهد.
سارا لطفی عنوان کرد: «گل صحرا» کتابی خوش‌خوان، تکان‌دهنده و انگیزشی استبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی  فرهنگ و هنر ، سارا لطفی  در نشستی که به معرفی کتاب «گل صحرا» اختصاص داشت عنوان کرد: «گل صحرا» اثر واریس دیری و کاتلین میلر زندگی‌نامه مدل معروف و فعال حقوق بشر واریس دیری است. او از دل صحرای خشک و بی‌آب و باران سومالی از خانواده‌ای با آداب و رسوم عجیب و کهنه با جمعیتی زیاد به دنیای فراتر و مدرن فرار می‌کند. پشت سر گذاشتن حوادث، خطرات و تلخی‌های بی‌شمار و زجری که این زن شجاع و مقاوم به سبب رسم ختنه دختران متحمل می‌شود، این نگرانی را در طول داستان به مخاطب القا می‌کند که در آخر چه سرنوشتی در انتظار این زن سخت‌کوش است
وی ادامه داد: زمانی که داستان زندگی واریس دیری رو‌به‌روی شماست، سخت‌ترین و زجرآورترین شکنجه‌هایی که یک انسان و در حالت جزئی‌تر در این داستان، یک زن متحمل آن می‌شود را سطر به سطر می‌خوانید. و لحظه‌ای به زندگی خود می‌اندیشیم که در این دنیا افرادی هستند که حتی آب خوردن برای آنها معجزه‌ای از طرف پروردگار است. شما به عنوان خواننده لحظه به لحظه با واریس دیری زندگی می‌کنید، درد می‌کشید و خوشحال می‌شوید وبه خود می‌گوئید که اکنون زمان آن رسیده که ترس‌ها را کنار گذاشته و از افکار کهنه خود دست بکشیم.
او اضافه کرد: گاهی وقت‌ها زندگی بازی‌های عجیب و غریبی دارد و ما که مهره‌های این بازی هستیم برای امیدوار بودن، امیدوار ماندن، زنده ماندن، زنده بودن و... مجبور به ادامه بازی می‌شویم. گاهی بعضی بازی‌های زندگی درس‌های زیادی در پس خود دارند و وقتی باز می‌گردیم و لحظه‌های طاقت‌فرسایی که از سر گذرانده‌ایم را مرور می‌کنیم، در می‌یابیم جایگاه ما در آینده‌مان وابسته به انتخاب‌ها و بازی‌های گذشته‌مان بوده است.
این کارشناس ادبی اظهار کرد: در قسمتی از کتاب، واریس دیری، معنای اسم خود را توضیح می‌دهد. در این بخش می‌توان دلیل عنوان کتاب را نیز متوجه شد: مادرم نام یکی از شاهکارهای طبیعت را روی من گذاشت. واریس به معنی گل صحرا است. گل صحرا در محیط‌های بی‌آب و علف می‌روید، جایی که کم‌تر موجود زنده‌ای می‌تواند در آن زنده بماند.
وی تاکید کرد: این کتاب باعث می‌شود بعد از خواندن، با دقت و تأمل بیشتری به چهره دختران و زنانی که در هفته مد میلان، پاریس، لندن، نیویورک و... دقت کنید. ممکن است هر کدام از آنها نیز پشت چهره‌های خود یک «واریس» پنهان داشته باشند که هنوز داستانش نوشته نشده است. واریس در کتاب «گل صحرا» نشان می‌دهد تسلیم نشدن، مبارزه کردن، اندیشیدن به دنیایی فراتر از سنت‌های ظالمانه قبیله‌ای و ادامه دادن بازی‌های روزگار می‌تواند آینده را متحول کند. واریس نه تنها آینده خود را تغییر داده بلکه آینده بسیاری از دختران دیگر آفریقایی را نیز متحول ساخته است.

سارا لطفی با بیان اینکه «گل صحرا» کتابی غافلگیرکننده است، درباره فرم و محتوای آن توضیح داد: کتاب «گل صحرا» اثری کامل از لحاظ فرم و محتوای ادبی نیست. شاید در انتها شما را به یاد کتاب «ماهی سیاه کوچولو» اثر صمد بهرنگی بیاندازد. «گل صحرا» با روایتی فراموش‌نشدنی کتابی خوش‌خوان، روان، تکان‌دهنده و انگیزشی است که تلاش‌های قهرمان داستان به مخاطب اثر، نگرشی مثبت برای به‌دست آوردن خواسته‌ها خود می‌دهد.
گفتنی است در این نشست قسمت‌ زیر از کتاب «گل صحرا» بلندخوانی شد:«زن کولی از راه رسید. در جامعه‌ ما این زن شخص مهمی به حساب می‌آید؛ نه تنها به خاطر اینکه اطلاعات به خصوصی دارد، بلکه چون پول زیادی از راه ختنه‌کردن به دست می‌آورد. هزینه‌ چنین تشریفاتی یکی از سنگین‌ترین مخارجی است که بر گردن افراد خانواده است. اما در واقع سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود، زیرا بدون آن دخترها به بازار ازدواج راه پیدا نمی‌کنند. با اندام‌های جنسی دست‌نخورده، آن‌ها برای ازدواج نامناسب تشخیص داده می‌شوند. زن هرزه‌ کثیفی به حساب می‌آیند که هیچ مردی او را برای همسری انتخاب نمی‌کند. بنابراین، زن کولی که برخی به این نام می‌خوانندش، شخص مهم اجتماع ماست. اما من او را بخاطر همه‌ دخترانی که زیر دست‌هایش کشته شده‌اند، «قاتله‌زن» می‌نامم.
نظر شما