پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۳۲
کد خبر: ۱۳۵۰۴۴
|
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
سعیده آلادگران در نشست «راه‌های کنترل اضطراب و استرس دانش‌آموزان» بیان کرد: یکی از مهم‌ترین نکات درباره راه‌های کاهش استرس و اضطراب، داشتن سلامت جسمی است. شما باید جسمتان را قوی کنید تا بتواند با اضطراب و استرس مقابله کند. بنابراین، سعی کنید سبک زندگی سالمی داشته باشید، خوب بخورید، به اندازه کافی بخوابید و از نظر جسمی تحرک داشته باشید.
سعیده آلادگران: سبک زندگی سالم مهم‌ترین راه کنترل اضطراب و استرس استسعیده آلادگران در نشستی با عنوان «راه‌های کنترل اضطراب و استرس دانش‌آموزان» که در کتابخانه امید برگزار شده بود گفت: اضطراب و استرس، یکی از مشکلاتی است که در درصد قابل توجهی از دانش آموزان وجود دارد و متاسفانه تاثیرات مخربی بر عملکرد دانش آموزان در مدرسه و حتی در خانه دارد. نتیجه این اضطراب و استرس مانند سایر ناتوانی های یادگیری، کاهش عملکرد درسی و تحصیلی دانش آموزان خواهد بود.
وی ادامه داد: علاوه بر این، اضطراب  و استرس به مرور زمان، می‌تواند مشکلات جسمی برای دانش‌آموزان مضطرب به بار بیاورد. از آنجایی که این نوع اضطراب و استرس عمدی نیست و به صورت کاملا ناخودآگاه بروز می کند، صرفا دعوت کردن دانش‌آموز به آرامش داشتن تاثیری نخواهد داشت. اما با تمرین هایی که دانش آموزان می توانند انجام دهند و همچنین همکاری و همراهی والدین و معلمان می توان این اضطراب و استرس را کنترل کرد.
این روانشناس عنوان کرد: حمایت‌های عاطفی به دانش‌آموزانی که اضطراب و استرس دارند می‌تواند بسیار مفید واقع شود. برای این منظور می‌توانید به دانش آموز اجازه دهید که یک وسیله آرامش بخش یا به عنوان مثال عکس خانوادگی خود را به همراه داشته باشد و یا به دانش‌آموزی که اضطراب جدایی دارد اجازه دهید که در زمان‌های استراحت با والدینش دیدار داشته باشد.
وی با بیان اینکه یکی از علت‌های اضطراب و استرس دانش‌آموزان، متوجه نشدن تکالیفی است که معلم از او انتظار دارد افزود: از این رو اهمیت دارد که انتظاراتتان را واضح بیان کنید و مطمئن شوید که دانش‌آموز متوجه خواسته‌تان شده است. علاوه بر این بهتر است تکالیف را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید، یک مشق شب زیاد، به همراه آمادگی برای امتحان فردا، منجر به اضطراب و استرس بیشتر دانش‌آموز می‌شود. حتی می‌توانید انتظارات خود را بعد از هر جلسه به صورت کتبی در اختیار دانش‌آموز قرار دهید.

آلادگران با اشاره به کاهش اضطراب و استرس با صحبت کردن درباره آن به نوجوانان گفت: سعی کنید با دوست، معلم یا یکی از اعضای خانواده تان درباره نگرانی ها و استرس‌هایتان صحبت کنید. صحبت کردن درباره اضطراب و استرس به دو طریق به شما کمک می‌کند:.اول این که صحبت کردن درباره نگرانی‌ها با یک فرد مطمئن باعث ایجاد حس آرامش می‌شود، دوما می‌توانید از طرف مقابلتان راهنمایی‌های مفیدی در زمینه کنترل استرس و اضطرابتان دریافت کنید.
وی تصریح کرد: ممکن است اضطراب و استرستان ناشی از مصرف داروی خاصی باشد. پس مطمئن شوید که در دارویی که مصرف می‌کنید، کافئین وجود نداشته باشد زیرا کافئین زیاد می‌تواند ایجاد اضطراب و استرس کند. در صورتی که طبق تجویز پزشک دارویی مصرف می‌کنید که باعث استرس و اضطرابتان می‌شود، با پزشک صحبت کنید تا در صورت امکان داروی دیگری را جایگزین کند.
این روانشناس با بیان اینکه کاهش اضطراب و استرس با سبک زندگی سالم نسبت مستقیم دارد افزود: یکی از مهم‌ترین نکات درباره راه‌های کاهش استرس و اضطراب، داشتن سلامت جسمی است. شما باید جسمتان را قوی کنید تا بتواند با اضطراب و استرس مقابله کند. بنابراین، سعی کنید سبک زندگی سالمی داشته باشید، خوب بخورید، به اندازه کافی بخوابید و از نظر جسمی تحرک داشته باشید.
آلادگران در ادامه اضافه کرد: سعی کنید که برای تکالیف مدرسه و انجام تمامی کارهای روزمره‌تان برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید. به هم ریختگی کارها، به خودی خود، استرس‌زا است. برای این منظور می‌توانید فعالیت‌هایی که باید در طول یک روز انجام دهید به اجزاء کوچک تقسیم کنید و همگی آن‌ها را یادداشت کنید.
وی با اشاره به اثر کمبود خواب در ایجاد اضطراب و استرس عنوان کرد: خواب کافی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار در تمرکز و موفقیت شما است. کم خوابی از مواردی است که باعث افت تحصیلی می‌شود پس باید ساعت خواب را مدیریت کنیم. بد خوابی یا بی‌خوابی باعث می‌شود دانش آموزان با وجود اینکه توانمند هستند، اما آن قدر تحت فشار و استرس هستند که یادگیری برایشان مشکل شود و دیگر در کلاس آن هوشیاری کافی را نداشته باشند.
او تصریح کرد: شناخت استعداد و توانایی‌ها یکی از اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین‌ها در موضوع کاهش استرس در دانش آموزان است. که با کمک تست‌های مختلف استعدادیابی، می‌توان میزان توانایی هر فرد در هر زمینه را شناخت و نسبت به توانایی‌ها، دانش آموزان را پرورش داد که این امر به مرور موجب کاهش احساس ترس و اضطراب می‌شود.
سعیده آلادگران در پایان صحبت‌های خود با اشاره به نقش والدین در کاهش استرس دانش‌آموزان گفت: در گام اول والدین داشتن استرس را به رسمیت بشناسند، حتی اگر در ظاهر دانش آموز بی‌خیال نشان دهد، برای خنثی کردن فشار ناشی از ادراک انتظار اطرافیان است، او را متهم به بی‌خیالی نکنید و همچنین والدین نباید استرس خود را منتقل کنند. اغلب اوقات والدین ممکن است به زبان بیان کنند که ما نگران نیستیم ولی بچه‌ها هوشیارتر از آن هستند، آنان نگرانی‌های پنهان شما را در چشم‌هایتان را می‌‌بینند و بیشتر از قبل استرس می‌‌گیرند.

نظر شما