شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۴۹
کد خبر: ۱۳۴۸۹۹
|
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
همزمان با هفته وحدت، دو تن از علمای شیعه و اهل سنّت در نشستی صمیمانه به همراه مدیر و معاونان مدیریت فرهنگی هنری منطقه 5 با حضور فرزند علامه جعفری در منزل ایشان دیدار و گفتگو کردند.

نشست صمیمانه علمای شیعه و اهل سنت منطقه 5 به مناسبت هفته وحدتبه گزارش روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 5؛ به منظور بزرگداشت هفته وحدت و تعظیم شعائر اسلامی، حجه الاسلام برهان و ماموستا عزیز بابایی از علمای شیعه و اهل سنت منطقه پنج، روز شنبه هشتم مهرماه 1402 با حضور در منزل علامه جعفری، ضمن دیدار با فرزند علامه، در نشستی صمیمانه، به گفتگو در خصوص موضوعات مختلف پرداختند.

در این نشست که با حضور مدیر و معاونان مدیریت فرهنگی هنری منطقه پنج و علی جعفری، فرزند علامه جعفری برگزار شد، حجه الاسلام برهان، امام جماعت مسجد جامع بعثت و ماموستا عزیز بابایی، امام جمعه اهل سنت مسجد فلکه صادقیه، با تبریک ولادت حضرت ختمی مرتبت(ص) به گفتگو در خصوص اندیشه‌های علامه جعفری و عوامل وحدت بین مذاهب و ادیان و ... پرداختند.

ماموستا عزیز بابایی در ابتدای این نشست، ضمن قدردانی از اقدام سازمان فرهنگی هنری و خانواده علامه جعفری در تبدیل منزل علامه به کتابخانه عمومی، نتیجه این حرکت را یکی از عوامل تداوم مسیر حیات معنوی علامه جعفری و انتقال اندیشه و معرفی ایشان به نسل جوان، به عنوان یکی از دانشمندان و علمای بین‌المللی کشورمان دانست.

در ادامه، حجه الاسلام برهان، با تلاوت آیه 32 از سوره حج که می‌فرماید: «وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» به تبیین تقوای قلبی پرداختند و بزرگداشت شعائر اسلام را شایسته دل‌های متقی دانستند و مرحوم علامه جعفری را به عنوان یکی از مصادیق صاحب تقوای قلب که مفتخر به تعظیم شعائر دین در موضوعات و بخشهای مختلف معرفی کردند.

علی جعفری، فرزند علامه با بیان موضوع علمی و چالشی «عامل محرک تاریخ» در بین دانشمندان، به ذکر نظر علامه جعفری پرداختند که ایشان عامل بقای تاریخ و بشر را از نظر قرآن، در آیات 11 و 17 سوره رعد چنین استنباط کرده بودند که اراده خداوند چنین است که آنچه به حال مردم سودمند باشد، روی زمین باقی می‌ماند.

ماموستا بابایی در ادامه گفتگو با اشاره به تفسیر آیه 11 سوره رعد، اراده خداوند را در بقا یا فنای بشر، مبتنی بر تغییر خودآگاه مثبت یا منفی انسان در نفس خود دانستند.

امام جمعه اهل سنت مسجد فلکه صادقیه افزودند هر انسانی، در جهت مثبت در نفس خود تغییر ایجاد کند، درهای رحمت خداوند به روی او گشوده خواهد شد.

وی افزود: راه تمدن سازی نوین اسلامی که در بیانات مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی آمده است، استخراج و استنباط سنن تمدنی از قرآن کریم است؛ همان کاری که دانشمندان غربی انجام داده و می‌دهند، اما علمای اسلام، متأسفانه طی قرون گذشته بیشتر یا تماماً روی استخراج فقه از معدود آیات مرتبط با آن متمرکز بوده‌اند که نتیجه آن نیز جدایی و تفرقه بین مذاهب اسلامی بوده است. در حالی که با تمرکز بر بسیاری از آیات تمدن ساز قرآن، می‌توان ضمن تغییر در نفس و ایجاد تمدن نوین اسلامی، درهای رحمت خداوند را بر قلوب انسانهای بی‌شماری گشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر از این برنامه و برنامه‌های مشابه به تارنمای ferdos.farhangsara.ir مراجعه بفرمایید یا با تلفن 44058900 تماس بگیرید.

نظر شما